Hjälp!!! Min kille har ett sår

T

tomtemoran

Idag upptäckte jag att min älskade Diesel saknade päls på en yta ungefär som en fem-krona. Det är lite rött o irriterat men ser inte på något sätt varigt eller illa ut. Men vad kan det vara?? Försökte ta ett kort men det var inte så lätt då såret sitter på insidan av låret o jag var tvungen att hålla isär bakbenen samtidigt som jag höll kameran...


Har lagt upp en bild i bloggen om någon vill vara snäll o titta o se om det är nåt allvarligt eller om jag kan vara lugn..http://annesfoton.blogg.se
 
Sv: Hjälp!!! Min kille har ett sår

Kanske är ett utslag, allergi?
Iom att det sitter på den känsliga huden på låret också.
 
Sv: Hjälp!!! Min kille har ett sår

Det kan vara utslag eller allergi, eller något sår som han slickat upp. Svårt att säga vad det beror på, men om det inte läker, blir större eller om det dyker upp fler gånger så kan det vara bra att kolla upp med veterinär.

En av mina katter har ibland slickat upp sådana sår på benen. I hans fall är det mest troligt någon form av stressbeteende, han slickar intensivt på samma ställe tills all päls på den fläcken är borta och huden blir förstås irriterad och sårig. Sedan bryr han sig inte om det, det läker på ett par dagar av sig självt men det tar ju förstås ett tag för pälsen att växa ut helt igen. Vi har varit hos veterinär med honom och det kan teoretiskt sett vara allergi men jag tror inte det, och allergi är dessutom komplicerat att reda ut. Eftersom det kommer så sällan, en eller två gånger om året, så jag har inte brytt mig om att utreda det vidare så länge han mår bra i övrigt.

/Erica
 
Sv: Hjälp!!! Min kille har ett sår

Tack för svaren, jag har googlat mig blå på allt vad det skulle kunna vara.

Men nu några dagar senare ser det likadant ut, inte större och inte spridit sig. Så det är nog kanske bara nåt tillfälle. Håller stenkoll på katten o han verkar inte bry sig särskilt om just det stället utan tvättar bara lite försiktigt. Så jag får avvakta lite o hålla mig lugn o se, blir det värre så får jag ta honom till vet...
 
Sv: Hjälp!!! Min kille har ett sår

Min katt får sådana på huvudet ibland, och vi har fått veta att det berodde på foderallergi. Kan kanske vara något?
 
Sv: Hjälp!!! Min kille har ett sår

Jag tycker det ser ut som om det kan vara en varböld som spruckit upp.
Om det är det råder jag dig att gå till veterinär.
Katter kan få det om de fått ett sår som blivit infekterat, bölderna kan dyka upp var som helst, och förflyttar sig under huden. Ursprungssåret kan vara efter en klo eller tand och så litet att det inte syns, medan bölden kan dyka upp på annat ställe. Det kan bli mycket allvarligt - min katt dog av det trots massiv veterinärinsats.
 
Sv: Hjälp!!! Min kille har ett sår

Usch det lät inte alls trevligt, slängde mig på telefonen när jag läste ditt inlägg, fick tid redan i eftermiddag hos veterinären.. Tror kanske inte egentligen att det är så farligt eftersom katten verkar må lika bra som vanligt, men att jag aldrig skulle förlåta mig själv om det visar sig senare vara värre än jag trodde... Så det säkra före det osäkra och in med honom till farbror doktorn...
 
Sv: Hjälp!!! Min kille har ett sår

Nej jag hoppas det inte är det, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Hoppas det gick bra hos veterinären .
 
Sv: Hjälp!!! Min kille har ett sår

Jag var hos veterinären i måndags o hon sa att det såg ut som ett brännmärke??? Men att det inte såg illa ut eller var farligt. Så smörja två gånger om dagen o en tratt på huvudet så det får läka ifred är vad som gäller nu...

Som du sa, bättre att gå en gång för mycket än att komma försent. Nu kan jag ju vara lugn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp