hjälp mig!

scizofren

Trådstartare
jag vet inte om jag har hamnat under rätt rubrik nu.. men jag behöver hjälp.
jag har en travare som jag tränar med och hoppas kunna starta LB i dressyr i vår. problemet är bara galoppen..
när jag rider dressyr måste jag alltid spara galoppen till sist för att han blir helt galen! skritt och trav går bra och han kan jobba i övergångarna och han gör verkligen sitt bästa. men han kan inte gå i kort galopp. det går inte att hålla honom i kort galopp alls. han sticker inte utan man kan bara välja mellan trav eller fyrsprång. när man fattar galopp är det som om startboxen öppnas för ett fullblod på en galopptävling.
vi klättrar och tränar ryggen varje dag för att han ska bli starkare men jag ser aldrig några resultat!
det ända problemet är inte bara heller att det gr fort, utan när man har galopperat och bara ska trava så värgar han att lyssna! han rusar och hoppar runt och bockar och sparkar bakut och börjar galoppera även utan att jag gett galoppskänkel. efter att jag har galopperat tar det säkert 10-15 minuter för honom innan han lugnat ned sig så pass att han klarar av att gå i form i traven igen.
har någon varit med om detta förr? har någon några tips?:confused:
tacksam för svar:bow:

Sv: hjälp mig!

Hästen är inte tillräckligt grundriden för att startas i en LB om du inte ens kan byta gångarter som du vill och galopp i normaltempo fungerar.
Tips för galoppen är att bara träna fattningar, det stärker mer än själva galoppen. Fatta gärna ur skritt, det är extra stärkande. Se till att få rena fina fattningar och bryt av efter ett par steg, innan hästen lägger upp tempot.
Jag red min första dressyrtävling på min travare förra sommaren, red då LC:1 och LB:1 vid två tillfällen. Fast vi leker med tempoväxlingar, öppnor och slutor i galopp samt galoppombyten så han har kommit lite längre än din, ändå anser jag inte honom klar för mer än CR-klasser, inte ens lokal startar vi...

Igenkligen är ju din häst byggd för att trava så jag förstår att den har svårt att galoppera lugnt. Det är ju så att travaren har ju svårt för att få med sig bakbena och vissa blir aldrig riktigt bra i galoppen.
Men jag tipsar dig att träna för en tränare och fortsätt kämpa.:crazy: ;)

Snälla, försök svara på rätt inlägg. Välj någon av svarsknapparna i driektanslutning till det inlägget du vill svara på eller om tråden är lång, skriv att det är ett KNAPPLÅN så blir det bättre.

Jag har inga problem med galoppen på min travare, jag svarare själv till trådskaparen. Egentligen så är det häst som häst, skillnaden är att travaren sällan får samma utbildning som halvblod m fl. Rider man in dem ordentligt och läggr tid på att skola dem så är det mkt vettiga hästar!

He he later som du har ett prooblem att bita i. Det anda du kan gora ar att rida riada riada, trana trav och skritt hjalper antagligen galoppen i langden saklart, men du behover hitta nagot som far hasten att slappna va i galoppen, antagligen ar det att galoppera.

Om du ar duktig pa att longera sa kan du antagligen longera honom i galopp sa han kan galoppera utan ryttare pa ryggen och bli mer smidig i galoppen och forhoppningsviss hitta en rytm i galoppen.

Har satt att vissa svargalopperande / bockande hastar kan vara lattare att fatta galopp fran i skritt.

OCh om han borjar bocka och rusa, forsok inte stoppa honom med att dra i tyglar osv, det ger honom bara nagonting att kampa emot, arbeta honom framat pa volter och pa ridbannan, svart men antagligen lattare an att fa hhonom att ga i en lungn sammlad galopp.

Varfor rusar han i galoppen? For att han inte forstar? For att han inte vill? eller for att han inte kan?
GAnska viktiga fragor att stalla sig for att komma pa den basta losningen, eller basta sattet att tillmotaga problemet.

Lycka till. och skriv gjarna mer om problemet och olika satt att forsoka losa det, och vad som fungerar, jag tycker det ar otroligt interesant.

Du bör nog satsa energin på grundridningen ytterligare ett tag till.Ta hjälp av en duktig tränare och ha inte för stora krav på din häst.Som någon annan skrev så är han avlad för att trava.Många travare upplever galoppen som mkt stressande pga dålig balans och oförmåga att sätta under sej bakbenen.Klättring i all ära men satsa på att rida mkt övergångar och jobba med lösgjodheten i första hand.
Lycka till!

ta hjälp utav en duktig tränare. gärna ngn som har erfarenhet av travisar.
ditt problem har med utbildningen av hästen att göra.... så det är bara att fortsätta och kämpa. jag vill inte framstå som taskig... men du kanske ska lägga tävlings planen på hyllan tills galoppen fungerar 100% hemma.
en häst blir oftast mer svår riden på tävling då ryttaren ofta blir spänd.....

men träna på o lycka till!

Han har säkert jobbigt i galoppen och blir stressad.

En sak som har funkat på min häst (inte travis men ändå), när hon blir stressad så skrittar jag på lång tygel då lugnar hon ned sig mycket snabbare! Kan vara värt att testa till en början iaf!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka