Hjälp min mig och min stackars häst!!

M

MissCrazy

Jag har ett fullblodssto, som tydligen har en senskada (köpte henne för 1 ½ månad sen, visste ej då) Hon har vilat i ca 5 mån.

1. Hur länge brukar man ca behöva låta hästen vila innan man kan sätta igång och rida så nätt?
2. Finns det en chans för henne att bli ridhäst..?? Gammal fd. jockey och vetrinär har varit tveksamma som tittat på henne...

Hon är helt omöjlig att sitta upp på!

3. Tror ni det kan vara för att hon som galopphäst, inte är van vid att man sitter upp från marken, eller tror ni hon har ont... vilket leder till nästa fråga:

4. När jag klappar henne på sadelgjordstunneln så blir hon jättesur, och vänder huvudet dit och hugger. Hon gör ingeting när man sadlar, bara när man tar där, eller när man sätter foten i stigbyglen mot sadelgjordstunneln. Har hon ont, eller är det "trams"?

Jag vet inte vad jag ska göra med min stackars häst!!!

När man väl kommit upp går hon snällt..
Har dock inte kunnat rida ordentligt (ej galopperat o hoppat) då vår ridbana är stelfrusen och jag inte vill rida henne själv på vägen till ridhus.
(har aldrig ridit ut med henne, hon är orolig när hon går själv, och ingen kan följa med mig. Samt vägarna är hala nu vintertid)

HJÄLP! :confused:

Sv: Hjälp min mig och min stackars häst!!

MissCrazy skrev:
Jag har ett fullblodssto, som tydligen har en senskada (köpte henne för 1 ½ månad sen, visste ej då) Hon har vilat i ca 5 mån.

1. Hur länge brukar man ca behöva låta hästen vila innan man kan sätta igång och rida så nätt?
2. Finns det en chans för henne att bli ridhäst..?? Gammal fd. jockey och vetrinär har varit tveksamma som tittat på henne...

Har dock inte kunnat rida ordentligt (ej galopperat o hoppat) då vår ridbana är stelfrusen och jag inte vill rida henne själv på vägen till ridhus.
(har aldrig ridit ut med henne, hon är orolig när hon går själv, och ingen kan följa med mig. Samt vägarna är hala nu vintertid)

HJÄLP! :confused:

Du kan väl inte rida ordentligt(galoppera och hoppa) på en häst som dels har en senskada och vilat i fem månader, då smäller senan igen.

Du skriver "tydligen har en senskada" vad menar du med det??? Vet du eller vet du inte och blev du inte upplyst om det vid köpet som tydligen skedde för 1 1/2 månad sedan??? Vad är det i så fall för oseriös säljare som undanhåller det samt det finns ofta en allvarlig skada i grunden på hästar man köper som haft "långvarig vila". Är det som du säger så häv köpet!!!! Det luktar dolt fel lång väg. Senskador är inte att leka med samt kräver ytterst kompetent hästägare för en god läkningsprocess och trots det så finns ingen garanti att den ens kan hoppa över tröskeln innan den slår upp skadan igen.

Det bästa du kan göra ang. senskadan är att åka in och ultraljuda den, så att du får reda på hur stor skadan är.
Efter det så är det lättare att tillsammans med vet. lägga upp en eventuell träningsplan.

En senskada tar lång tid att läka ut ofta 10 - 12 månader.
Om skadan inte är allt för omfattande så är nog prognosen för att hålla som ridhäst ganska god.
Hur ser senan ut idag?

Det är inte alla galoppörer som är vana att man sitter upp ifrån marken. Ofta blir ryttaren "uppkastad" på hästen. Försök att ta hjälp av någon som kan hålla i hästen, eller att du står på något när du sitter upp.

Att hon är känslig i området där sadelgjorden ligger kan ju bero på att hon har ont, eller på att hon är kittlig.
Är hon känslig på andra ställen också eller är det bara i det området?

Själv har jag ett sto som blir riktigt sur när jag borstar / tar på henne i sadelgjordsområdet eller mellan frambenen. Detta beror dock på att hon är väldigt känslig och kittlig, även i ljumskarna är hon känslig.

Hej!

Nej säljaren sa att hon haft en boxskada bara. Sen besiktigade hon den till oss, utan att vi var med, med sin egen vetrinär.

Så på köpdan så stod där i vet. besiktningen "gammal senskada" Jaha tänkte jag, det kan väl inte vara den där boxskadan?
Men dum som jag är så ville jag bara komma därifrån med hästen (hade letat häst SÅ länge, orka ej vänta mer)
Så jag nöjde mej med att det stod "ohalt på alla ben", och att hon icke hade haft några halt-tendenser när jag provred.
Hon kostade ju ändå bara 10 000:- och i annonsen hade det stått "säljes som ridhäst" då Kuuunde hon ändå inte va halt.. Eller?
Så kom vi hem då, när hon gjort sig hemmastad börja jag longera.. och då halta hon kraftigt..

Vi var osäkra på om hon gjort sig illa i hagen och var öm, så vi vänta med vetrinär.

Sen kom vetrinären då och sa att det var senskadan som spöka..

Så, så ligger det till...

FarresTess skrev:
Att hon är känslig i området där sadelgjorden ligger kan ju bero på att hon har ont, eller på att hon är kittlig.
Är hon känslig på andra ställen också eller är det bara i det området?

Själv har jag ett sto som blir riktigt sur när jag borstar / tar på henne i sadelgjordsområdet eller mellan frambenen. Detta beror dock på att hon är väldigt känslig och kittlig, även i ljumskarna är hon känslig.

I början när jag köpte henne var hon lite känslig vid bakbenen, men det har jag "jobbat väck" Men nu är hon bara känslig där , det kvittar om jag bara snuddar vid eller om jag trycker hårt. Till och med bara jag är nära området.

Låter skummt det här, tycker nog att säljaren skulle upplyst dig om skadan samt att du skulle besiktigat hästen själv. Hade det varit jag så hade nog hästen åkt tillbaka, köpa på sig skador o kostnader är onödigt då sånt kommer med tiden ändå

Säger som föregående... Försök att häva köpet... Verkar mkt skumt det här. Även om hon bara kostade 10000 kan det snart braka iväg mkt mer med vet.besök och så. Lycka till!

Du skulle omedelbart ha ifrågasatt varför det stod gammal senskada i veterinär intyget, medans ägaren endast nämde en gammal "box skada". Uppenbarligen bestod ju box skadan (läser det som startbox) en ganska relevant skada på en sena....

säljes som ridhäst kan betyda vad som helst, inklusive att anledningen är att den inte håller pga en skada för galoppen. att säljaren formulerar det som att den håller som ridhäst säger ju egentligen ingenting - säljaren är ingen veterinär, och har uppenbarligen undanhållit information för dig.

har du ett regelrätt köpekontrakt? Häv köpet.

sen är resonemanget att "jag ville bara komma därifrån med hästen så fort som möjligt" som du säkert vet ett mycket olyckligt resonemang.... du skulle ha ifrågasatt hästens hälsa baserat på vet intyget då det är det viktigaste i princip vid köp av häst - dvs veterinär intyget och hästens hälso tillstånd.....

Min häst hade en senskada för 4och ett halvt år sedan.
Han fick boxvila i nästan 6 månader och sedan sattes igång väldigt långsamt. Flera månaders gångsättning innan vi vågade öka på träningen och sedan var det noga med att inte rida på mjukt underlag.
Nu är han helt bra från senskadan. Vi tävlar i Distans där dom har massor av veterinärkontroller under ritterna och han har aldrig fått en enda anmärkning på benet med senskadan, och då har vi t o m vunnit flera 8 milare.
Jag var jätteorolig de första Distanserna att han inte skulle vara helt bra.
Vad du ska göra beror lite på hur mycket du är fäst vid just denna hästen. Det kanske finns en chans att det ska läka ut, men det kan ta väldigt lång tid och det gäller att ha tålamod. Tycker du att det är värt att vänta. Men det finns också en risk att det kanske inte blir bra. Tycker du inte att det är värt att vänta så tycker jag att du ska försöka att få köpet hävt.

Du har svårt att häva köpet pga dolt fel om du känt till senskadan och ändå inte kollat upp den ordentligt. Du hade för bråttom och tyvärr finns risk att det kostar dig en hel del pengar, tid och tråkigheter. En senskada är inga roliga saker. Fick du igenom en försäkring utan reservation för denna skada?

Du skriver inte vilken sena det gäller så antar att det är en böjsena. I så fall är rehabilitering på 12 månader inget ovanligt. Dessutom behöver det göras under ordentligt kontrollerade former med långsam upptrappning av belastningen.

Jag rekommenderar besök på en klinik där du kan få skadan ordentligt undersökt och få ett rehab program som passar din häst. Så har du störst chans att kunna återställa styrkan i senan så att hästen fungerar som ridhäst.

Om hästen är besvärlig vid uppsittning så beror det troligen på att den är van vid väldigt lätta ryttare som inte sitter upp från marken. Sitt upp från en pall, om nu veterinären tycker att hästen kan ridas över huvud taget.

mvh
Lejonelle

Jag blir väldigt lessen för din skull när jag läser din historia.

Tyvärr så tror jag att du betalat 10 000:- för problem. Mycket problem dessutom.
Att fixa en senskada kostar båda tid, pengar och som tidigare nämts kräver kunskap. Och det är ju ingenting man vill börja när man äntligen har fått hem sin häst. Problemen brukar komma ändå.

Jag hoppas verkligen att du kan häva köpet.

Ja, jag har ett köpekontrakt.
Men detta är första gången jag har köpt häst själv (utan min mamma med mig). Annars har jag bara köpt hästar på auktion (som alltid varit hela och friska) eller fött upp själv., så jag är var helt osäker när jag köpte henne.
Där stod att hästen var i "befintligt skick".
Jag tror hon, säljaren varit i maskopi med vetrinären för det är väldigt konstigt om Sunny, som hon heter gått igenom vetrinärsbesiktningen, utan anmärkning.

Jag vill inte häva köpet. För jag vill inte lämna tillbaka henne där, jag är inte överförtjust i hur galopp-folk hanterar sina hästar ( i alla fall dom jag stött på). Och jag fäste mig vid henne redan på provridningen (även om hon inte var ngn dröm att rida)
Min mamma sa att jag kunde kanske få pengarna tillbaka, men ändå behålla hästen. Men jag vet inte, hon säljaren verkar uppenbarligen både slug och smart. Det känns som det är försent nu också.

Troligtvis fick hon då skadan på banan, men hon har inte löpt sen november 04 (sökte på galoppsport.se).
Efter det att jag köpte henne har hon tydligen ridits ändå, till och med augusti -05. för ägaren sa att hon löshoppat 1,10 och ridits lite dressyr. ( jag har sett henne hoppa, och hon verkar inte helt oerfaren, så hon har nog inte hittat på det)

Vid den tidpunkten var ju skadan inte så väldigt gammal, hur har dom då kunnat rida henne? Om hon till och med nu, ett år (??) efter skadan, haltar i mellan åt.

Sen det här med underlag? Jag har alltid trott (och hört) att hårt underlag är sämre för benen?
Hon haltar nu när jag longerar på frusen mark, men inte innan när det var på mjukare (bark-paddock)

För att få en tillförlitlig status på din häst tycker jag att du ska ta den till veterinär och gå igenom hästen grundligt. Därefter vet du om hästen är kapabel att arbeta överhuvudtaget. Då får du också svar på om säljarens vet.intyg är trovärdigt.

Om det bara är 1½ månad sen borde du kunna få köpet hävt, om du tar in den till klinik och går igenom. Har den inte löpt på så länge men såldes först nu kan du ju misstänka att den skadades förra året redan. Försök absolut få pengarna tillbaka, samt för det du ahr lagt ner nu.

Eller om du absolut vill ha hästen så prata med fd ägaren om ersättning för vad det har kostat och kommer att kosta dej.

Som många sagt: senskador kan läka ut och hästen kan fungera bra upp till höga nivåer både i dressyr och hoppning, distans mm. MEn det måste få ta sin tid. Och igångsättningen måste vara noggrann, arbeta hästen rätt, osv.

Vet du säkert att hältan beror på senskada? Har vet som sa det sett ultraljud? Kan faktiskt vara ngt annat också. Kanske är den skadan läkt men hon har ngt ytterligare och som kan ha kommit nu? Senskada behöer inte ge hälta.
Vet du vilken vet som behandlade skadan? Kanske kan ägaren låta dej prata med den och få höra direkt hur allvarlig den var. Du måste absolut ta kontakt med fd ägaren och försöka få svar om skadan och vad dom har gjort efter det.
Var det en tränare hästen stod hos eller hos ägaren? Är det en känd ägare/tränare så borde hon vara angelägen om att ni löser det här.
Ge inte upp, både för hästens och din skull måste du ta itu med att
få mer info, både om den tidigare skadan, konvalecensen, och vad som är felet nu. LYCKA TILL!

Och du, be din mamma ringa om du inte vill. Det skulle jag ha gjort åt dotttern i en liknande sitaution. :smirk:

Ang att sitta upp, så precis som många sagt här. Den är nog inte van att man sitter upp från marken. Det kan då vara direkt farligt. Du måste lära den successivt. Många galopphästar har aldrig varit med om "vanlig" uppsittning. Ta en hög pall, eller en stege och ställ hästen intill och glid över i sadeln. faktiskt bekvämt också.

Senast ändrad av en moderator:

MissCrazy skrev:
Ja, jag har ett köpekontrakt.
Men detta är första gången jag har köpt häst själv (utan min mamma med mig). Annars har jag bara köpt hästar på auktion (som alltid varit hela och friska) eller fött upp själv., så jag är var helt osäker när jag köpte henne.
Där stod att hästen var i "befintligt skick".
Jag tror hon, säljaren varit i maskopi med vetrinären för det är väldigt konstigt om Sunny, som hon heter gått igenom vetrinärsbesiktningen, utan anmärkning.

Läste i din profil att du är 17 år, var det du eller din mamma som skrev på köpekontraktet, jag är tveksam till att kontrktet är giltigt om någon omyndig har skrivit på det.

OM du nu inte vill häva köpet så handlar det ju om att få hästen till veterinär och få skadan behandlad om det är möjligt. Jag antar att du försäkrade hästen när du köpte henne? Eftersom du trots allt har ett vet.intyg på att hon var ohalt vid köptillfället bör du inte ha någon reservation.

Fiorano skrev:
OM du nu inte vill häva köpet så handlar det ju om att få hästen till veterinär och få skadan behandlad om det är möjligt. Jag antar att du försäkrade hästen när du köpte henne? Eftersom du trots allt har ett vet.intyg på att hon var ohalt vid köptillfället bör du inte ha någon reservation.

Jo reservation blir det nog ändå, om den gamla skadan finns med och är hästen tjockare i det benet har vet säkert skrivit det. Brukar bli res inte bara i det frambenet utan i båda. Om inte försäkringsbolagen har blivit generösare med åren, :D

Choklad skrev:
Läste i din profil att du är 17 år, var det du eller din mamma som skrev på köpekontraktet, jag är tveksam till att kontrktet är giltigt om någon omyndig har skrivit på det.

Det var både jag och min pappa som skrev på det

...............................h

oopsie skrev:
Vet du säkert att hältan beror på senskada? Har vet som sa det sett ultraljud? Kan faktiskt vara ngt annat också. Kanske är den skadan läkt men hon har ngt ytterligare och som kan ha kommit nu? Senskada behöer inte ge hälta.

Var det en tränare hästen stod hos eller hos ägaren? Är det en känd ägare/tränare så borde hon vara angelägen om att ni löser det här.
Ge inte upp, både för hästens och din skull måste du ta itu med att
få mer info, både om den tidigare skadan, konvalecensen, och vad som är felet nu. LYCKA TILL!

Och du, be din mamma ringa om du inte vill. Det skulle jag ha gjort åt dotttern i en liknande sitaution. :smirk:

Vi försäkrade inte henne direkt när vi köpte henne. Mycket dumt, för då gälls ju inte försäkringen på den skadan.

Ja, jag är säker på att det är senskada och inget annat.

Ägaren var tränare också, en amatör tränare, så inte alls känd

Tyvärr kommer jag nog inte få någon hjälp av min mamma, för hon ville inte att jag skulle köpa någon ny häst överhuvudtaget.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
S
Hästvård Min häst hade en veckas feber i april 2019. Vetrinär var ute och tog prover men inget var positivt. Dock har sa vetrinären att proverna...
2
Svar
23
· Visningar
1 875
Senast: Anna Lilja
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 093
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar