hjälp mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.
O

omnia_faeces

hej, ska nu bli lycklig fodervärd åt ett urgullgt nioårigt sto:D Hon är knappt utbildad, förstår att skänkeln betyder framåt, kan både tempoväxlingar i traven och galoppen men hon har inte ridits "i form" och kan inte flytta för skänkeln, kan heller inte galoppfattningarna. har ni några tips på hur man ska göra?

mycket tacksam för svar

Sv: hjälp mig!

vad menar du med "form" ;) formen för en unghäst eller outbildad häst eller häst som varit avställd länge och där styrkan att bära upp ryttaren försvunnit är "lång och låg".

börja från början, som om hästen vore helt grön. ta hjälp av instruktör. det är så mycket som snabbt kan bli fel om man inte själv har kunskapen ;)

det som tar en vecka att förstöra kan ta månader att reparera ;)

formen kommer av sig själv när hgästen går balanserad, så det gäller för dej att sitta rakt över hästen och inte störa den så mkt. rid tempoväxlingar , gör mk halvhalter mm. Beröm mkt!!
Tror det är enklast att lärar den galoppfattningarna genom att lära den komandot för galopp vid longering först.
Ta hjälp av en kunnig eller en tränare!

Jag tycker också att du ska ta hjälp av en tränare, behöver inte bli så dyrt. Jag och en kompis ska börja rida lektion för 120 kronor i timmen, det är billigare än på ridskolan.

Min häst är ganska skolad, men har lite problem så därför ska vi ta hjälp. Den andra hästen är som din, inriden men inte mycket mer. Vi har provat lite själva och har lyckats få till en riktigt bra början till skänkelvikning

hon går praktiskt taget bara med nosen rakt fram. jag tror inte atthon har blivit longerad och hon har lite problem med piskor. hur ska man göra för att börja med longering.

hon går praktiskt taget bara med nosen rakt fram. jag tror inte atthon har blivit longerad och hon har lite problem med piskor. hur ska man göra för att börja med longering.

Fråga din tränare.

Vet du inte själv, hur du ska göra för att grundutbilda en häst, varken från marken eller i sadeln och ändå ska ha en foderhäst, då är det en tränare du ska ha.

Man kan inte lära sig genom att läsa på ett diskussionforum.

Väd säger hästens ägare? Kan du inte be denne om hjälp?

Fråga din tränare.

Vet du inte själv, hur du ska göra för att grundutbilda en häst, varken från marken eller i sadeln och ändå ska ha en foderhäst, då är det en tränare du ska ha.

Man kan inte lära sig genom att läsa på ett diskussionforum.

Väd säger hästens ägare? Kan du inte be denne om hjälp?

Hon vet mindre än mig, men jag har hjälp av en bekant som jobbar mycket med gamla travare. men, jag vill gärna höra så många åsikter som möjligt, självklart så kommer jag ju inte att göra saker jag kan. jag är för rädd att förstöra hästen, aldrig i livet säger jag bara.
som sagt, vill ha så många åsikter som möjligt så att man kan lära sig av andras erfarenheter :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar