Hjälp mig välja hö!

Aliil

Trådstartare
Jag har ingen arning om vilket hö jag ska välja. Har 3 olika att välja på...
Lite info om hästarna. Det e 2st, 1 ponny och 1 fullblod.

1: Har ännu inte fått ta del av annalysen på detta höt. Men bonden sa att han hade önska lite bättre hygienisk kvallitet, då det inte känns så lokande att ge (mjölk)korna detta höt.

För delen med detta höt e att jag betalar enbart tillverkningspris, asså bonden går +-0 på att jag köper av honom. + att jag kan ta för ett par dagar ist för hela balen.

Hö 2 och 3 kommer från samma bonden men en annan än hö 1. Och där e det en hel bal á 300kg som gäller.

2: Enrgin ligger på 10,2 och proteinet 94. Har inte ts.

3: Energin 10,8 proteinet 75. Har inte ts och detta e från förra året.

Så vilket hade ni valt?

Sv: Hjälp mig välja hö!

Jag hade valt det 3e, det är ganska hög energi i båda, men mängden protein i det tredje är för mig perfekt. Med det andra höet blir kvoten väldigt hög.

Ponnyn klarar sig troligen på bara hö (och ev. mineraler) med det tredje höet, mitt fullblod hade också klarat sig på bara hö med det, men det skiljer ju sig lite där så det vet nog du bäst :)

Problemet e att jag inte vet det. Hade ingen annalys förra året. Så det e då första året jag har analys, så har ingen arning om vilket kvot som passa fullblodet bäst.

Ponny klara sig ovs vilket. Brukar vara på andra hållet när det gäller henne. Hon blir gärna en liten tunna.

1: Har ännu inte fått ta del av annalysen på detta höt. Men bonden sa att han hade önska lite bättre hygienisk kvallitet, då det inte känns så lokande att ge (mjölk)korna detta höt.

För delen med detta höt e att jag betalar enbart tillverkningspris, asså bonden går +-0 på att jag köper av honom. + att jag kan ta för ett par dagar ist för hela balen.

Angående detta höet så skojar du väl? Du kan väl väl ändå inte mena att du överväger att fodra hästar med ett hö som är av dålig hygienisk kvalitet?

Kan du inte plocka ut smältbart råprotein istället? Jag är för lat för att orka ta fram smrp ur råprotein.

Ettan går i alla fall bort.

Mjölkkor e jättekänsliga så kan man ge dom höt kan hästarna äta höt. Att bonden önska att kvalliten var bättre behöver atomatiskt inte betyda att det e dåligt. Så därför överväger jag det höt till jag får se analysen.

Lovisaleonora_: Bonden jag snackade med sa att det var samma eller liknade:crazy:

Om det är smrb men för kor är det ingen större skillnad. Är det råprotein är det inte samma.

Hästar är lika känsliga som mjölkkor, så nummer 1 går fetbort direkt i min värld. Allt utom toppkvalité vad gäller hygien är ute ur bilden för djur jag har ansvar för.

Om bonden önskar bättre hygienisk kvalité skulle jag välja bort det alternativet. I övrigt behöver man veta mer om dina hästar för att välja. Om alternativ 3 är från förra året- är analysen gjord då? I så fall behövs ny analys för att få fram aktuella värden. Har någon av dina hästar haft fång eller är ngn av dem i riskzonen för det? I så fall behöver du veta sockervärdet i höet.
Själv skulle jag välja det som har bästa möjliga hygienisk kvalité .

Hö nr 2 och 3 e framtaget för hästar. Så antligen så missuppfattade jag bonden och det e smb protein som jag fick eller så ljög han för mig. Som sagt första året som jag kör med analys så jag e inte så haj på detta än.

Konstantin: Ingen har haft fång och skulle väl inte vilja påstå att någion av dom e det. Båda e 3 år och under inridning. Ponnyn jobbas för det mesta i töm för att hålla efter magen (kan tyvärr inte ga mindre hö då det typ inte går att få tag i halm:().

Vet inte om jag skulle kalla fullblodet svårfött men garanterat krässen. Hon favo höt framför kraften.

Analysen e tagan förra året med balarna e plastade (arbetsskada att kalla det för hö:o)

Oj, jag tänkte att värdena du angivit var smältbart råprotein, är det "bara" råprotein blir det en helt annan sak. Kolla upp vilket av det det är (eller be att få se analysen) så blir det mycket lättare att hjälpa dig :)

Om alternativ 3 är från förra året- är analysen gjord då? I så fall behövs ny analys för att få fram aktuella värden.

Det enda som ändrar sig i lagrat hö är vitaminerna som sjunker och det analyserar man inte ändå. Mineraler, energi och protein ändrar sig inte vid lagring så någon ny analys behöver inte göras även om den är ifrån förra året.

Hö 2 och 3 kommer från samma bonden men en annan än hö 1. Och där e det en hel bal á 300kg som gäller.

Ska bara dina två äta av balen?

Silage blir dåligt relativt snabbt efter att balen öppnats, så du kommer få slänga massor!

Det e det som e kruxet med den andra bonden. Det går för visserligen att öppna upp hela balen (läs rulla upp den) och sen gå och vända i det dagligen så det blir torrt. Men det e ett slittgöra.

Och kan jag inte ge av hö 1 så har jag inte så mycket annat alternativ.

Eller ja jag har hittat ett som e taget nu i sep men det har inte bonden fått analysen på än (yttligare en ny bonde).

Det går för visserligen att öppna upp hela balen (läs rulla upp den) och sen gå och vända i det dagligen så det blir torrt. Men det e ett slittgöra.

Fast det hjälper ju inte. Hösilaget blir dåligt ändå.

Och kan jag inte ge av hö 1 så har jag inte så mycket annat alternativ.

Om inte höet är bra nog till bondens kossor, är det inte bra nog till dina hästar heller. Har det gjorts en hygienanalys?

Jag har rullat upp det innan så det har fått torka och det blir fint. Blir som vanligt hö. Men man måste var väldigt noga med att man lägger upp det på pallar så det kommer in luft underifrån och att man vänder på det.

Vet inte om det håller lika länge som vanligt hö. Men tillräkligt för att mina hästar ska kulla äta upp det utan att det blir dåligt.

Som sagt så har jag inte sett analysen på 1 än (bonden kör sin 3: de skörd nu så jag kommer inte få se den förren han e klar). Men iom att bonden nämde att han hade önskat att den var lite bättre antar jag att en hygienanalys e gjord.

Men återigen. Kan jag inte ge 1 och inte heller 2 eller 3. Så e utbudet minst sagt dåligt. Det e ju då den 3 bonden som jag hittade men har ingen arning om hur hans ser ut. Och har det dåliga värden så e det inte så intressant att ge med tanke på att jag mest troligt kommer få ett magert fullblod till våren (om inte tidigare):crazy:

Ja Och har det dåliga värden så e det inte så intressant att ge med tanke på att jag mest troligt kommer få ett magert fullblod till våren (om inte tidigare):crazy:

Med dåliga värden på höet får man lösa det genom att tillskottsfodra, blir mycket dyrare men det brukar fungera :)

Jag kommer givitvis be om hela analysen från bonden. Men när jag ringde och hörde om analysen bad jag om proteinet och energin.

Problemet med min tös e att hon helst äter höt och kan rata kraftet totalt vissa dagar. Det e därför jag vill ge med så bra värde som möjligt.

Jag har nu funderar fram och tillbax angående hur jag ska göra med höt.

Det inte finns något som sägar att bonde 2:s hö e bättre ur hyganansynen, då han inte har tagit någon hygenanalys.

Bonden 1:s hö luktar gott och ser ok ut. + att jag av honom kan köpa lösvikt (eller rättare sagt han vill inte sälja en hel bal till mig).

Och med dessa punkter har jag beslutat att fortsätta med bondens 1:s hö.

Tror ärligt inte bonde 1 har gjort hygienanalys heller utan att hans kommentar angående hygienen kommer ifrån när han gjorde ett ts-prov (dvs torkade lite av fodret).
Idag så när hon höll på med det om kommenterade att varmen och doften det ger från sig (då jag har funderat över det). Han sa då att det doftar mera unker om hygienen inte e 100 anars ska det lukta riktigt gott.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Fick 3 hö analyser av bonden idag som vill jag ska välja omgående. Kan ni hjälpa mig välja hösilage? Läser man energin per mj/kg eller...
Svar
10
· Visningar
1 187
Senast: hera_
·
Foder & Strö Jag behöver HJÄLP! Fick annalysen idag av bonden på höt och fattar nada. Bonden kunde inte hjälpa mig då han inte kan något om...
Svar
6
· Visningar
1 508
Senast: Gammeln
·
Foder & Strö Börjar släppa tanken på att hitta det perfekt grovfodet till mina hästar i år... Behöver hjälp med att välja ut det minst dåliga...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama