HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

HannaAberg

Trådstartare
Hej på er!

I somras köpte jag en ridtravare vid namn Viktor(jag har honom endast som ridhäst). Han är 13 år, älskar att springa fort utomhus och är en allmänt pigg och glad häst. Vi trivs jättebra med varandra.
Men nu till problemet. Hos tidigare ägare har Viktor aldrig gått i ridhus, bara ute. Jag har honom nu uppstallad på ridskolan och han går väldigt fint när vi rider på uteridbanan. Men när vi kommer in i ridhuset blir Viktor ganska seg och uttråkad. Jag förstår ju att han inte är van vid ridhus, i början var han
t ex rädd för väggarna vilket gått över. Men han går fortfarande långsamt och segt. Att försöka få honom i galopp i ridhuset är inte ens att tänka på.
Nu vill jag ha era tips och erfarenheter om hur jag ska få Viktor att tycka om ridhuset lite i alla fall! :)
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Testa att släppa lös honom i ridhuset för lite "lek" under kontrollerade former. Då kanske han får en positiv upplevelse av ridhuset. Sparka boll med honom kanske?? Det gör vi med shettisen i stallet, med en stor medicinboll, men det går även att göra med stora hästar. Gör ridhuset till något positivt. Och självklart, se till att du då är ensam i ridhuset och att alla dörrar är stängda...:)
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Det lät roligt, jag tror vi har en sån där "yoga"-boll någonstans... ;)
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

skulle skrivit som Sulax, så nu behövs ju inte det ;)

Testa löshoppning?
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Det lät roligt, jag tror vi har en sån där "yoga"-boll någonstans... ;)

Det är jätteskoj! Samtidigt lär sig hästen att inte vara rädd för saker som kommer emot den. Det kan ta ett tag för den att förstå bollens funktion, men ha tålamod! Annars finns det boll att beställa från olika webbsidor. Försök att inte sparka "höga" bollar utan sparka den utefter marken. Kanske gå bredvid hästen och sparka på bollen. Tills den fattar vinken så att säga. Till slut kommer den sparka bollen framför sig och putta på den med mulen och leka med dig och bollen. Lycka till!
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Ridit flera som tycker ridbanan är urtrist men med bara busridning på ridbanan en period och köra dressyrjobbet ute så brukar de lossna
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Tack hörni! Jag ska förresten testa det där med bollen redan ikväll! :)
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Är ridhuset mindre än utebanan? Om hästen ännu inte är så stark och skolad till ridningen så kan dom säkert uppleva sig begränsade av en mindre yta (som oftast innebär snävare ridvägar).
Med det sagt tycker jag inte man ska hålla sig bara till fyrkanten eller 20m-volter enbart för det, men ha det i åtanke så man tänker på att vara liite mer "snäll" med differens i den tänkta vägen om man försöker sig på snävare vägar som hästen egentligen inte klarar av ännu, och gärna försöka ta det ganska korta sträckor i taget.
Sen kan man tillämpa samma tanke till många saker, om man kanske överlag blir mer krävande mot hästen i ridhuset.?
Hästen blir ju som vi gör det, och det är du som har "gjort" erfarenheterna från ridhuset, till skillnad från mot ridbanan som den var van vid sen tidigare ägare. Överlag att man lägger upp positiva och pedagogiska pass gentemot hästen och själv tycker det är roligt. :) Håller det stimulerande och med hänsyn till vad hästen -inte- kan lika mycket som vad man vill att den ska kunna!
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Intressant, jag har upplevt precis tvärtom! Unghäst som bjöd framåt bra i ridhuset men som framåtbjudningen dog på på den stora utebanan. Han verkade tycka det var alldeles för långt till nästa hörn!

Men problemet är ju detsamma, rid varierat och gör ridhusträningen kul!
Jag skulle testa med många koner att rida slalom mellan, göra halt, övergångar eller vändningar vid. Eller bommar om han gillar det!
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Sulax: Det gick jättebra. Jag släppte in båda min hästar dit in, vi lekte med bollen och så "jagade" jag dem med ett långt spö. Dock sprang gammel-hästen(Nordsvenskt brukssto 23 år!) mer än Viktor. Båda tyckte nog att bollen var spännande men samtidigt lite farlig. Viktor var fram och nosade på den, gick mot den ibland. Men med tålamod kanske dem fattar poängen tillslut! :rofl:
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Sulax: Det gick jättebra. Jag släppte in båda min hästar dit in, vi lekte med bollen och så "jagade" jag dem med ett långt spö. Dock sprang gammel-hästen(Nordsvenskt brukssto 23 år!) mer än Viktor. Båda tyckte nog att bollen var spännande men samtidigt lite farlig. Viktor var fram och nosade på den, gick mot den ibland. Men med tålamod kanske dem fattar poängen tillslut! :rofl:

Härligt!! :banana: Det verkar som om ni haft skoj i alla fall. Att jaga på dem lite sådär på lek brukar göra att de går in i "lek-humöret". MEN, man ska ju alltid ha koll på hästen signaler. Är den livrädd, panikslagen eller irriterad får man avbryta (men det tar jag för givet att du förstår redan, ville bara vara övertydlig så jag slipper påhopp av andra ;) )
Fortsätt med denna "lek" ett par gånger till och kanske börja med att sparka bollen lite lött mot en av hästarnas framben...då brukar de förstå efter en stund. Sen brukar det bli fotboll utan dess like...:) Om du gogglar på "horseagility" så tror jag man hittar en del filmer med detta...
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Sulax: Jo, det förstår jag förstås. :) Vi hade jätteroligt även om hästen som i syfte skulle få leka inte riktigt fattade vad vi höll på med. Men han tyckte nog att det var roligt att springa i alla fall. Han gillar att springa. ;)
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Roligt och läsa hur andra gjort :)

Min unghäst var också seg på banan först men tyckte det va superkul ute i skogen :) Sen var vi på en kurs där vi tränade framåtbjudning och fick dom till att öka i både trav och galopp och efter det tycker han det är kul att bli riden på banan istället :D
 
Sv: HJÄLP! Min häst gillar inte ridhuset!!

Nja, övningarna var väl egentligen att vi skulle öka tempot i både skritt, trav och galopp så dom visade framåtanda.

Min häst hade inte galopperat så mycket med mig på innan och absolut inte i ett ridhus så jag fick rida och driva ordentligt och mycket beröm när han öka på och tog i :D
 

Liknande trådar

Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 203
Senast: villhöver
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sista dagen på ridskolans termin stod jag uppbokad på två lektioner – dels min ordinarie, och dels den sista lektionen för dagen som...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp