Hjälp mig!

P

pidan89

Min ponny har stått och har inte kunnat ridas pga hälta och att hon haft föl. Nu har jag äntligen satt igång henne men har problem med höger galopp. Hon passar nämligen (hon är en connemara). Hon har haft detta problem förut men kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde då för att det skulle bli bättre. Hon passar inte om jag tömkör henne i höger galoppen utan det är endast när jag rider. Har någon något tips på någon träning eller något annat som kanske kan hjälpa?? Då det är sommaruppehåll på träningarna kan jag tyvärr inte ta hjälp av tränare men vill ha det fixat till nästa träningsperiod. Tips?

Sv: Hjälp mig!

När jag satte igång min häst efter lång konvalecens så fick hon emellanåt ont i ryggen pga att hon var sned (nu justerat av kiropraktor) och de dagar hon hade ont hade vi också problem med galoppen åt ena hållet. Det var oftast så jag märkte att det var en dålig dag och att hon inte skulle ridas.
Din häst har inte ont?

Kan funka om du tränar galoppfattningar inne på volt i höger varv! Hästarna brukar ju oftast fatta höger galopp i det varvet då! Har tyvärr inga bra tips =/ Men lycka till

När jag satte igång min häst efter lång konvalecens så fick hon emellanåt ont i ryggen pga att hon var sned (nu justerat av kiropraktor) och de dagar hon hade ont hade vi också problem med galoppen åt ena hållet. Det var oftast så jag märkte att det var en dålig dag och att hon inte skulle ridas.
Din häst har inte ont?

Jag har ju aldrig tagit ut en veterinär eller liknande, men kankse kunde vara en idé. Tyvärr tror jag inte det har med det att göra eftersom hon inte verkar ha ont utan mer att hon inte har tillräkligt med ryggmuskler för att orka bära mig och sadel och samtidigt "lyfta" ryggen. Har börjat tömköra henne lite grand så hon ska få ryggmuskler utan mig i sadeln. Men vi får väl se. Tycker det harblivit lite bättre nu, med lite varierad träning för uppbyggnad av hennes rygg.

Kan funka om du tränar galoppfattningar inne på volt i höger varv! Hästarna brukar ju oftast fatta höger galopp i det varvet då! Har tyvärr inga bra tips =/ Men lycka till

Nja, asså, hon börjar ju i högergaloppen men växlar om till pass när hon tycker det blir för jobbigt helt enkelt. När jag ber henne korta galoppen exempelvis. Galopperar nämligen bara om hon får "rusa" utan att gå i form.

hon kankse har någon spääning där, hur var din häst halt ??

Hon hade varit dräktig och jag hade börjat satt igång henne. Skulle åka till min tränare och medans jag skrittade runt i ridhuset blev hon jätteplötsligt halt diagonalt höger fram och vänster bak. Min tränare trodde det hade med den dåliga sadeln att göra kombinerat med en för snabb "uppträning" efter dräktigheten och jag har sedan dess bytt sadel och tagit det lugnare framåt. Hon fick BUTA tio dagar och blev genast enormt mkt bättre och har inte haltat sedan dess. Eftersom hon tidigare passat i höger fram men inte varit halt då eller strax innan har jag svårt att tro att det skulle vara i direkt koppling till hältan. Har även masserat henne mkt i ryggen men hon verkar inte ha ont och jag märker ingen skillnad när jag rider.

Dessutom börjar hon ju fatta galopp, om jag låter henne springa fritt. Om jag kortar galoppen eller börjar försöka rida henne i form så blir det pass på en gång, tror det har med ryggmuskler att göra. Har blivit mkt bättre nu sedan jag började tömköra henne var tredje dag så hon får chansen att galoppera i form och bygga ryggmuskler utan mig.

Nja, asså, hon börjar ju i högergaloppen men växlar om till pass när hon tycker det blir för jobbigt helt enkelt. När jag ber henne korta galoppen exempelvis. Galopperar nämligen bara om hon får "rusa" utan att gå i form.

Men gör galoppfattningar och galoppera i några sekunder... bryt av och gör om..och försätt så! :angel:

Först så skulle jag åka till klinik och göra en hältutredning med tanke på hennes historia.

Sedan skulle jag kolla att sadel, häst och ryttare är raka. Det finns garanterat en snedhet någonstans som man kan förbättra. Och tillsist skulle jag ta det lugnare med igångsättningen, de tappar ju massvis när de är dräktiga.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar