hjälp mig...

M

Maj-B

För en vecka sedan hämtade jag hem ett underbart varmblod som jag skulle ha på prov i två veckor innan ett köp. Han har stått sedan juni, då han slutade med travet.

Nu i måndags så såg jag något knas på ena framhoven, hovslagaren kom ut häromdagen. Och sade att det var under all kritik. Hästen hade inte blivit verkad sen i juni. Jag visste att det var en tid sedan hästen blivit verkad då hovarna var långa. Hästägaren sade sig att hovslagaren inte hade tid innan jag skulle ha hämtat hästen. Det gick 6 dagar från det att vi kom överens om att jag skulle ha hästen på prov till dess att vi hämtade honom.

Nu är hästen halt, står med gipsad hov, och ska stå på box till hovslagaren kommer ut igen. om några veckor.

När de i stallet fick höra, så tyckte de att jag skulle anmäla hästägaren

I slutet av nästa vecka, ska jag ha bestämt mig för hästen om jag ska köpa el ej. Hästägaren vill ha ut lika mycket som ett normalt varmblod som kommer från travet, och som då dessutom är frisk.

Hästen kommer att kosta i både hovslagar och veterinär kostnader....

Vad tycker ni? Är detta djurplågeri till den grad att man ska anmäla? Ska jag köpa hästen? I så fall för hur mycket? Vad är rätt och fel här?

Sv: hjälp mig...

Vad är det för fel på hoven?
Det är det första man måste ha reda på. Om det t ex är en hovböld vilket kan betyda att den måste stå inne med gips. Så kan du inte lasta den tidigare ägaren för det. Den har uppkommit hos dig och förmodligen inte med de overkade hovarna att göra ett dugg.
Är det så att hästen p g a dåliga hovar har fläkt upp sig så att den behöver gips i vänta på att hoven växer ut? Då kanske det kan vara något att anmäla. Men det svåra är ju att nu är hästen väl verkad och ser så bra ut som den kan. Då finns inte mycket att gå på om hur den såg ut innan. Så om skulle anmäla borde du har gjort det med en gång innan den blev vidgjord på hovarna.

Priset är det nog inte mycket att säga något om för de här hästarna kostar lika mycket oavsett skick. Det finns helt enkelt fler avlagda travhästar än det finns köpare. Så det du får fundera på är om detta är den du vill ha eller om den ska åka tillbaka nästa vecka. Att en f d travhäst kommer att kosta i veterinärvård får man alltid räkna med. De är slita och kommer att behöva lite extra för att må bra samma med hovslagare. Det är ju en normal kostnad när man har häst och olika hästar har olika bra eller dåliga hovar.

Hästen har hovläderhudsinflamation, och beror helt på att tidigare ägare har misskött honom enligt hovslagaren. Han står gipsad och kommer inte kunna användas kanske på ett år. Det kan ta längre tid.

Självklart s¨å är det en kostnad som man får räkna med som hästägare. Jag kommer att ge honom all den vård han behöver. Men det är fel av ägaren att sälja en häst i detta skick.

Köp inte!

Det finns tillräckligt med friska hästar, köp inte på dig problem!

Varför i hela fridens rike ska DU betala behandlingen för någon annans häst??? Varför funderar man ens att köpa en häst som inte går att använda på ett år och som kommer att kosta massor av pengar! Skicka tillbaka den omedelbart och låt ägaren ta sitt ansvar för sin häst.
Ursäkta men jag kan inte förstå hur man tänker i detta fall:confused:

Hm...jag förstår...du har fäst dig vid denna pålle...

Mitt råd blir...köp inte hästen, MEN det kanske inte är det du vill höra:love:? (känner igen mig...;)) OM du "köper" hästen så tycker jag du borde hästen, eventuellt för "slaktpris". Egentligen borde du få betalt eftersom hästen är sjuk och oanvändbar och du kommer att få kostnader både för medicin och veterinär...? VAD kommer ägaren att göra med hästen om du inte tar den? Troligtvis går den då till slakt? Den är ju osäljbar i sitt nuvarande skick!
OM du tar dig an denna pålle (vilket är HELT galet:angel:) så bered dig på en låååång resa... :)

Lycka till! (uppdatera gärna så vi nyfikna får veta hur det går?)

Varför i hela fridens rike ska DU betala behandlingen för någon annans häst??? Varför funderar man ens att köpa en häst som inte går att använda på ett år och som kommer att kosta massor av pengar! Skicka tillbaka den omedelbart och låt ägaren ta sitt ansvar för sin häst.
Ursäkta men jag kan inte förstå hur man tänker i detta fall:confused:

Svaret är enkelt man "faller offer" för att tänka med hjärtat istället för med hjärnan... Inte alltid så lätt att vara klok... Men jag håller helt med dig!

Ja du. Frågan är ju varför du vill köpa häst och vad du vill få ut av ditt hästägande. Inköpspriset för en hobbyhäst är en väldigt liten del av kostnaden för att ha häst. De löpande kostnaderna för stall och foder, hovslagare, veterinär, försäkring mm binder upp en stor del av din ekonomi för lång tid framåt så frågan är vad du vill få tillbaka för den pengen? Och om det är värt det?

Ett exempel. Jag köpte T för 20.000 kr. När jag sålde henne 8 år senare fick jag 15.000 kr för henne. Under de 8 år jag ägde henne kostade hon 250.000 kr att äga. Då har jag inte räknat kostnaden för träning, tävling och extra mil i bil. Utan bara stallhyra, försäkring, hovslagare och sånt. Kan tillägga att T var en väldigt frisk och okomplicerad häst.

Kanske det kan vara ekonomiskt att lägga lite mer på inköpspriset och få en häst som du har mera glädje av, om du nu tänkt dig en ridhäst. Hästsport är visserligen en sport för självplågare men det kan finnas gränser för vad man utsätter sig själv för, tycker jag.

Håller sååå med dig! Inköpet är en engångskostnad sedan kostar hö, foder etc lika mycket till frisk som till en sjuk häst.

Självplågare är rätta ordet. Inte nog med att det kostar mycket - man blir ledsen också.
Så snälla, bespara dig detta! Det kniper i hjärtat att lämna tillbaka hästen men det kniper än värre att se sin häst bli behandlad, ha ont, så i box, sjukhage etc.

Kan tillägga att T var en väldigt frisk och okomplicerad häst.

och för ärlighetens skull vill jag också tillägga att hon gav väldigt mycket glädje och var värd vartenda öre under dessa 8 år. :love:

Nästa häst ägde jag inte lika länge eftersom jag kom fram till att jag inte längre tyckte att detta var det bästa sättet att använda 25.000 kr per år.

Du hämtar en häst - ser 2-3? dagar senare att det är knas med hoven?

Tittade du inte på hästen när du hämtade den? Det där är ju ett problem som borde ha gett rörelseproblem redan när du tittade på hästen? Eller skyllde de på att den var "stel", det är ju populärt.

Det är ju nackdelen som några har nämnt när man tänker med hjärtat. Ska man skaffa en sån häst MÅSTE man tänka med hjärnan. Jag vet flera ridtravare som helt enkelt inte borde användas till ridning på grund av deras problem - som kanske inte ens har med travträningen utan hästens egna svagheter att göra.

Jag skulle lämna tillbaka hästen OCH se till att ägaren betalar för det du lagt ut.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 596
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst