Hjälp mig!!

Z

Zingoh

Jag har ett 5-årigt varmblod på foder som är riden sedan början av året. Jag har haft henne i snart tre månader. Nu behöver jag hjälp med hur jag ska gå vidare med henne, hur mycket ska jag rida i veckan och vad ska vi göra på ridpassen? Vi har tillgång till ridbana. Någon som kan hjälpa mig?

Vad kan hon?
Hon går i hyfsad form i skritt och trav.
Hon kan galoppskänkeln, orkar galoppera i kort/mellangalopp korta sträckor.
Hon har tyvärr lätt för att stressa upp sig, men det blir bättre och bättre.

Nu rider jag ca 5 dagar i veckan, mest skogsridning, en del dagar bara skritt, mycket beroende på hur hon är just den dagen (stressfaktorn) !

Behöver hjälp med ett så kallat ridschema!!! Någon som kan hjälpa mig? :idea:

Sv: Hjälp mig!!

Jag är eg. emot "ridschema" eftersom man gärna blir lite låst av det.

Jag brukar göra det som känns "rätt" när jag sitter upp på hästen och börjar värma upp i paddock.

Men lite idéer ska du få:
1. Hanteringsövningar från mark, typ "Seven games".
2. Dressyrpass som inriktar sig på mjukhet, samling och lydnad. T.ex. slalom, tempoväxlingar, öppna, sluta, skänkelvikningar.
3. Uteritt i med klättringar, ojämn terräng, slalom mellan träden o.s.v.
4. Longering, löshoppning, tömkörning.
5. Uteritt med intervallträning i alla gångarter.
6. Lättare hoppning (40-60), cavalettibommar på olika avstånd för att träna korta och länga.

Iaf några idéer.
Lycka till.

Sv: Hjälp mig!!

Istället för att rida varje dag kan du ju träna henne från marken. Det lindrar stressen och ni får förtroende för varann.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 772
Senast: SwedEmB
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar