hjälp mig! vad ska jag göra!?

E

elin95

hej jag har en ponny som gör massa konstiga saker, och vi är nästan säkra på att det är ngt fel på henne :(. men vi har varit hos slöinge djursjukhus,tandläkaren, kiropraktor och olika tränare men hittar inget fel.

saker som hon gör:

-stel i vänster sida
-precis när man hoppat upp på henne flyger hon iväg och konstrar uttan att jag ens tagit i bettet eller ngt.
-när hon går i form kan hon helt plötsligt köra upp huvudet i ansiktet på en
-ojämna resultat,ex felfri runda först sedan minst ett stopp på varje hinder
men när hon väl hoppar så hopppar hon jätte bra:confused:

tränaren säger att jag gör de jag kan göra. (har ridit för olika) men hon gör samma sak för dem.
hon är jätte mysig och go annars men krånglar extremt mycket ena dagen för att nästa dag vara helt fantastisk!
snälla kan någon hjälpa mig:eek:

Sv: hjälp mig! vad ska jag göra!?

Illasittande sadel eller träns som ger smärtor ? Synfel så hon inte ser riktigt ? :(

fortsatt utredning hade jag satsat på med röntgen och hela faderullan. en del krämpor sitter så pass illa till att de inte syns förräns hästen tappar muskler heller, så var det med min förra, så länge han hade muskler så hölls allting uppe och när han ställdes av tappade han musklerna och hältor och krämpor kom som ett brev på posten, han var extremt sammanvuxen emellan ryggkotorna i länden och högst upp i nacken som inte syntes på röntgen dessvärre.
det låter ju inte alls bra att hästen dels presterar ojämnt och har sådana saker för sig vid hoppning eller markarbete, en häst som inte har ont bör inte göra så mycket konstigheter, visst kan de gå emot men att kasta med huvudet, dra iväg och konstra gör ju att det känns som om något gör ont, kanske inte alltid eller ens varje dag. kanske en annan vet. som kan komma med nya infallsvinklar.

sadel och träns är kollat men vart kollar man synfel?:confused:

mm röntgen.. men vetrinären avråde till det för att kanske inte skulle synas
min häst tränas mkt men liksom komme rinte nån vart med muskler
hur behandlade du din föra häst mot det då?

ptja det kan ju lika väl vara så att det syns - verkar konstigt att en vet. avråder från det tycker jag?
min häst var välmusklad och riktigt fin extriört men på insidan var allting pannkaka så det ledde till att vi fick ta bort honom akut efter att han blev helt avställd för han hade så ont och det var helt rätt beslut, han gick runt och hade konstant ont, även på smärtstillande. dock var min häst extrem, ett måndagsexemplar utan dess like.
vi röntgade, behandlade SI-led, böjde, behandlade frambenen, sprutade ryggen med cortison och antiinflammatoriskt bara för att se om något någon gång släppte men det gjorde det tyvärr inte (vi hittade aldrig något så länge hästen var i livet, det var först vid obduktion allt kom fram). då vart vila det enda vi kunde göra och då krackelerade han sas.
skulle söka mig till en annan vet. och berätta om hur hästen är och se vad denne tycker.

Kollat fästingsjukdomar? Vet en häst som liknade beskrivningen av din, hon hade erlichias (stavning?)

vad gör dom mot den sjukdomen då?

Jag vet att de finns några här som kan detta bättre än jag, hoppas någon ser detta o svarar.
KS är snarare ett tillstånd än sjukdom, alltså finns ingen eg medicin som gör hästen frisk, utan man måste veta hur man ska rida, sköta, behandla m.m för att hästen ska kunna fungera i vardagen.
Det är alltså tornutskotten, liksom pinnarna som pekar rakt upp i ryggraden som sitter för tätt på ngt ställe och kan ge en mkt obehaglig smärta.
Kräv att vet röntgar ryggen!!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 063
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 051
Senast: Milosari
·
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: Nordx
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 311
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur