Hjälp mig, vad ska jag göra?

S

Sindy

Jag är en tjej på 15 år som nu har ridit i 3 eller fyra år (?).
Jag började rida när jag fick som julklapp en gång att börja rida western på den ny öppnade western-ridskolan i närheten. Jag som tjatat om att få börja rida var över lyklig. Jag började där, men kom in helt fel, kom in i en grupp med människor som var run 40 år o ridiy hela sina liv. Läraren var rätt sträng, men jag tyckte om henne för hon var bra. Men jag kände mig bortglömd. Jag kände mig så dålig jämnfört med dom som red där, så jag slutade efter 2 eller 3 terminer. Hade uppehåll i ngr månader tills jag fick börja rida på en gammal d-blandrasponny. Hon var hur mysig som helst, men hon var för gammal. Efter ett tag kändes det tråkigt så jag red mindre o mindre tills jag en dag inte red alls mer. Sen träffade jag våra grannar och fick börja rida hoss dom, dom hade ett varmblods sto och en fjording. Jag rider fortfarande där, men det har blivit mindre o mindre på sista tiden, för jag tror jag är rädd för varmblodet. Jag vill ha ngn stans där jag kan rida in hängnat, men det finns inte. Jag kan bara rida ut där och jag som inte har ngr grunder blir rädd ganska ofta. Härom sistens när jag kom hem efter att ha ridit kände jag att jag bara ville lägga av med ridningen, för jag känner som att jag inte alls kan rida. Snälla hjälp mig vad ska jag göra?
Mvh
Astrid
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Jag förstår hur det kan kännas, nästan som att det inte är meningen att man ska hålla på fastän man vet att man får abstinens redan efter någon vecka utan de underbara hästarna!:love:

Finns det ingen möjlighet för dig att rida på någon annan ridskola? Med elever i någorlunda lika ålder? Jag skulle säga att intresset hålls vid liv hälften pga av hästarna men den andra hälften är definitivt vännerna, atmosfären och teorin i stallmiljö som gör att man stretar på i stallet. Med andra omkring sig har man större möjligheter att lära och framförallt att utvecklas! Utvecklas man inte så är det inte konstigt att man tröttnar. Man vill ju bli bättre på det man älskar mest! Med stallkompisar kan man t ex utbyta erfarenheter, som nu när du blivit rädd för varmblodet exempelvis, det är en stor hjälp att kunna be om råd hur du ska gå tillväga, eller kanske till o med kan få hjälp?
Det finns ingen hage du kan rida i de dagar du känner dig osäker? Eller varför inte jobba från marken? Finns massvis med lärorika övningar om ledarskap som man kan hitta på nätet.
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Jag håller på att leta efter ridskolor, men jag hittar inte så många. Det finns en i närheten men den har bara ponnysar och jag tror jag vill rida stora hästar för att arbeta bort rädslan lite. Det finns hagar och jag har ridit lite i dom, men den ena är typ skog o går inte rida i och den andra sluttar jätte mkt.
Jag har en dröm att någon gång kunna tävla med Varmblodet, men eftersom jag varken kan dressyr eller hoppning är det nog ingen idée:crazy:

Jag har ridit lite för ägaren, hon är mkt bra hon har tränat för Linda Heeds mamma. Men hon har inte så mkt tid jag skulle behöva.
Mina föräldrar säger att jag kan få börja rida på ridskola, men att jag måste hitta dom själv, har du ngt tipps var man hittar ridskolor i närheten?
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Hej på dig. Vad tråkigt att det har blivit så här för dig. Kan du inte be någon följa med dig ut på fjordingen som kan mer än dig. Och kan då hjälpa dig under rid turen. Om du inte hittar någon ridskola som passar dig, kan du ju börja rida för en tränare på varmblodet. Du ska inte rida ut om du inte känner dig säker hålla dig hellre då i hagen fast att den inte är bra. Eller om du rider ut skritta bara så att du lär känna hästen och vet hur den funkar. När allt funkar som det ska i skritt så kan du börja rida i högre tempo.
Lycka till.....
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Tack för tippsen, ska fråga ägaren om hon har sån Longerings jord (heter det så?) iaf så man kan longera henne. Sen en sak som är störande är att det alltid är mörkt när jag kommer hem, så då kan jag inte rida eftersom det inte finns ngr lampor, vill inte rida ut när det är mörkt. Men är det ngn ide att rida på en ridskola som bara har ponnysar när jag vill lära mig rida ett varmblod?
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Jag tycker att en ponnyridskola är bättre än ingen ridskla alls. Kanske kan du ändå få ta med varmblodet på någon lektion ibland? Om dina föräldrar eller hästägaren kan skjutsa dvs. Eller så kanske du kan få kontakt med någon ridlärare som kan hjälpa dig privat, eller tips om tränare som kan komma ut och hjälpa dig (det kanske finns någon slät plätt som du kan rida på eller en ridbana du kan rida till?). Jag tycker ABSOLUT att du ska rida för en instruktör, och på en ridskola kan du dessutom få hjälp med hantering och hästskötse - och lära dig mera som du kan ha nytta av på din medryttarhäst. När jag var ridskoleaktiv hade vi kurser i hästsjukvård, grönt kort, sitts m.m..

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Jag tycker att en ponnyridskola är bättre än ingen ridskla alls. Kanske kan du ändå få ta med varmblodet på någon lektion ibland? Om dina föräldrar eller hästägaren kan skjutsa dvs. Eller så kanske du kan få kontakt med någon ridlärare som kan hjälpa dig privat, eller tips om tränare som kan komma ut och hjälpa dig (det kanske finns någon slät plätt som du kan rida på eller en ridbana du kan rida till?). Jag tycker ABSOLUT att du ska rida för en instruktör, och på en ridskola kan du dessutom få hjälp med hantering och hästskötse - och lära dig mera som du kan ha nytta av på din medryttarhäst. När jag var ridskoleaktiv hade vi kurser i hästsjukvård, grönt kort, sitts m.m..

Lycka till!

:bow:
TS: dum fråga men varför sikta in sig på att lära sig rida EN häst? det är väl därför ridskolor är bra..man lär sig rida många olika hästar:)
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Men det finns andra ridskolor runtomkring oxo, bara denna med bara ponnysar verkar bäst. Men jag har litet problem, alla i min familj är allergiska och kan inte hjälpa mig, det är derför det blir problem att ta med hästen, annars skulle jag gärna göra det.

Jag menade inte att jag skulle lära mig rida en häst, jag är lite rädd för srora hästar o tänkte att det kan vara bra o få bort den lilla rädslan.
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Hej!

Oj, oj, oj vad jag har varit i en liknande situation som du!

Även om jag kunde grunderna i ridning (eller i alla fall hade kunnat några år tidigare), så var jag lika rädd som du när jag kom igång med ridningen igen, fast jag var äldre än dig.

Efter några år har jag kommit så otroligt långt, men allt är tack vare lite slit och bra människor omkring mig. Mitt tips till dig är att du för det första fundera över din situation med varmblodet. Är hon något för dig där du befinner dig just nu? Om du kommer fram till att hon är värd att jobba lite för, så se till att du får hjälp med henne av hennes ägare, en hästkunnig kompis eller en tränare. Då behöver du dels hjälp med markarbetet (ofta ligger en stor del av rädslan däri), och uppifrån ryggen med lektioner så att du får grunderna. Annars kan det vara svårt att i längden hålla en häst stimulerad och arbetsglad.

Om du bestämmer dig för att det du egentligen behöver är en tryggare häst att umgås med och rida, så leta upp en sådan! Gärna med säkra omgivningar med belyst ridbana, bra ridvägar, inte i närheten av en motorväg etc. Leta efter saker som du behöver för att du ska kunna känna dig lugn! Sen kanske du inte behöver det efter ett halvår, men fundera hur det är just nu.
Nu kan man ju tyvärr inte få tag på bra hästar + bra omgivning + bra och förstående hästägare till höger och vänster, men annars tycker jag att ridskolan låter som en jättebra idé. Då hoppas jag att du än en gång funderar över vad det är du behöver för att komma över din rädsla. Är det att kunna leda en häst ut och in från hagen, hoppa ett litet hinder, kunna hantera en häst så att den lyssnar på dig? Se till att söka dig till det som du behöver!

Och kom ihåg: det finns hopp! :)
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Satt nyss o diskutera lite med pappa, han verkar missförstått mig totalt. Och när han missförstår ngn så säger han att han har rätt, jobbigt *suck*. Men men, han säger att jag sagt att jag behöver komma över min rädsla för stora hästar. Men jag säger att det är bara för den hästen jag rider nu. För nu tkr han att det inte är ngn idée att rida ponnysar, jag försöker få honom att inse att man kanske måste börja ngn stans? Men han verkar inte inse. Gud vad irriterande föräldrar kan vara.... Ngn som har ett tipps om hur jag kan övertyga honom, eller har han rätt, att jag bara ska bara rida stora hästar?

Tack för dina tipps Danilo, ska se vad jag kan göra:)
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Stora och små hästar fungerar likadant. Men en ridskolehäst är förmodligen bättre läromästare än ett varmblod.

Jämför med att köra bil eller ngt, man kan inte ratta en ferrari om man inte kan hantera en golf!
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Ser i din profil att du är 15, och om du har längd och vikt för att rida ponny ser jag ingen anledning att börja rida storhäst innan du behöver. Mycket känns lättare på ponny, och troligtvis får du ridkamrater i din egen ålder. Du har några år kvar som du får tävla ponny också, och på ponnytävlingar är konkuranser oftast lite lättare eftersom ingen över 18 år tävlar. Och det är oftast lite annan stämning på ponnytävlingar. Och ponnyåren kommer aldrig tillbaka! Man vågar mer på en liten häst/ponny och jag tror att man behöver våga lite ibland, det blir roligare då. Sedan när du vågar massa saker på ponny så kan du byta upp dig till storhäst och börja våga saker där också. Och jag håller med danilo, är verkligen hästen och omstädnigheterna de rätta för dig på den nivån du befinner dig på nu?
 
Sv: Hjälp mig, vad ska jag göra?

Omständigheterna, ja vad ska jag säga? Jag är en mkt blyg människa så jag vågar inte säga så mkt som jag kanske borde göra. Hon som äger hästarna är mkt duktig och till en början red jag mkt för henne, men nu har hon nästan ingen tid. Dessutom så fick jag reda på idag att hon flyttar till London den 8 Januari. Hennes föräldra äger gården, så jag vet inte om hästarna blir kvar, så jag måste nog fråga henne det. Men omständigheterna. Jag skulle nog kunna behöva mer hjälp o så, så omständighheterna är väll inte dom bästa, men det är det bästa jag har nu...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp