hjälp! min hund vill inte kissa!

A

amanda00

hoppas på snabbt svar...
vi har precis köpt en ny hund (ej valp) och hon vill inte kissa på promenaderna. Vi fick henne i tisdags och då kissade hon ute på bilresen hem, dock endast en gång. Sedan andra gången hon kissade var igår vid ett-tiden på dagen (utomhus). Sedan kissade hon litelite under natten inomhus. Nu har hon alltså inte kissat sedan igårnatt.

Hon är inte van vid långa promenader och vi går ut med henne mindre rundor och ofta. Nu börjar hon få träningsvärk och egentligen vill jag låta henne vila för natten.. men känns lite riskabelt;) Ska jag gå ut med henne i en timme nu eller något och vänta på att hon ska kissa, ska jag låta henne va för natten, eller gå en sista 15minuterspromenad runt kvarteret?

Hon är lite orolig på promenaderna men inget överdrivet. Den gången hon kissade hade min syster gått med henne en längre promenad, så kanske det är lösningen, men vill som sagt inte trötta ut henne.

hoppas någon kan hjälpa mig, för ve tinte om jag ska ta en sista promenad eller inte! annars kommer min mamma gå ut med henne vid 5 på morgonen... Kom in från senaste rundan för tio minuter sen kanske.

Tack för svar!:)

Sv: hjälp! min hund vill inte kissa!

Jag har inget direkt tips till dig,men har hunden druckit något?Hon kan ju vara både rädd och nervös nu när hon/han fått ett nytt hem och att det är därför det krånglar.Tycker du bör ringa en vetrinär och höra vad de tror.Var hunden vetrinärbesiktad när du hämtade den så att du vet om den var frisk från början? Lycka till och berätta gärna hur det har gått

1) valpar/omplacerade unghundar som inte vill göra ifrån sig ute bör till en början inte promeneras för kiss och bajsning. De ska tas till ett och samma ställe och där står man i princip still/rör sig på begränsad yta tills valpen/omplaceringen gjort ifrån sig.

2) Äter och ffa dricker hunden ordentligt?

Hur gammal och i vilket skick är hunden i om hon får träningsvärk av vanliga promenader???

Prova att ta en långlina på istället. Är hon inte van att bli koppelrastad kan hon vägra av den anledningen. Idealet vore naturligtvis att släppa henne lös, men då måste du ha tillgång till ordentligt inhägnat område.

Till båda:
Den är helt frisk och kry, är kollad av vet. Dricker gör den normalt. Den kissade nu när jag släppte den i trädgården så vi ska köra på det nu några veckor mixat med kortare promenader, samma runda hela tiden, så hon vänjer sig. Hon har varit en gatuhund det är därför hon inte är van vid promenader riktigt..

Tack för svar!

förresten så är hon cirka 5 år..

Senast ändrad av en moderator:

Tack, bra tips! jag har en liten trädgård som är inhägnad och där kissade hon idag efter att vi hade varit ute på en liten promenad. Ska försöka med långlina när vi är ute nästa gång, hon lyssnar inte riktigt på inkallning än så väntar med att släppa henne lös på promenader :)

Skönt att hon kissat iallafall.Förhoppningsvis blir det ju bättre nu men var ändå uppmärksam då hunden kan få urinvägsproblem om urinen stannar för länge i blåsan.Desto längre tid desto fortare ökar bakteriena...Minsta tecken på feber eller blod så ta kontakt med vetrinär.Lycka till

Anledning till att hon inte vill kissa på promenaden kan vara att det är en annan hunds revir. Många valpar vill oftast inte kissa på promenader utan föredrar den egna tomten av just den anledningen. Det brukar gå över när de blir säkrare i sig själva.
Förhoppningsvis är det samma sak med din hund. Är hon dessutom ny i familjen är hon nog lite osäker.
Hoppas det löser sig.

Hur pass väl inhängad är trädgården? Hundar kan hoppa HÖGT, speciellet om de kan trampa ifrån på staketet.

KL

En fråga, en dum sådan.. men är det inte rätt vanligt att tikar håller sig in i det längsta och inte vill kissa? har hört en hel del tikägare som säger att deras tjej inte vill kissa.

Om så är fallet så är jag glad som har revirpinkande hanar som kissar i tid och otid. :D

Det är ca 2 meter staket på sidorna och på en av sidorna är det en ännu högre häck, sen är det grinden som är typ 1,2 m men jag ser till att hon inte går i närheten av den.. låter henne gå lugnt och nosa i andra delar av trädgården :)

Delvis KL
Tack så mycket för tipsen, håller utkik efter feber och liknande och hoppas på att det löser sig snart :)

En tanke som faller mig in är om huruvida hon är tränad att bli rumsren.

"Gamla skolan" lärde bland annat ut att man skulle skälla på hunden när den gjorde ifrån sig inomhus alt. trycka ner nosen i kisset osv. Detta sätt gör att många hundar till slut tror att det är fel att kissa och väljer då en plats där matte och husse inte ser, kanske springer i väg ett varv i skogen osv.

Jag skulle gjort lite som jag jag har gjort med mina hundar när de var valpar, dvs. berömde dem när de gjorde i från sig utomhus och ignorerade alla "olyckor". De är så "bekväma" med toabestyren nu att framför allt hanen kan sätta sig till och med på asfalt och bajsa, :rofl:.

Testa och släpp henne där ni känner er säkra ex. precis som du skriver på er tomt, och titta lite på hur hon beter sig, verkar hon vilja göra det när ni inte ser osv...

Antagligen är det inte som jag skriver, det vara bara en tanke som kom. Jag tror säkert det kommer lösa sig, måste man gå så måste men ju. :smirk:

Min tik är sån, hon blir 3 år snart. Det har varit ett smärre helvete, för det är inte bara att åka bort hur som helst med henne,för hon vägrar att kissa.
Förra året, när jag flyttade gick jag runt, runt med henne på samma gräsplätt i 40 minuter sent på kvällen, fast jag visste att hon inte skulle göra nåt... Bara för att lära känna platsen.
Min teori är att eftersom hon är ranglåg och en följeslagare, markerar hon inte på andras revir. Sen så verkar hon helt enkelt inte vara nödig så ofta. Imorses gick vi 7,5 km och hon kissade inte förrän vi var hemma igen på sin gräspätt. Allt som allt kissar hon 3 ggr om dan å kan hålla sig länge. På ett sätt är det skönt att veta att det blir aldrig panik. Å jag har lärt mig att inte stressa upp mig över det heller när jag har bråttom iväg , kissar hon inte får hon helt enkelt hålla sig!

Liknande trådar

Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
302
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 602
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka