Hjälp min hund haltar!

S

solkristallen

Detta började för 2 dagar sedan, trode först bara att jag överreagerade. Ibland ser allt bra ut och i nästa sekund kan han knappt gå på höger bakben, ser ibland ut som det är lite på vänster bak oxå.
Ser ut som hela bakbenet ända upp till höften inte går att röra, ibland stödjer han inte ens på det.:cry:
När man är ute med han märker man ingenting, han visar sällan om han har ont någonstans.
Mest märks det om han har vilat och sedan ska resa sej upp, han har börjat slicka på bägge bakbenen väldigt mkt! flera timmar om dagen.:crazy:
Han är en blandras på 2 år. med rottwiler, schäfer och leonberger.
Har beställt en tid för HD och AD röngen nästa vecka (beställde den innan han började halta).
Kan det ha någon att göra med att han kan ha dålig höft?.
Ägaren innan oss tyckte att han ibland gick konstigt och uppsökte Vet. Men han kunde inte se att något var fel. Dock gjorde dom ingen röntgen.
Ska ringa till Vet, men dom har bara telefontid tid mellan 8-9 på morgonen.

Någon som vet vad det kan vara:confused:

Tacksam för svar

Sv: Hjälp min hund haltar!

Det kan nog tyda på dåliga höfter, men också rygg och knäproblem är möjliga! Bra att du har tid för röntgen så du får veta var felet ligger! Lycka till!!

Hjälp!!! I går kväll började han blöda som sjutton från höger baktass, det blev stora blodiga avtryck på golvet. När jag kollade på tassen så syntes det ingenting!. Efter ca 30 minuter slöt det.

Sen en stund efter så började vänster framben blöda, det bara rann! tittade även där men såg ingenting. Sen började bak blöda igen!.:crazy:

Han har ju haltat några dagar på höger bak, men har inte visat något fram. Han fick sova inne i sovrummet i nättras, så jag kunde ha koll på om det började blöda, men allt såg bra ut när jag kollade till han och i morse hade det inte blödat någonting.

Jag gick en liten runda i morse och då började han blöda lite när vi kom hem, men slöt ganska fort. Nu ligger han ner och går ingenting. Nu haltar han även på väster fram. :crazy:

Jag har ringt vet men dom kunde inte ta samtalet just nu, har ringt flera gånger.
Han har gnagat av sej lite hår på vänster baktass, mellan trampdynorna, men där har det inte blödat..

Någon som vet vad det kan va:confused:

Hm.. jag vet inte riktigt om detta kan gälla din hund men läste tidigare idag om höftledssjukdommen Legg-Perthes. Är väldigt osäker men om hunden har börjat halta på ett bakben och man märker att benet blir tunnare så kan det kanske vara den men det finns så många andra så jag vet inte riktigt.:confused:

Hjälp!!! I går kväll började han blöda som sjutton från höger baktass, det blev stora blodiga avtryck på golvet. När jag kollade på tassen så syntes det ingenting!. Efter ca 30 minuter slöt det.

Sen en stund efter så började vänster framben blöda, det bara rann! tittade även där men såg ingenting. Sen började bak blöda igen!.:crazy:

Han har ju haltat några dagar på höger bak, men har inte visat något fram. Han fick sova inne i sovrummet i nättras, så jag kunde ha koll på om det började blöda, men allt såg bra ut när jag kollade till han och i morse hade det inte blödat någonting.

Jag gick en liten runda i morse och då började han blöda lite när vi kom hem, men slöt ganska fort. Nu ligger han ner och går ingenting. Nu haltar han även på väster fram. :crazy:

Jag har ringt vet men dom kunde inte ta samtalet just nu, har ringt flera gånger.
Han har gnagat av sej lite hår på vänster baktass, mellan trampdynorna, men där har det inte blödat..

Någon som vet vad det kan va:confused:

Ja men herregud jag hade åkt in akut om det hade varit min hund!!
Det måste väl synas vart det blöder ifrån??

Ring veterinären direkt i morron bitti. Låter ju inte klokt. Hade det varit min hund hade jag fått full spader.

Jag hade åkt in akut jag med om det var min hund!! tycker du ska ringa vet. igen så ni får komma in o kolla upp hunden

Ja, jag hade oxå åkt in akut om det hade gått!! men här har vi bara distriksvetrinärer som åker hem till en över helger och efter kl 17.00 på vardagar! jag fick tillslut tag i dom, men dom tyckte inte att det lät så akut så jag skulle komma in till dom i morgon när dom hade öppet.

Givetvis fick jag spader när jag såg allt blod, och hade inte tvekat att åka in akut!! bara det hade gått.:cry:

Nej det går inte o se vart det blöder, tror det kommer uppe mellan trampdynorna någonstans. Han har ju så mkt hår där oxå.

Idag har det inte blödat på hela dagen, men han har börjat halta värre på höger fram och stödjer inte alls på det.
Ringde vet igen och sa att han hade börjat halta värre på höger framben, men hon tyckte ännu att vi skulle avakta tills i morrn.

Så jag får vänta tills i morrn, även om jag inte vill det!!:cry:

Men fy vilka nonchalanta veterinärer! :mad:
Klart man som hundägare blir orolig om ens hund mystiskt börjar blöda kraftigt från flera tassar..
Det låter lustigt.
Konstigt att du inte kan se nåt var det blöder nånstans..:crazy:

Hoppas att allt löser sig.:bow:

Men fy vilka nonchalanta veterinärer! :mad:
Klart man som hundägare blir orolig om ens hund mystiskt börjar blöda kraftigt från flera tassar..
Det låter lustigt.
Konstigt att du inte kan se nåt var det blöder nånstans..:crazy:

Hoppas att allt löser sig.:bow:

Jo jag håller med! känndes inte alls som dom ville hjälpa mej!
Har iallafall nu pratat med en vet. och vi var välkomen in i eftermiddag :). Ska bli skönt och veta vad det är förnågot.

Jo jag tycker oxå att jag bode se vart det blöder ifrån:crazy:
Är inte så lätt o kolla heller när man har en hund som skriker innan man har rört tassen:cry:

Det kan ju vara så "enkelt" att hunden har lätt att få sprickor i trampdynor och att där fastnat grus och annat skit vilket gör att hunden haltar till och från och även i längre perioder.
Det blöder väldigt mycket när de spricker men är egentligen inget farligt, bara man ser till att hålla rent. Det läker dessutom ganska långsamt, förmodligen för att det är ett utsatt område liksom. Det kan vara svårt att se sprickorna också.

Båda mina hundar har besvär med detta just nu.

Sen vet jag också att allergiska besvär hos hund kan visa sig i form av ömmande blåsor mellan "tårna".

Så försök att inte oroa dig för mycket (lätt att säga, jag vet) men det KAN vara något enkelt också som är relativt lätt att fixa. :)

Det låter som att det borde vara nåt åt det hållet eftersom det är på flera tassar.
Hade hunden trampat på nåt och skurit sig t.ex så brukar man ju dels se var det kommer i från och inte på flera tassar.:crazy:

Har du hört nåt, TS?
Hur har det gått?!

Han hade fått eksem imellan trampdynorna. Antagligen för att det är så fuktigt här uppe trode vetrinären (fler hundar har fått det).
Fick recept på en salva som vi ska hämta ut på apoteket.
Är både glad och lättad att det inte var något "värre", och att vi åkte i till vetrinären eftersom annars hade det kunnat bli kroniskt.

Lägger upp lite kort på han nu med sin strut runt huvet:p, och även en bild på tassen.
Först såg inte vetrinären något men efter att ha rakat bort allt hår så syntes det tydligt!

DSCN0557.jpg

DSCN0558.jpg

DSCN0560.jpg

DSCN0564.jpg

:bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 155
Senast: WildWilma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 157
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 546
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka