Hjälp mig!

S

Svea_ox

Hej! Jag rider ett arabsto några gånger i veckan. Hon visar ingen respekt för mig och bara går på mig när jag leder henne osv. Hur får man hästen att respektera en mer?

Sv: Hjälp mig!

Ledarskap... det är ganska svårt egentligen, när man tänker efter... Enklaste sättet, enligt mig, är att man går ca en meter framför hästen, elelr det avstånd man vill ha melanna sig själv och hästen, och när denne försöker gå förbi en/över en, vrider man på huvudet mot den och slår bakåt med handen. Så gör hästarna i vilt tillstånd. Ledaren vrider på halsen och slår med huvudet mot den som försöker springa förbi. Du behöver inte träffa hästen, den förstår vinken ändå. Sedan måste du fortsätta med andra övningar som verkligen visar att du är ledaren... Ett tips kan vara att köpa Henry Blake's böcker, "hästproblem och problemhästar" och "talamedhästar", om det inte fungerar.

Sv: Hjälp mig!

Låt inte hästen flytta på dig. Hästar flyttar sig alltid för den som är högre i rang. Hästar är helt suveräna på att läsa av alla små kroppsrörelser. Det räcker med att du ändrar kroppsställning lite grann så att du lutar lite mera bakåt när hästen går emot dig för att hästen ska tolka det som att du har börjat flytta dig och den förutsätter då att du kommer att fullfölja så att du flyttar dig helt och hållet ut hästens väg. Så den fortsätter framåt. Det är alltså enklare att gå mot hästen och kräva att den ska lämna vägen fri. Använd "transportsträckorna" när du leder hästen till att flytta hästen. Lite åt höger, stanna, lite åt vänster, sakta ner, och öka tempot. Se till att driva igenom din vilja även om det kan se allt annat än samspelt ut till en början. Använd hela din kropp till att visa att du kräver plats. Och backa aldrig. Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 313
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar