hjälp mig!

C

cleomira

Min häst går in själv från hagen, jag hinner bara gå några meter innan hon bara drar iväg och jag har inte en chans att hålla henne. Sen står hon utanför stallet och väntar. Vad ska jag göra för att hon ska sluta med det?

Sv: hjälp mig!

ALLTID leda sådana hästar med träns! Låt henne gå en volt kring dig om hon vill gå iväg, gå en annan väg in till stallet gör mycket halter. lär henne att lugnt gå bakom dig och stanna om du stannar, backa om du backar och gå fram (bakom dig) när du börjar gå igen (det är bra att lära henne det när hon inte vill springa iväg först och inte börja använda det i situationer när hon kan tänkas sticka iväg innan det verkligen sitter!)

Gör halt i vart och varannat steg. Få hästen att inse att det inte går fortare för att hon får rusa själv. Träna henne i att det är dig hon ska lyda. Har du problem med att hålla henne kan du lägga grimskaft eller kedja över nosen på henne. Då brukar man kunna hålla de flesta hästar även om man är rejält klen (som jag :D )!

Min pålle har varit sån lite också (eller ibland när man ska släppa ut i hagen, så sprang han ut med grimma & grimkskaft...) mindre smart. Har då haft kedjegrimskaft på honom (trär igenom grimman, "under hakan") för då gör det nästan lite ont på dem.... Du måste vara väldigt bestämd och träna som sagt med att gå me henne...

Träna dig själv och hästen i hantering och ledarskap.
Ta gärna hjälp av någon kunnig.

Håller med de andra, led henne i träns om du inte kan hålla henne. Varje gång hon sliter sig från dig blir hon mer och mer ledare över dig istället för tvärtom. Få henne att förstå att det blir jobbigare för henne om hon inte lyssnar på dig. Och OM du tappar henne, låt henne inte gå in i stallet och äta sin mat utan led tillbaka henne till hagen igen. Ta hjälp av någon kunnig inom ledarskap om du har möjlighet, det kan bli mycket farligt att hantera hästar som gör som de vill!

Ledträns, stigbett eller kedja.Ibland måste man ta til sånt när de inte lyssnar.Visst kan man öva halter å så men drar dem iaf så...

Min erfarenhet är att det inte alltid är så mycket bättre att göra halt vart annat steg eller snirkla sig fram till stalldörren i små volter.

Bryt mönstret genom att inte gå raka vägen in till stallet vid insläpp. På med träns och kedja och gärna en longerlina, då har du lite mer att hålla i om hon blir stark. Gå ner till ridvolten/ridhuset (om ni har) och var där en stund, eller gå på promenad.

Där emellan kan det vara bra med ledarskapsövningar (halter, backa etc), men gör det konsekvent som ett speciellt träningstillfälle.

"Grym metod" med risk att skada nacken:
Fäst slutet av en longerlina någonstans VÄLDIGT stadigt så att det tar stopp långt innan stallet. Ta vanligt grimskaft, fäst longerlinans hake i grimman, och led som vanligt. OM du tappar henne så tar longerlinan stopp, hon tror att du kanske faktiskt VAR starkare än hon trodde (hon känner att hon undervärderat dig). Om hon bara brukar skritta in även om hon drar iväg så är det en ofarlig metod. Däremot skulle jag själv vara livrädd för att använda den på en häst som drar iväg i ett högre tempo.

Angående föregående inlägg "grym metod"... det var nog det värsta jag hört någonsin och jag hoppas verkligen inte att någon använder sig av en sån här metod... Om det finns någon som helst chans att hästen kan skada sig av en metod bör man förkasta den.
Nej, håller med övriga på med träns eller liknande...alternativt en "be-nice-grimma" så att du har möjlighet att kontrollera hästen.

Först vill jag egentligen fråga, VARFÖR gör hästen såhär?
Är det en häst med överskottsenergi?
Är det en häst som är rädd för att bli lämnad själv utan hästkompisar?
Är det bara en självsäker häst som vet vad han vill och tar för sig eftersom han vet att han är starkare än oss?

Hon gör bara så när det är mörkt ute. Hon tycker inte om mörkret eller nåt. Så länge det är ljust skrittar hon in hur snällt som helst. Tyvärr kan jag ju inte ta in henne medans det är ljust alltid eftersom jag inte är hemma föräns halv 5.

Så när det är mörkt drar hon iväg till stalldörren och stannar sedan och väntar på dig där? Är dörren stängd eftersom hon stannar där eller gör hon så självmant? Är det någon belysning direkt utanför stallet?
Gör det någon skillnad om du tar inne henne först, sist eller i mitten? (har hon något sällskap alls i hagen?)

Hon går tillsammans med min systers häst, de trivs jättebra tillsammans och vi brukar alltid ta in dem samtidigt. Hon sticker ändå. Stalldörren står öppen ibland men hon stannar ändå utanför tills jag kommer dit.

Om hästen är mörkrädd och du inte kan ta in henne när det är ljust så bör du kanske släppa henne istället? Alltså redan från hagen, så att det inte blir en lednings-relaterad respons från hennes sida.

Hur är hon att hantera normalt sett? Är hon snäll, lydig och lätt att ha att göra med vid alla moment?

Hon är väldigt snäll annars att hanskas med. Jag brukar inte heller ha problem att rida henne i mörkret, hon blir lite nervös och tittig men hon brukar aldrig sticka

Annika_L skrev:
Varför kan inte hästen få gå in själv då? Hon gör ju rätt!

Inte helt rätt att bara dra när det passar, det är en dålig ovana som dessutom kan vara otäck för någon som inte känner hästen.

Jag säger som flera: träns + kedja eller stigbett, handskar och så släpp inte. Hästar är för stora för att inte lyda. Beröm när den gör rätt och förr eller senare anpassar den sig.

Om du kan rida henne i mörkret ska du egentligen kunna leda henne i mörkret också.

Tråden har några dagar på nacken nu, så har du hunnit pröva något av tipsen ännu? (leda med bett eller kedjegrimskaft t.ex.)

Vill du ha andra svar så kan du ställa frågan även på NH-forumet.

Det har gått bra de senaste dagarna, jag har hunnit ta in henne medans det är ljust och har lett henne i träns. Jag provade för ett tag sen att gå tillbaka till hagen varje gång hon slet sig och det verkar ha funkat ganska bra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama