Hjälp!! - Min häst kliar sig...

E

Elemmírë

Vilket i sig är normalt, men hon gör det väldigt mycket... Så fort jag ställer henne på gången eller om hon får tillfälle i boxen (om hon inte har mat) kliar hon sig. Jag har inte sett beteendet nåt märkvärt utomhus.
Hittills har hon inte kliat sig så att nån päls försvunnit, eller att hon fått sår, men det oroar mig ändå. Har fått information om att hon tidigare haft kala fläckar osv... Det har hon ju inte nu, men hon har som sagt ganska mycket mjäll på sina ställen, och så har hon en del "skorv".

Vad kan det vara?? Förra sommaren hade hon inget som påvisade exem. Jag ryktar henne alltid noga, men ändå får jag inte bort allt *suck*

Kan det hjälpa om jag tvättar henne? Finns det nåt bra och milt schampo som är klådstillande?

Hon har även lite vinterpäls kvar... Har inte tvättat häst med vinterpäls förr;)

Många frågor.. Hoppas på hjälp:banana:
 
Sv: Hjälp!! - Min häst kliar sig...

Hur ser det ut i hårbotten i manen och svansen? Är den torr och mjällig? I sånna fall så kan du smörja med någon bra salva, olivolja funkar jättebra!
 
Sv: Hjälp!! - Min häst kliar sig...

Den är också mjällig... Jag försöker borsta och kamma den så noga som möjligt, men det verkar inte hjälpa
 
Sv: Hjälp!! - Min häst kliar sig...

igen...

Ingen som har en idé?
 
Sv: Hjälp!! - Min häst kliar sig...

Du ska nog inte kamma bort det, då kliar dte nog mer. behandla med något, (tex olivolja som jag skrev i förra inlägget) Eller någon annan salva. Ring och rådfråga en vetrinär, det är gratis.
 
Sv: Hjälp!! - Min häst kliar sig...

Om det inte är eksem så kan du kanske prova att ge olja i maten - smörja innifrån så att säga, min har fått superpäls av linfröolja! :love:
 
Sv: Hjälp!! - Min häst kliar sig...

ohyra, allergi, överkänslighet, klåda pga "varm i pälsen", klipp & tvätta sedan med ett schampoo som är avsett för hästar med just klåda, eller ring vet. om det inte funkar..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 898
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Hej buke! Min vän Sofie, som inte har ett account här skulle vilja ha lite tips och råd ifrån er. Hon har en 5mån valptik av rasen...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Is
·
Hästvård Min unghäst kliar sig hela tiden. Hon försöker klia sig mot mig fast hon aldrig fått det, hon kliar sig mot allt hon kommer åt och gör...
2
Svar
31
· Visningar
4 620
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp