HjÄlp Mig!!

E

esmeralda_

Hej jag behöver lite hjälp! Hur ska jag göra för att inte min häst ska rusa över hinder? När jag tävlar med han är han välldigt lugn och man får nästan driva på honom men, när vi hoppar hemma på banan, grusvägen eller fältet rusar han så himla mkt, men han hoppar ju iaf men de är ju inte bra att han rusar hela tiden eftersom att de kan hända en olycka till slut! Snälla HJÄLP MIG :cry:

Sv: HjÄlp Mig!!

sätt upp två låga hinder efter varandra med långt mellanrum typ 20 meter, öva på att göra halt mellan dessa två hinder, när det funkar så lägger du en volt innan ny anridning till hinder nummer två, sitt ner i sadeln och verkligen rid i hop hästen så det inte blir slit i tyglarna.
börja i trav

Sv: HjÄlp Mig!!

Testa den här övningen. Börja med ett kryss som första hinder. Efter det sätter du upp tre st hinder bredvid varandra med ca 1,5-2 meters avstånd mellan dem, och 3-4 galoppsprång från det första. Ett hinder står rakt fram från krysset sett, och de andra vinklade på var sin sida om (dvs på böjt spår). Hoppa aldrig samma "nr 2" två gånger efter varandra, utan hästen ska inte veta när ni vänder upp mot krysset vilken väg han ska ta efter. T ex kan du hoppa kryss-höger, nästa gång kryss-vänster och sedan kryss-rakt fram, och efter det kryss-vänster o.s.v. Huvudsaken är att du vet vilken väg ni ska ta, och att hästen inte kan klura ut det själv. Detta funkade för min häst, som kom på att det blev lättast för honom om han inväntade direktiv från mig.:)

Blev kanske en krånglig förklaring, men tänk dig att de tre hindrena står som en enda lång båge på 3-4 galoppsprångs avstånd från krysset. Hoppas du förstår principen.:D

Annars är det ganska effektivt att hoppa en fem-kombination med oxrar (ett galoppsprång mellan varje), men den har jag aldrig byggt själv, bara när min tränare varit med (vet att det skiljer lite på avstånden mellan hindrena i början och i slutet av serien)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka