Hjälp mig

Fafnir

Trådstartare
Min islandshäst Fáfnir 9år, töltar en bit men lägger sig i trav efter en stund.
När han töltar går han med högt huvud, men när han lägger sig i trav, travar han med högt huvud då med.
Jag vet inte om det kan bero på att han kanske inte är rätt musklad så att han inte orkar, eller om det är jag som gör fel.
(han har bara stått hos mig i ca 1½ månad, så jag vet inte hur dom har tränat honom där han stod förut)
Är det någon som har något tips?

Sv: Hjälp mig

Jag är väl egentligen inte rätt person att tipsa dig, men jag skriver ändå :)

När min islänning lägger sig i trav av sig själv efter tölt beror på att han börjar bli trött, då är det till att driva som en dåre, med både säte och skänklar samtidigt som man gör små förhållningar, alltså kan man säga att man gör halvhalter hela tiden, så hästen håller sig kvar.

Vet inte om du provat, men detta funkar med min häst och det är det jag lärt mig på lektioner :)

Lycka till!

Sv: Hjälp mig

Låter som om hästen inte är tillräckligt musklad till att hålla kvar tölten. Försök hålla kvar honom lite längre varje gång och driva på som FangurLaugar skrev, och sen kan du arbeta samlande rörelser så att han får in benen under sig och stärker sig, klättra gärna med så ska du se att det stärker tölten ;)

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: Grazing
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka