Hjälp, min 6,5-månaders ammar nästan ingenting längre!

Luna10

Trådstartare
Eller han ammar ju morgon och kväll och 1-2 gånger på natten, men ingenting dagtid förutom eventuellt en slurk före han ska sova middag.

I övrigt äter han
Frukost: Gröt + fruktpuré
Lunch: Puré med kött 1/2 stor burk + fruktpuré 1/2 liten burk + några majskrokar
Mellis: Fruktpuré 1 liten burk
Middag: 2/3-1 liten burk grönsakspuré + lite plockmat (majskrokar, gurkstavar m.m.)
Kväll: Gröt + fruktpuré
Ammas före han somnar.

Han är inte hungrig mellan målen, så han äter väl tillräckligt antar jag.

Jag kommer ju att börja jobba deltid när han är 7 månader så vi har ju haft som mål att han skulle klara sig utan amning åtminstone under arbetsdagen. Men det gick visst lite för bra...:crazy:

Hur länge "bör" man delamma? För fortsätter det i den här takten har vi snart bara nattamningen kvar. Räcker det som delamning?

Det heter ju också att man ska helamma till 6 månader, det har jag ju inte heller gjort... Jag helammade till 4 månader, sen blev han så hungrig och åt 3-4 gånger varje natt. Och JA, jag gav det 3 veckor ifall det var en ökningsperiod, men det hjälpte inte, så vi började med smakisar och ökade upp varefter han ville ha mera.
Nu när han äter i princip bara fast föda dagtid så sover han oftast 9-05 i ett sträck, ibland med en tankning kring midnatt.

Men hur stor risk är det för allergier och så om man slutar amma så tidigt? Eller vilka andra problem kan uppstå?:confused:
Lite nojig....

Sv: Hjälp, min 6,5-månaders ammar nästan ingenting längre!

Jag tror inte ALLS du behöver oroa dig, han har ju styrt själv! Var glad att det gått så smärtfritt istället, det kan vara jättejobbigt med barn som inte vill äta mat. Han äter ju jätteduktigt, bättre kan det ju inte bli!
Håll i nattamningen så länge ni vill, han säger säkert till när han lessnat på den också.

Rasmus valde själv att sluta amma när han var 5 månader. Vad skulle han med mammas pattskvalp till när det finns gröt och biffstroganoff!

Allergi var jag aldrig orolig för. Där emot är ju bröstmjölken bra för magen så de inte blir förstoppade när de börjar äta mat om inte tarmarna är mogna. (och had einte tarmarna varit mogna på er son skulle han nog inte vara så intresserad av mat)

Tycker du ska vara glad att han vänjer av sig själv. Kanske han blir som min son som vid 8 månader kunde äta själv! Du anar int ehur skönt det är.

Jag tycker inte du ska oroa dig alls. Det låter väl som att det är alldeles perfekt inför din arbetsstart! Du kan amma på morgonen, på kvällen och under natten. Bättre än så blir det väl inte om man vill delamma och arbeta?

Risken för allergi och dylikt går inte att sätta en siffra på. Det beror ju på så mycket mer än bara på amningen (även fast jag absolut inte tycker att amningens roll ska underskattas, man behöver dock inte fixera sig på den).

Fast man får lov att vara lite ledsen ändå, även om det var planerat :) Sörj en stund och var sen glad att det gick så bra! Min vägrade både flaska och fast mat mellan 6 månader och ett år!

ge honom fast mat på de tiderna ni tycker passar och låt honom sen amma fritt. Vissa dagar/perioder blir det kanske någon gång om dagen, vissa perioder blir det betydligt mer.
Det är väldigt skönt att ha amningen när man börjar jobba, för då kan bebisen "tanka mamma" effektivt när man kommer hem. Och så får man själv en paus i soffan när man kommer hem :p

Vår son var likadan. Jag började jobba när han var runt 6-7 månader, han ammade knappt nåt tyckte jag och det kändes jättetrist. Men han delammades till han var 10månader ändå så det gick alldeles utmärkt att fortsätta. Vissa dagar mer och andra dagar mindre, sen var det ibland om nätterna också.Sen valde han själv att sluta.

Min vägrade både flaska och fast mat mellan 6 månader och ett år!

Flaskan började han vägra ganska exakt när han blev 6 månader. Men nu går det bra att dricka ur pipmugg istället.

Tack för alla svar! Då behöver jag inte oroa mig då, det kanske blir folk av honom trots allt...;)

Vår son var likadan. Jag började jobba när han var runt 6-7 månader, han ammade knappt nåt tyckte jag och det kändes jättetrist. Men han delammades till han var 10månader ändå så det gick alldeles utmärkt att fortsätta. Vissa dagar mer och andra dagar mindre, sen var det ibland om nätterna också.Sen valde han själv att sluta.

Hoppas att det funkar lika bra för oss!

Hur länge "bör" man delamma?

Du har fått så många bra svar, så jag svarar bara på det här. :)
WHOs rekommendation är delamning till minst 2 års ålder. Det är bra både för barnet och dig (minskar risken för bröstcancer).

WHOs rekommendation är delamning till minst 2 års ålder. Det är bra både för barnet och dig (minskar risken för bröstcancer).

Och hur många gör det här? Visst finns det ju dom som gör det men de flesta jag känner slutar amma helt senast vid ca 1 års ålder.
Följer BVC den rekommendationen t.ex.?

Och hur många gör det här? Visst finns det ju dom som gör det men de flesta jag känner slutar amma helt senast vid ca 1 års ålder.
Följer BVC den rekommendationen t.ex.?

Spelar det någon roll hur många det är som följer den rekommendationen? Grunderna till den påverkas ju inte av det.

Men nej, i Sverige rekommenderas inte delamning till 2 års ålder. Rekommendationen har "anpassats" till upp till 1 års ålder.

Det finns fler än man tror som ammar längre än BVCs rekommendationer, tack och lov. :)

Det finns fler än man tror som ammar längre än BVCs rekommendationer, tack och lov.

Ok!

Jag tänker i alla fall fortsätta delamma så länge lillen vill ha. Mjölk har jag ju så det räcker och blir över. Mina bröst verkar liksom inte ha fattat att jag inte ammar så ofta längre;).

Men WHOs rekommendationer vänder sig ju främst till utvecklingsländer? Och det är klart att i de länder med betydligt sämre tillgång till rent vatten är det viktigt med längre amning? Det är ju också skälet till att WHO rekommenderar helamning till sex månaders ålder - för att barnen i u-länderna är det betydligt mycket bättre att få bröstmjölk än ersättning blandat med vatten som inte har en speciellt bra kvalitet (vilket tyvärr är väldigt vanligt idag :crazy:). I Sverige och andra länder med tillgång till bra vatten finns det inte lika stort behov av skyddet det ger att delamma till två års ålder, därav skillnader i rekommendationer.

Sedan ska man ju alltid använda sitt eget sunda förnuft. Man lyssnar på alla råd och sedan bestämmer man sig för vad man vill följa. Och som det går att läsa i tråden - ofta bestämmer barnet hur det vill ha det. :D

Fast det stämmer ju inte helt. WHOs rekommendationer handlar inte alls bara om att rädda barn i U-länder från smutsigt vatten. Dessa barn behöver visserligen modersmjölken i mycket högre grad än tex. våra svenska barn, men det innebär ju inte att modersmjölken ska förringas hos oss. Våra barn erhåller också ett skydd från mjölken även om de inte är i samma desperata behov av det som barn i U-länder.

Det finns forskning, från väst, som visar på hälsofördelar med helamning i 6 månader samt längre delamning och WHOs rekommendationer grundas även på en del av dem.

Jag ammade tills hon var ca 20-21 månader. Hade tänkt amma längre än så, men kände mig "klar" med amningen vid den tidpunkten så då vande jag av henne. Hon hade velat amma längre.

Nej det där är en myt, som vissa BVC hjälper till att sprida, tyvärr. :crazy:

Sol gav dig mer, själv har jag inte tid att leta källor nu, borde egentligen inte sitta på buke alls. :angel:

Isak slutade amma vid två veckor och han mår prima.
Inte behöver du oroa dig:)

Liknande trådar

S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 718
Gravid - 1år Jag är mest nyfiken - ni som ammar och har börjat ge mat (gröt etc) hur mycket äter era barn? Hur mycket ammar de och hur mycket vanlig...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: evis
·
Gravid - 1år Maja är nu 7 månader och tycker amningen är överskattad:( Hon får ingen ro att amma dagtid, då är allt annat så mycket roligare...
Svar
13
· Visningar
4 451
Senast: Mynta2
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka