Hjälp min kattunge kräks!

S

sanges

Hej,
jag har en kattunge på 12 veckor och idag när jag kom hem såg jag en gulaktig fläck på golvet vid kattlådan "oj tänkte jag, nu är de nog någon liten som har kissat utanför", men sen när jag precis skulle gå ut till stallet så såg jag en till fläck ute i hallen, det var en gul/grönaktig vätska och min lilla katt satt skämset bredvid och tittade på pölen. Vad kan de va tänkte jag, är de urin eller kräks? När jag kom in från stallet så hörde jag min kisse "ulka" och letade genast upp henne och såg att vätskan kom från munnen. Vad kan detta nu då vara? Jätte orolig!

Tacksam för alla svar!
 
Sv: Hjälp min kattunge kräks!

Den frågan kan man omöjligt svara på över internet. Du bör ringa en veterinär och ställa frågan i stället. Ring till din jourveterinär. Annars har Agrias telefonveterinär öppet dygnet runt, numret står på deras hemsida.
 
Sv: Hjälp min kattunge kräks!

Att dom kräks lite ibland skulle inte jag hetsa upp mig över, hon kan ha ätit på nån blomma eller så. Är hon inte allmännpåverkad eller spyr ofta skulle jag inte oroa mig. Men som prosit skriver, är du orolig kan man ju alltid ringa vet å kolla.
 
Sv: Hjälp min kattunge kräks!

Har nu ringt upp min veterinär för att höra mig för om vad det kan vara, hon sa att syntomen (att hon kräks+nu fått diarré) kan både vara att hon fått i sig något blad från en blomma men de kan även vara ett virus. Vilket virus de skulle kunna vara kan veterinären självklart inte svara på via telefon utan då måste prover tas. Men hon trodde nog inte de kunde handla om något vidare "farligt" virus isf då min andra katt inte visat sig nått sjuk. Ska idag åka och få någon pasta medicin, kommer dock inte ihåg namnet, och ska även koka ris+vit fisk (torsk) i mycket vatten i 1-1,5h och börja ge henne detta. Denna diet kunde behöva ges upp till 2 veckor eller mer till katten, då hon är så liten än.

Hoppas verkligen allt går bra med min lilla misse. Återkommer om namnet på pastan och hur de gått, vem vet kanske kommer någon annan råka ut för nått liknande och då är de ju alltid bra att ha lite fakta med sig. :)
 
Sv: Hjälp min kattunge kräks!

Om hon kräks mycket och diarréar får du vara beredd på att vätska upp henne. Speciellt om hon inte dricker mycket. Uttorkning är inget att leka med, och tar kraften ur dem.
Vill hon inte lapa i själv måste du alltså vara beredd på att tvångsvätska.

Vet du hur man gör?
In i mungipan, tvärs över munnen, INTE rakt ner i halsen. Doseringspruta, pipett, eller sugrör.

1 matsked druvsocker eller honung.
1tesked koksalt (gärna sån där mineralsalt)
gärna litegrann bikarbonat om du har.
allt i en liter vatten.

Blandas genom uppvärming, svalnas.
Spara inte för länge, gör hellre en ny sats.

Om hon kräks efter att ha ätit/druckit kan du lura kräkreflexen genom att ge litegrann då och då...


Funkar utmärkt såväl för uttorkade pissar som febriga kräkiga barn...
 
Sv: Hjälp min kattunge kräks!

Om hon kräks mycket och diarréar får du vara beredd på att vätska upp henne. Speciellt om hon inte dricker mycket. Uttorkning är inget att leka med, och tar kraften ur dem.
Vill hon inte lapa i själv måste du alltså vara beredd på att tvångsvätska.

Vet du hur man gör?
In i mungipan, tvärs över munnen, INTE rakt ner i halsen. Doseringspruta, pipett, eller sugrör.

1 matsked druvsocker eller honung.
1tesked koksalt (gärna sån där mineralsalt)
gärna litegrann bikarbonat om du har.
allt i en liter vatten.

Blandas genom uppvärming, svalnas.
Spara inte för länge, gör hellre en ny sats.

Om hon kräks efter att ha ätit/druckit kan du lura kräkreflexen genom att ge litegrann då och då...


Funkar utmärkt såväl för uttorkade pissar som febriga kräkiga barn...


Om en så liten kattunge "kräks och diarréar mycket" ska man åka till veterinären så den får vätska IV eller under huden. En liten kattunge har inte så mycket att "ta av" utan kan dö av uttrokning ganska lätt.
Nu hade ju dock kattungen bara kräkts några små pölar.
 
Sv: Hjälp min kattunge kräks!

Har nu ringt upp min veterinär för att höra mig för om vad det kan vara

Beställ tid, ta prover! En kattunge är en skör varelse och det kan omöjligt avgöras om det är ett medfött fel, en skada, överkänslighet, glupskhet (vilket det nog kan uteslutas då det end. är vätska som kommer), virus, bakterie eller kanske stress.
 
Sv: Hjälp min kattunge kräks!

min lilla goding verkar nu vara på bättringsvägen, hon har inte kräks sen i lördags och hon har börjat dricka själv och (även fast hon inte bör) knaprat i sig ett par torrfodersbitar. Hon har även busat lite med min andra katt men än är hon inte helt frisk och de märks, efter ett tag försvinner alla energi och hon går och lägger sig och vilar, länge. Hon ser fortfarande lite glansig ut på ögonen men har bättrat sig ändå.

Medicinpastan jag fick av veterinären heter; DIARSANYL.

Nu hoppas jag på att min unge snart blir helt frisk och de första jag ska göra då är att åka och vaccinera henne! Har fått olika åsikter om vaccination på katter från olika veterinärer, endel tycker man ska göra de och andra tycker att "de är inte så viktigt", men jag tror bannemej att de någon behövligt, och sånt är katterna värda.

Återkommer när hon är helt frisk. :)
 
Sv: Hjälp min kattunge kräks!

Nu kan jag väl mer eller mindre säga att min katt är frisk, hon äter och dricker igen normalt och hon leker runt och härjar som aldrig förr! Nu ska jag vaccinera min katt så fort som, frågan är bara om man ska vänta ett tag eller kan man vaccinera henne på en gång?
 
Sv: Hjälp min kattunge kräks!

Fråga veterinären vad den tycker. Om du ringer o bokar tid idag kan du ju fråga om du ska komma snart eller om de tycker att du ska vänta.
 
Sv: Hjälp min kattunge kräks!

skönt att hon är på väg att bli helt frisk igen! :) Man får se upp lite med kattungar. Har en kompis vars kattunge började kräkas och slutade gå på låda. En tripp till veterinären visade att hon hade svalt ett helt skosnöre! De fick ut det bakvägen :crazy: Skönt att de slapp öppna magen iaf...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 162
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Jag har en hankatt som är ca 5 år. Han är en väldigt mysig katt som kan ligga jämte mig och sova hela natten i min famn. Han är...
2
Svar
28
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp