Sv: Hjälp mig, utländskt pass.
jag har en imp. dam från Holland, och har fortfarande utländskt pass på henne. Kan ni hjälpa mig att berätta vad alla förkortningar betyder.
Vb, RP, Kwpn...
hur går man till väga när man vill skaffa svenskt pass, och tror ni min dam från gröna papper.
stamtavlan är :
Far: No Limit
FF: indoctro
Mor: Lucy
MF: Schalkhaar
hur är hennes stam? bra eller dåligt?
tacksam för svar!
Hej.
Ber om ursäkt för min hela dålig svenska. Det med hjälp av en översättare och jag hoppas du förstår. Jag kommer från Nederländerna och du kan berätta mycket om de nederländska hästarna (KWPN hästar).
Förkortningen VB står för föl bok, det är i registret där alla föl födda registreras förutsatt att de uppfyller kraven. Ni säger att din häst har en grönbok (så inget orange papper?), så kan du gå hästen inte registrerats i föl bok. Det finns någonstans på papperet Reg A (eller Reg B, men då det är en blå papper och att förväxlas ofta när det gäller färg).
Förkortningen RP står för rad häst, som är den riktning som att din häst är registrerat. Yngre hästar klassificeras nu i DP (dressyr häst) och SP (hopp häst), din häst är för ursprung registrerade i SP.
KWPN står för "Koninklijk Warmbloed Paard Nederland" (Royal varmblod Nederländerna), som är så stamboken.
Om far till din häst, No Limit.
Det är en mycket berömda hingsten här, som utför mycket väl (han själv, men också hans föl). Far till denna hingsten, Indoctro, är idag en av de bättre KWPN våren dubbar och utför mycket väl framför allt sitt föl!
Detta är Mare:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=161064
Om du vill, kan jag ge er mycket mer information om hingstar No Limit, och Indoctro schalkhaar. Också kan jag se om jag hittar ut mer om Mare kan hitta, men det har inte gjort någonting alls (inte i sporten och inte avel) så vet inte om det kommer att lyckas. Hon har haft fortfarande 1 föl, Lancet.
Ännu en gång beklagar för min svenska, hoppas verkligen hårt att du förstår det!