Hjälp mig välja klippmaskin till tät och massor av päls!

karamelldrottningen

Trådstartare
Min nuvarande klippmaskin har gått i pension så nu behöver jag en ny som klarar av att klippa tjocka pälsar, har en islandshäst nämligen som blir ett troll på vintern.

Är h**ks showmaster bra? Hyffsad billig med 1799 k. Det står "rejäl klippmaskin med 120 W motor." Medan den dyrare (3599 kr) Heiniger progress har 65 W magnetmotor -vad betyder det? Hur kommer det sig att den är starkare?

Avalon är den bra? Finns den i olika modeller? Har hört att Moser Avalon är bra. Är den stark? Hur stark? Men visst är den batteridriven eller finns den med sladd oxå?

Tacksam för svar från er klippexperter!

Sv: Hjälp mig välja klippmaskin till tät och massor av päls!

Har aldrig använt de klippmaskiner du nämner. Men jag har en DeLaval från Granngården som är super, jag har klippt alla sorters pälsar med den utan problem. De har lite olika storlekar och modeller på sina klippmaskiner.
Vad den kostar idag vet jag inte, men för 8 år sen så kostade den runt 2500-3000kr.

Min efarenhet säger att man bör satsa på en lite dyrare för den håller längre.

Jag vet inte vad som skiljer maskinerna åt rent tekniskt men jag har heinigermaskinen iaf och är nöjd med den. Har två islänningar som jag klipper och det klarar den fint, den har aldrig blivit het eller krånglat på annat vis.

Har du mycket och tät päls tycker jag inte det finns mycket val. En REJÄL DeLaval-maskin. Har åkt ut på diverse uppdrag i vinter där håriga hästar fått rasp och mugg, diverse olika billigare maskiner har kört fast medan vår rejäla maskin inte suckat utan snällt tuggat igenom trassel, skorpor och tätt hår.

Kan jämföra med vår mindre, som inte orkade med shettispälsen.

Okej! Hur stark motor har den? Är den med sladd eller inte? Vad kan en sån värsting kosta då?

Har inte heller använt någon av de maskiner du tar upp men jag tänkte ändå nämna att jag har jula´s maskin (kostar 1000-1500 kr), den är inne på sitt tredje år och jag klipper bara fjordingar o shettis med den än så länge - dvs rejäla pälsar som inte alltid går att få rena, och det har funkat suveränt. Nu är det dags att skicka skären på slipning, otroligt nog för första gången, men det är det värt.
Den låter en del, men inte värre än kompisens dyrare oster, och eftersom jag bara klipper mina egna hästar och ungefär 10 ggr/år + några småklippningar, känner jag inte behov av nån jättedyr maskin. Hör alldeles för många dyra maskiner som inte klarar av när pälsen blir tjock.

Jag har också den från jula och tycker den är bra. Har en tinker med massa päls och den rakar så bra även på benen där pälsen är lockig, tovig och inte helt ren. kan rekomendera den.

Jag känner flera personer som har Julas klippmaskin och den fungerar alldeles utmärkt på tjocka islandshästpälsar! En av dem har dessutom ett 20-tal islänningar som klipps varje vinter och maskinen har ändå hållit i 4 år nu utan problem. Att köpa nya skär till den kostar dessutom bara 100-150 kr. När jag sist kollade DeLavals skär så kostade nya ca 600 och omslipning 295 kr. Så det är ju STOR skillnad!

nej dom är inte särskilt bra någon av dom du radar upp. en kraftig klippmaskin har 200W+ motor. julas har btw också 120W och det är exakt samma som hööks säljer - den finns på massa olika ställen och tillverkas i kina.

*kl*

Tänkte precis skriva det men såg att Centaur hann före, att maskinen på Hööks är nog likadan som den som oftast betecknas som "Jula-maskinen" och i så fall tror jag att jag vågar rekommendera den från Hööks också, men, den finns att köpa betydligt billigare på t ex Jula..

Jag har Julas och jag är riktigt nöjd, jag helklipper minst 3 hästar regelbundet varje vinter och har itne behövt slipa några skär än.
Den lever om en del så bomull i öronen på hästen och hörselkåpor är att rekommendera men den är helt klart värd priset!
Helt klart.

Vad bra att höra att Julas är bra för pengarna. Har funderat på att köpa en. Och nu kommer jag att knalla iväg och göra det! :)

Norrland

Det står att den väger 3 kg, på Julas hemsida. Det kan väl inte stämma? :confused:
Den jag hade förut vägde typ 1,5 kilo (inte Julas men såg ut att vara ungefär lika stor).
Den kanske väger 3 kg med tillbehör?

Hela väskan med alla grejerna väger 3 kg

Maskinen väger 1,2 kg :)

DeLaval :love: Har den starkaste, 320 något heter den, den klipper en skitig, tovig nordispäls ca 5 cm tjock samt massor av underull, utan några som helst problem. Den kör igenom ALLT.
Inget slit på skären efter en sån runda heller.

Nackdel är att den är väldigt högljudd men de har väldigt tysta modeller också. Finns ju öronproppar för både djur o människor dock :p

De håller en livstid också.

Vad bra, tack! Tyckte det lät mysko med 3 kg ;)

Det tyckte jag också när jag köpte den - därför jag kollade ;)

ska du betala över 2000 skulle iaf inte jag köpa ngt annat än en delaval iaf.. annars finns det ju måånga plagiat på dessa delaval maskiner..

huruvida man ska köpa en dyyr maskin eller inte beror ju på hur ofta man använder den.. klipper man en häst 2ggr/år så kan jag inte påstå att jag ser en delaval maskin särskillt prisvärd.. däremot har man flera hästar att klippa eller klipper andras mot betalning så kan det ju motivera att köpa en dyrare maskin..

det är klart som fan att en delaval för 4000kr är trevligare än ett plagiat för 1000-1500.. ett bekymmer med många plagiat är att få till extraskär o sånt, som "märkes"-saxarna är lätta att husera sådant till.. så det gäller att köpa upp sig på lite reservskär vid inköp av sax isf..

jag skulle iaf inte köpa en batterimaskin, med tanke på att man gärna vill ha 100w+ så räcker batterierna inte länge... och flera batterier samt snabbladdare av kvalité kostar pengar..

Julas låter prisvärd och bra, men Delaval lät ju inte heller så dumt.

Himla svårt att bestämma sig :confused:.

Valet mellan dem två torde vara lätt, det är två helt skilda maskiner (budget och högkvalité), så frågan är vad som är viktigast.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska köpa en klippmaskin, ffa är det min shettis som behöver klippas. Hennes päls är sjukt tät/tjock, lånade min kompis maskin förra...
Svar
8
· Visningar
2 355
Senast: Egonson_
·
T
Utrustning Letar efter en stark, tyst och batteridriven klippmaskin och hittade denna: Moser Avalon- Hästklippare med extra kraftfull klippning...
Svar
4
· Visningar
5 245
Senast: Liselott76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama