HjÄlp Mig.

C

Charlotte_

Rider en häst några dagar i veckan. En fd travare. Hon är jätteunderbar och så. Men det är såhär, att hon är jättesmal, man ser hennes revben, och hon har jättemycket manke. Jag vet inte vad det är, om hon är sjuk, eller om hon får för mycket mat av ägarna? :/ Hon är den enda av dom 3 hästarna som är smala. Dom får hö, och pellets 3 gånger per dag eller vad det är. Ska dom inte ha havre och sånt med? & liksom, ägarna förstår 2 jättefina hästar. Det står en annan fd travare i samma stall. Som skulle kunna bli jätteduktig dressyr häst. Men dom "förstör" dom. Dom tränar dom inte, dom rider ut varje gång. (jag med) , för det finns ingen paddock. Dom tränar inte, eller någonting. Hästen jag rider, kan inte ens trava på en volt? Det är väl inte ens bra för hästarn? , vet inte vad jag ska göra, för att träna och sådär? , Dom ska iofs säljas efter sommaren, men åh. vad ska jag göra? Någon som kan hjälpa mej?
 
Sv: HjÄlp Mig.

Det finns många travare som inte kan trava på en volt. De är ju gjorda för att gå rakt fram i full fart. Det kanske är av ren slapphet eller att de helt enkelt föredrar att rida i skogen i stället (vilket också kan vara bra träning).

Pellets är ofta ett komplett foder och det innehåller havre. Havre gör ofta hästar pigga och inte alltid lägger på hullet av det. Det beror mer på vilken mängd pellets /hö hästen får och om det passar din häst. Är hästen avmaskad ordentligt? Är hästen fin i päls och pigg och glad? I så fall kanske hon bara har svårt att lägga på sig (sommarbete kanske är bra).

Hur gammal är hästen? Är hästen musklad? Det finns många faktorer som gör att hästen kan se svankig (mankig) ut.

Varför inte börja rida på en äng och träna på volter och olika gångarter. Det är väl inget fel om man "bara" vill ha en skogsmulle häst? Jag tror att det inte sliter så mycket på hästen om man rider ut lagon mycket.

Träna på en äng, tömkör och träna på saker meddans ni rider ut.

:smirk:
 
Sv: HjÄlp Mig.

smal men du tror hästen får för mycket mat av ägarna hoppas det enbart var en felskrivning av dig reagerade iaf
håller med färra talare om det med havren
Hästen kan ju bara vara byggd på det smalare sättet men har hon blivit avmaskad, kollat tänderna hur rids hon jag meanr rids hon nästan bara på plant underlag, hästen kanske inte har muskler dårav att den ser mager ut upp i backar men ta det lungt ett tag. rid på exempel serpentiner åttor i båda varven oftast är travare stelar i ena sidan även i galopp...
mvh lilla jag
 
Sv: HjÄlp Mig.

Tack för ditt svar. Jag vet inte om hästen är avmaskad ordentligt, som du frågade. Det är inte min häst, utan en medryttarhäst, som jag började rida för ett tag sen.

Eftersom jag inte pratar så ofta med ägaren till hästen, så vet jag inte så mycket om den. Som t.ex avmaskning, ålder osv osv.

Jo, jag tänkte rida på en äng faktiskt, och träna lite. Men det är lite svårt. Om jag skrittar på en volt, så går hon innåt, så att volten blir jätteliten till slut. Och om jag travar, så blir det samma, och hon vägrar trava. Bryter av, och har svårt att gå runt liksom. Galoppen är jättesnabb. Hon kan inte ha "vanlig" galopp, utan rusar på.

Jodå, hon är väl fin i pälsen, och glad är hon. Hon har lite problem när man ska kratsa bakhovarna, men det är väl bara normalt antar jag, ;)

Tror jag ska börja träna lite grann varje gång jag rider ut, så antar jag att det blir bättre och bättre, ju mer man tränar.

Igen, tack för ditt svar. :)
 
Sv: HjÄlp Mig.

Träna på att skritta på en volt först som ska vara så stor som du vill ha den. När du rider ut rid runt träd o.sv. gå in på ridtravarnas hemsida så får du många fler tipps!

Kolla varför hästen är så mager- den kanske inte ska ridas alls :crazy:
 
Sv: HjÄlp Mig.

Oj. Ja det var verkligen en felskrivning, menar att den kanske får för lite mat. Ber om ursäkt.

Okej, tack för alla tips. Ska testa detta lite senare, när jag åker ut till stallet. :smirk:
 
Sv: HjÄlp Mig.

Jag har inte pratat med ägaren. Ska göra det så fort som möjligt.
Men nu har hon börjat krångla ännu mer. Så fort man börjar trava,
så börjar hon vifta på svansen, böjer ner huvudet, och hoppar åt
sidan och så. bockar också ibland. Vet inte vad det är med henne.
Kan det kanske bero på att hon är brunstig nu, då hon bara krånglar
i "perioder".
 
Sv: HjÄlp Mig.

för att kunna rida en häst som ej är din bör man veta vad man gör gäller alla att man har kontakt med ägaren som förhoppnings vis vet hur hästen fungerar och beteer sig. skulle aldrig kunna låta nån rida min häst utan att jag bryr mig. tala med ägaren tror inte hon biter dig bättre det än att du riskerarar att förstöra pållen men detta är ju bara ord vad jag tycker...
 
Sv: HjÄlp Mig.

när hon drar ner huvudet tar du upp det, så riskerar du förhoppningsvis inte att hon bockar...

Har en avmagrare om man säjjer så.. vill inte få hull o när han är nästan normal går han ner. Tömkör nu honom o han har iaf inte blivit smalare:P
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 371
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 727
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp