Hjälp mig välja foder

linda93

Trådstartare
Jag har en islänning på 24 år. Hon rids 2-3 gånger i veckan. Jag undrar vad jag ska ge henne för foder förutom hö?

Sv: Hjälp mig välja foder

Det absolut bästa du kan ge henne är ett analyserat grovfoder. Har du möjlighet till det? Då blir det enklare att få reda på mer exakt vad hon behöver för att få sina näringsbehov uppfyllda. Om du absolut inte kan få tag på ett analyserat grovfoder så har du ju inte så mycket mer val än att fodra efter ögat. Hästen måste ju ha mat.

Lusern räknas som grovfoder och är relativt ofarligt att fodra med om man inte vet så mycket om sitt grovfoder. Lusern är ett proteintillskott. Pelletsvarianten tycker jag är bra för den måste man hälla vatten på och då blir de mer som en gröt och det brukar mina hästar tycka väldigt mycket om.

Går hon ner i vikt öka på lusernen och tvärtom om hon skulle bli för fet. Mineralbehovet är ju desto lurigare att laborera med. Eftersom du inte har någon aning om vad ditt grovfoder innehåller. Det går ju att se om en häst tappar muskler/fett då är det ju att lägga till protein som gäller. Det går inte lika lätt att se om hon har någon mineralbrist.

Jag hade gett en halv dl granngårdens avelsmineraler. Det är en hyfsat bred mineral som även innehåller selen (vilket är livsviktigt då vi har såpass selenfattiga marker i sverige.) Till skillnad från Krafft miner grön så innehåller även granngårdens avelsmineral vitaminer. Jag hade gett en halv dl. Varken mer eller mindre eftersom man inte har en aning om vad som redan finns i grovfodret. Men då kan man ju hoppas att man balanserat upp det hela lite.

Det bästa vore om du kan ge din häst ett analyserat grovfoder så du slipper laborera så mycket. Annars vet du mitt förslag och det baseras på min egen kunskap och jag är ingen foderrådgivare bara en hästägare med sunt förnuft.

Men det är ju det som är vitsen med en analys, att veta vad som finns i det grovfoder man ger sin häst. Att fodra mineraler på en höft skulle inte kännas bekvämt för mig då det finns risker även med det.

Får hästen i sig för lite kalcium så kalkas skelettet ur, får den i sig för mycket fosfor så kan den får kalkpålagringar kring lederna kallas rachitis.
Brist på magnesium ger muskelproblem, osv.:cry:

Nej jag vet. Det är inte optimalt. Men om hon inte kan få tag på ett analyserat av god kvalilté? Sedan funderar jag på om skelettet på en 24 år gammal häst hinner kalkas ur innan individens livstid är över? Jag vet inte, men de skulle vara intressant att veta. Men som sagt att fodra utan analys är inte optimalt i längden.

Ja jag var med om ett stallkamrat för några år sedan, struntade i mineralerna pga pengabrist. Denna häst fick en urkalkning i bogen som aldrig gick att återställa igen, dessutom bröts muskler ner i samma område. Enligt veterinären berodde detta bl a på en felaktig balans av intaget mineraler, och det upptäcktes på hösten året efter så ca 18 månader i det här fallet.

Jag kan nog få tag i analyserat grovfoder :) hennes förra ägare gav hon bara hö och nån näve korn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar