Hjälp, min häst är prickig!!

Druvan

Trådstartare
Min häst har liksom många andra hästar här uppe haft problem med pälsen denna varma höst. Pälsen har rasat av henne och hon har varit alldeles kal och ful i håremmen. Nu när pälsen börjat växa ut är hon helt plötsligt vitfläckig! Hon är i dagsläget alltså fux med skarpa vita fläckar över hela kroppen. Veterinären har aldrig sett något liknande utan bad mig bara avakta då hon är så pigg och glad. Själv oroar jag mig för allt möjligt :crazy:. Har någon sett något likande?

Sv: Hjälp, min häst är prickig!!

får den b-vitamin? det hjälper hästar att fälla och sätta päls. annars kan du ge det samt matolja som ger en blank päls.
hoppas pållen blir bättre

Druvan skrev:
Min häst har liksom många andra hästar här uppe haft problem med pälsen denna varma höst. Pälsen har rasat av henne och hon har varit alldeles kal och ful i håremmen. Nu när pälsen börjat växa ut är hon helt plötsligt vitfläckig! Hon är i dagsläget alltså fux med skarpa vita fläckar över hela kroppen. Veterinären har aldrig sett något liknande utan bad mig bara avakta då hon är så pigg och glad. Själv oroar jag mig för allt möjligt :crazy:. Har någon sett något likande?

Jag har varit med om detta tidigare, kan dock inte svära på att det är samma sak.

Men det lär finnas en bakterie i marken som vissa hästar reagerar på, hästen får en hårsäcksinflammation, fäller allt hår, ser för bedrövliga ut men är annars i fint skick. Min förra häst gjorde detta och när häret växte ut igen på de kala fläckarna blev hon svart där, var ingen skönhet... Men det gick ju ingen nöd på henne! :smirk:

Enda jag kan tipsa dig om är att ge henne lite biotin tillskott.

Köpte själv en arabunge från Sverige ifjol (jag bor i Finland), och hon håller på att tappa sin vinterpäls nu med.... :mad:

Jag har gett både b-vitamin och olja och extra protein hela hösten och hon har börjat sätta päls nu. Det är den vita pälsen som är problemet och gör mig brydd :crazy:

El Karisma skrev:
Men det lär finnas en bakterie i marken som vissa hästar reagerar på, hästen får en hårsäcksinflammation, fäller allt hår, ser för bedrövliga ut men är annars i fint skick. Min förra häst gjorde detta och när häret växte ut igen på de kala fläckarna blev hon svart där, var ingen skönhet... Men det gick ju ingen nöd på henne! :smirk:

Jag har använt Switch på henne några ggr i sommar/höst (sånt där insektsmedel som man häller en sträng över ryggen och sedan sprider det sig över kroppen). Börjar fundera om detta orsakat någon form av problem med hårsäckarna. Switch är ju ändå ett väldigt starkt gift om man läser på förpackningen.... :confused:

hon kanske inte tål swich, det är ju starkt.
men ser fläckarna bra ut? jag menar hur ser pälsen ut i fläckarna? ojämn,sträv?

Har du provat linfröolja?lär va bra vid exem

lundborg skrev:
hon kanske inte tål swich, det är ju starkt.
men ser fläckarna bra ut? jag menar hur ser pälsen ut i fläckarna? ojämn,sträv?

Pälsen är helt normal. Förutom att den är fel färg då :angel:

Finns ingen chans att hon är en snöflinga? Det kan ju dyka upp relativt sent i åldern, vid fyra-sex år tom, dvs helt plötsligt vid en pälssättning blir hästen vitprickig. Det är en tigrerad färsättning bara. Har varit med om ett fuxhalvblod som helt plötsligt började på vita prickar, och nu är hon helt prickig! Tyvär har jag inga bilder på henne, det var ett bra tag sedan...

Lintu skrev:
Finns ingen chans att hon är en snöflinga?

Jag vet ingenting om hennes stam (import), så visst finns det en liiiiten chans :p. Hon är nio år gammal... När hon pälsat sig färdigt ska jag ta en bild så ni får se prickikorven :crazy:

ja, om dom vita fläckarna är "fin päls" så kan det ju vara en pigment förändring...tex skimmlar blir ju vitare o vitare med åren. Ibland ända upp i 10årsåldern:idea:

Om hästen har vitt underhår kan det hända att det är den som växer ut, inte det bruna....

På min korsningsponny, som blev av med sin vinterpäls, växte endast svart hår ut igen. Med andra ord så hon ut som en brun/svart skäck!
;)

Låter ju lite som en snöflinga... hih,,, man kan ju hoppas, dom är hur fina som helst. :) Fast man blir bra paff när dom helst plötsligt blir prickiga....

Sätt in en bild!
Förlåt mig för att ja e så elak, Men din häst kanske är en avblekbar skimmel egentligen? :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 459
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 905
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama