Hjälp mig. Vägrar när hon blivit rädd

tinafinis

Trådstartare
Har en unghäst som jag tillsammans med duktiga hopptjejer håller på att utbilda.

Vi har kommit en bit på vägen MEN ett bekymmer oroar mig lite och jag vet inte riktigt hur jag ska ta tag i det.
Min hopptränare har ju säkert en lösning men jag tänkte höra lite här.

Det händer tack och lov inte så ofta. (hänt tre gånger bara)
Men nån gång kommer vi lite fel inpå ett hinder. För nära exempelvis och river hindret reält så hon får med sig bommarna.
Då blir hon rädd och vågar inte hoppa mer, vägrar på nästa hinder.

Nu får man verkligen övertyga henne om att hoppa igen och antagligen tillslut lägga ner hindret.
Det är ju lite synd om detta skulle hända på tävling vilket det gjorde nu sist.

När detta hänt får man börja om från början igen. Hoppa lååååga hinder för att övertyga henne för att sen succsesivt börja höja igen.
Innan detta har hänt har hon alltid viljan att hoppa, bjuder fint och hoppar för det mesta helt ok. Slipar på tekniken, men den kommer med tiden.

Några tankar och tips?
Nån som varit med om liknande.

Jag är själv rätt ny och grön inom hoppning och tar därför hjälp av tränade och hoppkunniga personer.

Sv: Hjälp mig. Vägrar när hon blivit rädd

Kommer man in lite fel på att hinder så brukar hästen klara sig rätt så bra så antingen kommer ni mycket fel, har en häst som fegar ur om ryttaren inte hjälper till eller så är hinderna för stora.

Hästen är ju egentligen klok. Den inser att den kan slå sig rejält och vägrar utsätta sig för risken.

Det gäller nog att se över hela spektrat och verkligen hitta vad som händer när ni kommer fel.
Hur betéer du dig som ryttare?
Varför kommer ni in fel och hur mycket?
Försöker hästen att klara hindret eller blir den lite chockad att det inte blev rätt och trillar genom hindret?

Jag tycker det låter som om hon behöver lite mer stöd från sin ryttare. Kanske hoppa lägre en period så att självkänsla och avståndsbedömningen blir bättre? är du själv bra på att bedöma avstånd? vet du om du ex har 3 eller 4 galoppsprång kvar till hindret när du rider an?

Jag tycker också det låter som en klok häst.

Jo det är nog sant som ni båda skriver.
Jag är också rätt grön på det här med hoppning. Började på äldre dar ;-)
Det har givitvis börjat bli bättre.

Vi båda har svårt att se avsprångspunkten ibland. Det tränar vi förståss på. I början hoppade hon på tok för tidigt, nu kan vi komma lite nära.

Och blir jag osäker på något hinder så lutar jag mig för mycket framåt och då blir det heller inte bra.

Det är mycket att jobba på, och visst går det framåt, men ibland händer dessa felen och hon vill inte hoppa mer den dagen.
Ska hoppträna på onsdag och då blir det låga hinder för att få hennes självförtroende tillbaka. Och mitt...

Tror att vi hittade mycket av felet i det inlägget!

1. Ni måste båda träna på att hitta avsprångspunkten.
2. Du som ryttare måste träna på att sitta still och inte störa hästen.

Att träna på att hitta rätt avsprångspunkt är ju viktigt.
Jag har en bra övning för det som dessutom tränar er att få jämna galoppsrång fram till hinderna:
Sätt upp tre räcken bredvid varandra.
Framför första räcket lägger du en markbom på ett galoppsrångs avstånd.
Framför andra räcket ligger markbommen på två galoppsrång och till tredje räcket har man tre galoppsprång.
Det är en jättebra övning för att öva blick och känsla. När det fungerar bra så kan man lägga bommarna med flera galoppsprångs avstånd.

Lika mycket som hästen måste vänta på sin ryttare så måste ryttaren vänta på språnget.
Att luta sig framåt när man blir osäker gör att man kommer fram över hästens hals och inte ger den plats att hoppa uppåt. Därav att den krachar genom hindret (eller i mitt fall, tvärnitar)
När jag lärde mig att vänta på språnget och inte förekomma det och försöka få hästen med mig så har våra stopp minskat markant.

för att du ska bli säker o kunna hjälpa din orutinerade och lite osäkra häst kan det vara ne god ide att träna med en erfaren häst ett tag som kan hjälpa dig att hitta rytm o stabilitet i hoppningen. så att när du hoppar din häst så vet du var avsprånget ska vara, och kan ge henne mer stöd än nu.
:)

Hade lite av samma problem med min häst. Han har tidigare gått 1,20 men tappat självförtroendet, och så kom han till oss. Vi var inte medvetna om detta först, men vid löshoppning kom det fram rejält.
Han rev hindret, vi la upp bommen och han fick hoppa igen. Då stannar han, vägrar. Till slut fick vi lägga ner bommarna på marken för att han skulle våga galoppera över. Han tappade alltså helt tilliten till sig själv (eftersom det var löshoppning var det ju inget ryttarfel som fick honom att stanna)
Vet inte vad som fått honom att bli sån.

Jag hade även samma problem som du - hade (har) svårt att vänta på hindret, lutar mig gärna framåt, överarbetar fram till hindret för jag försöker hitta avsprångspunkten. Sitter jag bara och låter hindret komma går allt super.

Vi tog beslutet att backa i hoppningen. Gick ner på lägre höjder, där risken för att jag blev nervös och "överarbetade" inte blev lika stor, där hästen kände att det här är ju plättlätt, där vi kunde fokusera på att få en bra rytm och galopp utan att jag stirrade upp mig på hindret. Där vi kunde komma fel, och hästen ändå klarade sig över utan att riva. Då slutade stoppen, och idag, ett år senare, tänker jag inte ens på att han kan stanna för det gör han inte längre. Vid löshoppning finns inte beteendet kvar heller.

För grejen är ju att vet man att hästen är sån, kan stanna, tappa självförtroendet, finns det ju i bakhuvudet och man överför det på hästen. Det kanske är läge för er att göra samma sak? Backa, både för ryttarens skull och för hästens? Dessutom är det ju en unghäst,

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka