Hjälp mig välja hoppsadel!!!

Sv: Hjälp mig välja hoppsadel!!!

Vad jag kan avgöra på bilderna där hästen står still ligger Pfiffen an hela vägen ,utan att trycka,vilket jag tycker det ser ut som om Batesen gör något bak.Har sett det även på stallkompisarnas Bates sadlar.

Svårt att avgöra när sadeln inte är fastspänd, men jag tycker att bates ligger bättre för den andra ligger för högt framtill och kommer lite i bakvikt

Batesen är vidare (blått koppjärn) och är i dagsläget för vid för att hennes intryckta hålor (som blivit av förra sadeln :( ska kunna muskla sig ordentligt nu.) Därför glappar den lite bak när man spänner sadelgjorden, ska därför ha fårskinn mellan nu till en början. Enligt sadelutprovaren kommer den inte glappa sen när hon musklar sig.
Pfiffen glappar nog inte tror ja men ridmässigt har ja nog bestämt mig för batesen faktiskt. Känns som bättre kvalitet med.

Batesen ligger inte alls an o trycker bak som MoQ skrev.

Nu har min tränare varit här o kollat och hon tyckte att Pfiffen låg bäst. Batesen trycker mer mot manken fram även fast den är bredare. :confused: Jag som helst ville ha batesen. Jaja det är bara att inse att det nog inte blir den. Ska nog tillbaka till provningen o kolla på jacsonsadeln igen.
Hon hade även en albion som hon trodde skulle passa min häst men då får ja gå upp väldigt många tusenlappar i prisklass.....

Men trycker Bates även med annat koppjärn i?? Man kan även fylla bossorna fram vilket lyfter sadeln lite fram

Jag tror inte jag kan ha bredare koppjärn i. Den är bred där hon har sina "muskelhålor" men trycker liksom nära manken under framvalvet (det är där den är trång). Har jag i ett smalare blir det ju värre tyvärr.
Hon blev även muppig att rida i vänster varv med batesen av nån anledning.

Hon brukar inte vara "dum" i vänster varvet annars?
Då är det säkert något hon försöker tala om inte känns bra.
Men,det är inte lätt att hitta sadel som passar både oss ryttare och hästen!
Lycka till!

Jag tycker Batesen ser ut att ligga bäst, dessutom ser Pfiffen ut att vara sned bakifrån, olika stora bossor, kan bero på att hästen har huvudet till vä, men tycker ändå den ser sned ut.

Det där med manken förstod jag nog inte riktigt, menar du att kanalen vid manken är för smal? så det klämmer på sidorna?

Och självlkart är det ju viktigast vad hästen säger, så muppade hon sig med Batesen så får man ju lyssna på det.

Senast ändrad:

Vissa dagar är hon lite knasig i ena varvet, andra i andra varvet o andra dagar i båda varven o vissa dagar inte alls. Detta är en häst med HUMÖR. Så det är eg. ganska svårt att säga om det är sadeln eller bara hennes humör. MEN jag red och hoppade lite i pfiffen idag och hon gick underbart fint! Muppade sig ingenting. Fast å andra sidan red jag i den för några dagar sen o då var hon lite obekväm av sig då med.

Har dock ridit i båda sadlarna nu med två olika vita schabrak för att se hur trycket blev. Kan ta kort på dom imorgon om någon är intresserad av att se hur det blev. Trycket efter batesen blev ganska jämnt fördelat på fram o bak men det blev som hålor där det inte har tryckt strax bakom manken (där hon har sina muskelhålor just nu). Trycket efter pfiffen blev lite mer fördelat fram (den är även lite smalare i bommen än batesen) och hålorna strax efter manken var större än på batesen. Tränaren tyckte ju dessutom att batesen var mer trång bakom manken än pfiffen.

Det ska ju inte bli några hålor någonstans!!!!! det ska ju vara jämnt fördelat!? Men i o för sig har hon ju muskelhålor just nu som borde fyllas ut med en bredare sadel o då kanske dessa hålor på schabraken försvinner i takt med att hon musklar sig mer? Men vilkn sadel ska ja taaaaaaaaa?
Det lutar åt pfiffen för att tränaren tyckte bättre om den men nu blev det ju större hålor efter den. Jag blir inte klok :D

(vad långt det blev :D )
Jag blir så trött!

Det där med manken förstod jag nog inte riktigt, menar du att kanalen vid manken är för smal? så det klämmer på sidorna?

Ja så menade jag. Att batesen var smalare i kanalen bakom manken, eller prcis där manken slutar.
Tror den ser sned ut för hon lutar sig/tittar lite åt ena hållet. Men jag ska definitivt kolla upp det.

Det gjorde så på min kompis häst också och hon fyllde ut bossorna med inlägg

Tror inläggen kostar 200kr och de gör det där man köpte sadeln eller på annan butik som säljer dem. Det är tunna "plattor" som man sätter in under bossorna.

Pfiffen låg inte alls bra, den låg i bakvikt och är för smal. Batesen låg bättre, men inte bra den heller. Jag har lite tankar, pm på väg..

Själv tycker jag faktiskt att Pfiffen såg sne ut bakifrån....:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka