Hjälp mig tyda kvitto

Miiikaela_

Trådstartare
Jag är nyss hemkommen från USA, där vi bland annat hyrde en bil några dagar. När vi lämnade tillbaka den, fick vi ett kvitto. Som vi inte läste för vi antog att det bara var ett kvitto för att vi lämnat tillbaka den och vi hade bråttom till flyget. Väl hemma har en avgift dragits (bilen etc var betalt innan vi åkte hemifrån), bilen är tankad, hel och ren som sagts. Min sambo letade upp kvittot och där är en avgift på 146 dollar. Vi kan inte se någonting om några extra avgifter i kontraktet så därför är jag otroligt nyfiken över vad det kan vara för avgifter.

Någon som är duktig på engelska/förkortningar som kan hjälpa mig förstå denna extra avgift?

2l8yhki.jpg

Rad 1: Additional package charges = 0
Rad 2: Non package items 146,60 = det verkar som om något inte ingått i paketpriset?
Rad 3: 9.89% fee included = avgift inräknad
Rad 4: Counter products kan vara antingen något med biltvätt eller någon extra utrustning (t ex sollucka eller gps) på bilen
Rad 5: Tire battery = däckbatteri eller nåt annat som har med däck att göra t ex tempmätare
Rad 6: Vehicle license = fordonets registreringsnr
Rad 7: Customer fac charge = kan vara faktureringsavgift
Rad 8: Energy recovery = energiåtervinning
Rad 9: State surcharge = avgift för tillstånd

Om ni har förskottsbetalat så läs vad som finns i beskrivningen där. Tänk sen efter om det fanns något i bilen som ni inte beställt. Antingen har ni fått betala för något ni inte beställt eller så är inte paketen likadana när man förbokar/betalar från Sverige som när man kommer till USA. Eller så har de gjort fel och skulle inte ha debiterat något. Jag hade diskuterat saken med Budget, de måste kunna upplysa exakt. Betala extra för t ex fordonets regnr verkar i mina ögon fel.

Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna vara en "non package item" är en avgift som man ofta (alltid?) måste betala när man är under 25 år och hyr bil i t.ex. USA. Nu vet jag inte alls om den är så stor som 146 dollar, men skulle det kunna stämma annars?

Sådant som kan kosta extra vid bilhyrning:

- Tillägg för att ni hämtade/lämnade på en flygplats
- Tillägg för att ni lämnade bilen på en annan plats än ni hämtade den
- Försäkring/assistance service/självriskeliminering
- Tillägg för att föraren är under 25 år
- Extra förare
- Uppgradering till en annan bilklass

Finns säkert mer saker de kan få för sig att ta betalt för också.

Du måste nog kontakta Buget för att få svar, om du inte kommer på att biluthyraren nämnde något av ovanstående i förbifarten.

Rad 1: Additional package charges = 0
Rad 2: Non package items 146,60 = det verkar som om något inte ingått i paketpriset?
Rad 3: 9.89% fee included = avgift inräknad
Rad 4: Counter products kan vara antingen något med biltvätt eller någon extra utrustning (t ex sollucka eller gps) på bilen
Rad 5: Tire battery = däckbatteri eller nåt annat som har med däck att göra t ex tempmätare
Rad 6: Vehicle license = fordonets registreringsnr
Rad 7: Customer fac charge = kan vara faktureringsavgift
Rad 8: Energy recovery = energiåtervinning
Rad 9: State surcharge = avgift för tillstånd

Om ni har förskottsbetalat så läs vad som finns i beskrivningen där. Tänk sen efter om det fanns något i bilen som ni inte beställt. Antingen har ni fått betala för något ni inte beställt eller så är inte paketen likadana när man förbokar/betalar från Sverige som när man kommer till USA. Eller så har de gjort fel och skulle inte ha debiterat något. Jag hade diskuterat saken med Budget, de måste kunna upplysa exakt. Betala extra för t ex fordonets regnr verkar i mina ögon fel.

Av vad vi har kunnat komma på så nej, det var ju mer eller mindre en tom bil. Vi får väl kolla med dom. Visst att det var dumt att vi inte kollade när vi stod där men vi prioriterade att hinna med flyget. Det kanske står någonstans också, rimligen borde det göra det trots att jag tycker att jag har lusläst. Nu vill jag mest veta exakt vad det är för kostnad så jag kan lära mig till nästa gång och slippa göra om samma sak. Jag gillar inte när man får en pris, det står ingenstans att något tillkommer och allt skall vara betalt och så får man ändå en extra kostnad. Då vill jag veta så jag kan fråga om det nästa gång :)

Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna vara en "non package item" är en avgift som man ofta (alltid?) måste betala när man är under 25 år och hyr bil i t.ex. USA. Nu vet jag inte alls om den är så stor som 146 dollar, men skulle det kunna stämma annars?

Nej, den enda som kört är över 25 så det borde det inte vara!

Sådant som kan kosta extra vid bilhyrning:

- Tillägg för att ni hämtade/lämnade på en flygplats
- Tillägg för att ni lämnade bilen på en annan plats än ni hämtade den
- Försäkring/assistance service/självriskeliminering
- Tillägg för att föraren är under 25 år
- Extra förare
- Uppgradering till en annan bilklass

Finns säkert mer saker de kan få för sig att ta betalt för också.

Du måste nog kontakta Buget för att få svar, om du inte kommer på att biluthyraren nämnde något av ovanstående i förbifarten.

Ja jag vet ju att de gärna smyger in lite avgifter här och var. Av ovanstående är det enda som vi gjort att vi hämtat/lämnat på flygplats. Både och skedde på Miami flygplats. Men det var inget hon nämnde. Hon nämnde inte över huvudtaget några extra kostnader utan det hon sa var bara "jag ser här att allt är betalt, en gps var det också ja" och sen att bilen skulle tankas full annars kom det en avgift på det och sen att den skulle vara städad vilket den var. Fanns inte en sak/papper/skräp eller något kvar i bilen. Äh jag får kolla med dom, jag vill veta!

Oftast brukar ju den högre kostnaden för hämtning/lämning på flygplatsen inkluderas i grundpriset.

Men ja, hör med Budget. Förstår att du vill veta.

Jag skulle gissa på att den är någon form av försäkring eller en uppgradering de glömde informera om.. Men jag gissar ju bara ;) Berätta gärna sen vad det var, vore intressant att veta.

Liknande trådar

Kropp & Själ För 11år sedan flyttade jag hemifrån, alldeles förtidigt men ändå i sista stund. Min mamma var iskall och ständigt på jobbet, hade...
Svar
18
· Visningar
1 759
Senast: MalinJ
·
H
Hästmänniskan Har fått problem med en tjej som ska långtidshyra min transport. Tjejen verkade mycket seriös när jag pratade med henne och vi var...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: alisson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama