HJÄLP! Min häst är sjuk!

I

InnerVision

jag har en gammal D-ponny som de senaste dagarna har låtit konstigt när han travar eller galopperar. Han andas typ ansträngt...Undrar om det är en "vanlig" förkylning. Nån som varit med om nått liknande? Han har ingen feber..:confused:
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

Hur gammal är han? Det kan ju vara en ålderskrämpa, eller en förkylning, eller något annat. Har han några andra symptom?
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

Han är 26, men man märker inte av det. Han låter precis som när han ska hosta (han är typ damallergiker och hostar när man har varit i dammigt ridhus eller stall) Men det enda han gör är att frusta.. har köpt nått idag som ska hjälpa andningsorganen och hoppas att det ska hjälpa. Undrar om han bara är irreterad i halsen..Sitter iallfall och hoppas att det ska gå över. Men annars är han pigg ovh frisk, vi Tävlar frtf i Dressyr, ovh lätta klasser i Hoppning. =)
Men nån gång ska ju vara slutet, hoppas att det inte är nu! :cry:
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

det kan vara allergi, slem i luftrören. låt en veterinär lyssna på din häst!
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

Men jag har haft honom i flera år, och det enda jag vet att han är allergisk mot är damm och Pencelin...Borde han inte ha fått såhär innan då? jag har inte bytat foder eller miljö..och han har inte varit i kontakt med damm...
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

jag pratade med min vetrinär för en vecka sedan eftersom min ponny hade allergi för vi byte till halm hos ena hästen ist för spån, men fick bya tillbaka pga av det. Så han sa att man ska vara uppmärksam på att vissa hästar kan vara allergiska mot pollen som är i luften nu som de kan reagera på om det är känsliga. Vädra mkt i stallet och låt hästen vara ute mkt + sopa när hästen är ute.
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

det kan oxå bli värre med åren, vi har en 35-åring hemma som är pigg och fräch. men veterinären får göra minst en hälsoundersökning om året.(gör i och för sig det på alla hästarna i mellanåt, dock inte lika ofta)

det blir ju ännu viktigare när dom blir äldre...
bättre att låta vet. kolla en gång för mycket än för lite.
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

Monny skrev:
jag pratade med min vetrinär för en vecka sedan eftersom min ponny hade allergi för vi byte till halm hos ena hästen ist för spån, men fick bya tillbaka pga av det. Så han sa att man ska vara uppmärksam på att vissa hästar kan vara allergiska mot pollen som är i luften nu som de kan reagera på om det är känsliga. Vädra mkt i stallet och låt hästen vara ute mkt + sopa när hästen är ute.

Min häst går i lösdrift, så man kan ju verkligen säga att vi vädrar. Men om det är en förkylning..eftersom vi nyss släppte ut dem för några veckor sedan, och han är klippt - så är det mycket möjligt.
Imorgon kommer förhoppningsvis vet. och tittar på honom. Håll tummarna!:bow:
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

Okej :) vad bra att vet. kommer imorgon och kollar upp. även om det inte är något är det skönt att veta hur det ligger till. så dom går ute dygnet runt nu?
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

Ja, de går ute dygnet runt, men de har ett stort hus som de går in i (som en jäääätte box) med halm i. Så man kan inte säga att de är ute egentligen :P
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

Hej igen! Nu har vetrinären varit här och det var som tur va inget allvarligt fel. Hjärtat går lite för snabbt, så det är inte säkert att han kommer bli helt bra. Men jag funderar på en sak. När veterinären kom så skakade han..asså som små ryckningar i hela kroppen..alltså var han rädd...går inte hjärtat snabbare då?
Nu har han fått kortizon och ska vila i 14 dagar..Missar två dressyrtävligar :( och sen får vi bara hoppas att det blir bra igen.
Som tur är så får jagh skritta honom :D och mysa.:bump:
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

okej! det var ju bra! men när min ponny fick cortison behövde han bara vila nån dag sen fick jag rida igen, men lite lugnt. min vet. sa att det inte var någon fara fast det kanske beror på vad de har för problem. För cortisonet skulle verka inom 2dagar och sedan skulle man se en förbättring.
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

En liten undran bara. Du har släppt ut din häst och den är klippt. Har du haft täcke på? Det har ju varit den kallaste våren på många år.
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

näe precis, bara varmt mitt på dagen typ. sen blir det ju kallare framåt natten och ibland underkylt regn.
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

Självklart har han täcke på sig!!!
 
Sv: HJÄLP! Min häst är sjuk!

Hej Igen. Nu har min gamla gubbe vilat i 2 veckor, men när jag red honom i fredags så var han frtf lite "konstig" i halsen..Det var bättre men inte helt bra..Vågar jag börja sätta igång honom igen?? Sätter jag inte igång honom kommer han tappa alla muskel..och ni vet ju hur det är med gamla hästar. Och är han inte i bra kondition så brukar det ju gå snabbt utför! :confused:
Tacksam för råd!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 337
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: Freazer
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp