Hjälp mig, utländskt pass.

Jiovedi

Trådstartare
jag har en imp. dam från Holland, och har fortfarande utländskt pass på henne. Kan ni hjälpa mig att berätta vad alla förkortningar betyder.

Vb, RP, Kwpn...

hur går man till väga när man vill skaffa svenskt pass, och tror ni min dam från gröna papper.

stamtavlan är :

Far: No Limit
FF: indoctro

Mor: Lucy
MF: Schalkhaar

hur är hennes stam? bra eller dåligt?

tacksam för svar!

Sv: Hjälp mig, utländskt pass.

Vb=varmblod
RP=ridhäst typ
Kwpn=avelsförbundets namn

Man skaffar inte svenskt pass,dom behåller alltid sitt original pass,du kan därimot tilläggsregga henne i ASVH om du vill,ingen nödvändighet.
Pappas sida är ok,för fröna papper,mammas sida får typ KickiH ta hon kan dom som ett rinnande vatten :)

Vb=varmblod
RP=ridhäst typ
Kwpn=avelsförbundets namn

Man skaffar inte svenskt pass,dom behåller alltid sitt original pass,du kan därimot tilläggsregga henne i ASVH om du vill,ingen nödvändighet.
Pappas sida är ok,för fröna papper,mammas sida får typ KickiH ta hon kan dom som ett rinnande vatten :)

Dobbis: Tror faktiskt du har fel ang VB tror det står för veul (tror jag stavningen är, föl) typ bok dvs alla reggas där först och sedan om de genomgår stotester el dyl "Lyfts" de in i huvudstamboken. Innan jag virrar till det, så gå in o kolla på kwpn´s egen sida det står bra förklarat där! ;) För de är berättigade till huvudstamboken då de är "inskrivna" i VB.

jag är verkligen oduglig på engelska så jag förstår ingenting på deras hemsida. Någon som vet något om hennes mammas stam?

tacksam för svar.

jag måste alltså inte skaffa svenskt pass på henne?

Schalkhaar var efter en fullblodshingst och ett Gelderländersto.
Född 1976, dog 1999.
Var inne och läste om honom i holländska hästforum, det som återkom flera gånger var han lämnade ofta bra hoppare men att avkommorna är nervösa och lättskrämda och en del med svaga ryggar. De svaga ryggarna kunde jag även läsa i KWPNs avkommerapport.

Hoppindex 92 (85%)
Dressyrindex 59 (83%)

Hans son FAN Schalkhaar tävlades internationellt av Eddie Macken.

Ägarens hemsida http://www.beaphinehoeve.nl/nl/hengsten/schalkhaar.html

jag måste alltså inte skaffa svenskt pass på henne?
Nej, passet är hästens id-handling och följer hästen genom livet. I det ska ju vaccinationer och allt möjligt skrivas in, varpå det inte ska bytas ut ifall man vill ha historiken. Och det vill man ju!

jag har en imp. dam från Holland, och har fortfarande utländskt pass på henne. Kan ni hjälpa mig att berätta vad alla förkortningar betyder.

Vb, RP, Kwpn...

hur går man till väga när man vill skaffa svenskt pass, och tror ni min dam från gröna papper.

stamtavlan är :

Far: No Limit
FF: indoctro

Mor: Lucy
MF: Schalkhaar

hur är hennes stam? bra eller dåligt?

tacksam för svar!

Hej.
Ber om ursäkt för min hela dålig svenska. Det med hjälp av en översättare och jag hoppas du förstår. Jag kommer från Nederländerna och du kan berätta mycket om de nederländska hästarna (KWPN hästar).

Förkortningen VB står för föl bok, det är i registret där alla föl födda registreras förutsatt att de uppfyller kraven. Ni säger att din häst har en grönbok (så inget orange papper?), så kan du gå hästen inte registrerats i föl bok. Det finns någonstans på papperet Reg A (eller Reg B, men då det är en blå papper och att förväxlas ofta när det gäller färg).

Förkortningen RP står för rad häst, som är den riktning som att din häst är registrerat. Yngre hästar klassificeras nu i DP (dressyr häst) och SP (hopp häst), din häst är för ursprung registrerade i SP.

KWPN står för "Koninklijk Warmbloed Paard Nederland" (Royal varmblod Nederländerna), som är så stamboken.

Om far till din häst, No Limit.
Det är en mycket berömda hingsten här, som utför mycket väl (han själv, men också hans föl). Far till denna hingsten, Indoctro, är idag en av de bättre KWPN våren dubbar och utför mycket väl framför allt sitt föl!

Detta är Mare:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=161064

Om du vill, kan jag ge er mycket mer information om hingstar No Limit, och Indoctro schalkhaar. Också kan jag se om jag hittar ut mer om Mare kan hitta, men det har inte gjort någonting alls (inte i sporten och inte avel) så vet inte om det kommer att lyckas. Hon har haft fortfarande 1 föl, Lancet.

Ännu en gång beklagar för min svenska, hoppas verkligen hårt att du förstår det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka