Hjälp! Min shettis bara rymmer..........

T

TinTin

Finns det ngn som kan hjälpa mig med tips på hur jag kan få min 2½ åriga shettis att stanna inne i hagen? Hon har börjat att rymma och nu går hon ut ur hagen 2-3 ggr per dag vissa dagar. När hon rymmer så går hon ut på gräsmattan och käkar eller går in en sväng i stallet och äter hö eller annat matnyttigt som hon kommer åt. Allt foder är som tur är instängt så det enda hon kan hitta är lite hö på stallgången eller i ngn box.

Vi har förstärkt hagen med en tredje tråd samt bytt från vita elband till vanlig eltråd/ståltråd, så det är bra fart på strömmen i trådarna. Jag har inte sett när hon gått ut, så jag vet inte vart hon går ut eller om hon får stöt när hon går igenom. Jag har tillochmed gett henne stötar på flit så att hon ska akta sig för tråden men det hjälper inte ett dugg. Jag har en häst till, en arab, han stannar snällt kvar när hon går ur hagen. Nu blir han inte ens nervös längre, han har väl vant sig......

Snälla hjälp, jag blir tokig på den här lilla hästen. Jag överväger till och med att sälja henne för det här funkar ju inte. Än så länge är jag föräldraledig och är hemma om dagarna, men hur ska det bli när jag börjar jobba igen och inte kan ta in henne när hon har rymt.
Vad ska jag göra?!

Sv: Hjälp! Min shettis bara rymmer..........

Fårstängsel. Ok folk har skräckhistorier om hästar som stoppar in benen och gud vet vad men kombinera med eltråd innanför med distanshållare så går inte den store nära.

Har du kollat hur mycket kräm du verkligen har i tråden? En stängseltestare är en av de oumbärligaste sakerna när man har rymmarhästar. Vanliga "fel" är man har för dåligt med jordspett och att det är för torrt runt jordspetten. Jag har fått in lite rutin numera så jag kollar elen i tråden 1 gång i veckan ungefär och vattnar mina jordspett...
//marti

Trästaket längst ner?

pajaztar skrev:
Fårstängsel. Ok folk har skräckhistorier om hästar som stoppar in benen och gud vet vad men kombinera med eltråd innanför med distanshållare så går inte den store nära.

Borde funka. Har det i vår sommarhage till hästarna då dom "delar" den med fåren hittils har det då funkat bra. Vår shettis, va duktig på att rymma innan, har då aldrig rymmt. :)

Annars håller jag med ovan.. kolla upp strömmen ordentligt. Djur e inte dumma dom lär sig vart det inte går eller bara går lite ström... har sett det in action så att säga. Eller skaffa ett kraftigare aggregat. Vårt "sommar aggregat" pumpar ut 9,9 joule, det räcker gott att hålla inne ulliga får och kossor och jag vet inte allt, kan säga att efter en stöt från det och hästarna håller sig på behörigt avstånd :angel: Något kraftigt för hästar eg men vi har ju en massa får att hålla inne oxå... å dom rymmer inte längre heller kan tilläggas..

marti130 skrev:
Har du kollat hur mycket kräm du verkligen har i tråden? En stängseltestare är en av de oumbärligaste sakerna när man har rymmarhästar. Vanliga "fel" är man har för dåligt med jordspett och att det är för torrt runt jordspetten. Jag har fått in lite rutin numera så jag kollar elen i tråden 1 gång i veckan ungefär och vattnar mina jordspett...
//marti

Alldeles riktig. Jag har even stängsel bitare! Jag tror har gillar ner strömen är sin svagaste.:crazy: Men Vi drog nya jordspet satt isär dem (1 meter imellan för varje 1000v, En 3000v agregat = 3 jordstpear) och kopplat. Shhhhh kan du höra? Tog inte äns 5 min innan han provade. Men det blir samma som Marti sa om det blir tor så är det inte lika bra. Till och med i gamla stall vi hade så varvade vi tråd runt en stor häst skor och slände det ner i pissbrun. På vinter tid är det svåraste att hålla jordkontakt.

Vi har olika agregat också från 3000v till 8000v. "The Biter" som vi kalle honom och boskaparna är på 8000v. Det ända som hålla honom borta från tråden. Och om det inte fungera kombinera trästaket som Cecilia sa med el tråd, Eller jag vet att det låter hemskt men du kan spraya vatten på mulen och på halsen så att hon verkligen får kontakt med staket, Jag menar inte dränka hela hästen nu....

man kan göra en "grimma" av ståltråd med ett par tre dm antenn på.. då är det svårt att krypa under utan att komma när tråden, om det är det rackarn gör...

kanske inte det trevligaste man kan hitta på, men är det fart på elen så funkar det iaf :devil:

Visst man kan göra det men det är förbjudet enligt djurskyddslagstifningen.
Man får inte sätta på ett djur anordningar som gör att effekten från ett elstaket förstärks. Det är saker som ståltråd i grimman eller medvetet ner blötade täcken.

Ja jag får nog ta o testa krämen i tråden. Jag såg att det fanns en sån mackapär på Granngården för ca 500 spänn. De här aggregaten är tyvärr dyra, vi har nog det minsta och det lutar väl åt att jag får köpa ett nytt. Inte heller billigt, men men..... Idag när jag kom hem efter att varit borta ca tre timmar var hon ute igen. Psykbryt inte långt borta men jag får hålla ihop mig för barnens skull. De ska ju inte behöva se när mamma blir skogstokig och jagar shettisen med nåt tillhygge;)

Du kan linda ståltråd/wire runt grimman och som en "gloria" upp över öronen som leder ström när hon kryper under/mellan trådarna. Inte speciellt snäll metod men hellre det än att hon rymmer och kanske skadar sig.

Masse skrev:
Visst man kan göra det men det är förbjudet enligt djurskyddslagstifningen.
Man får inte sätta på ett djur anordningar som gör att effekten från ett elstaket förstärks. Det är saker som ståltråd i grimman eller medvetet ner blötade täcken.

oj. visste inte jag..

har bara hört detta från en som testat och haft stor framgång med receptet :devil: jag har inte testat själv

Jo, shettisar är ganska kluriga att hålla inne.. Våran Tuff (död nu tyvärr :( ) hade vi lite svårt att hålla inne.. Han gick ett varv runt varje ny hage & kollade stängslet.. Gick det inte att gå emellan trådarna så rullade han under.. Kände av precis vart det råkade vara lite mindre el. Där satte han in "stöten" =) Honom gav vi upp hoppet om att hålla inne.. Till slut fick han gå utanför.. Fick bara se till att hålla honom utanför foderförråd & sånt..

Det har varit uppe här flera gånger, nästan varje gång som någon har problem med att hålla hästen inne i hagen.
Det fungerar det gör det säkert i allafall på vissa hästar men är som sagt olagligt.

jaja. tack för upplysningen, alltid bra att veta ;)

Var i lagstiftningen står det någonstans? Kan ju vara bra att veta.

Vet att det också varit uppe tidigare och att jag själv har svårt att hitta det. Men prova med att göra en sökning under hästverksamhet för där vet jag att det stod i en tidigare tråd. Annars är det någonstans i den lagstifningen som finns om djurskydd. Så det kanske finns någon som hittar lättare än vad jag gör i den.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Behöver all hjälp jag kan få! Har ett varmblodsto 3 år som går tillsammans med 2 andra hästar och de funkar bra ihop, dom har alltid...
Svar
11
· Visningar
2 982
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 153
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter