Hjälp mig tyda hövärdet!

MaRomer

Trådstartare
Jag har inte köpt hö på flera år och nu ska jag göra det.

Här omkring är det mycket ovanligt med analyser coh jag har fått tag på en som har analys. Men väderna säger mig inget!

Hästen som ska äta det är en frisk och kry hingst på 74 cm i mkh, 8 år gammal. För tillfället går han i hagen och följer med på promenader. men till våren följer han med mig ut på löparturerna och barnen rider honom. Lätt arbete kan man kanske kalla det.

Han får idag ca 4 kg hö och jag vill att han ska fortsätta kunna få den mängden. Han äter långsamt och detta täcker upp minst 18-20 timmars tuggtid /dygn. Han är i lagom hull (saknar muskler). Till detta får han 1 dl miner vit och 2 dl (uppblött) betfiber mix.

Höet innehåller dessa värden:
smältbart råprotein 48 g/kg foder
energi 8,3mj/kg foder

Det är endast dessa siffror jag fått. Men är det ett bra hö för honom? Han må vara liten, men kräver lite bättre hö för att hålla sig fin och inte bara få buk.

Sv: Hjälp mig tyda hövärdet!

Du har en bra kvot mellan protein/energi. Bör ligga runt 6 och ditt blir 5.8.

Energin är lite hög i min smak men det kanske passar din perfekt.

Har du analys på mineralerna också så att du vet att miner vit passar? Miner vit ger man främst när det behövs mer fosfor än kalcium i foderstaten.

Har du analys på mineralerna också så att du vet att miner vit passar? Miner vit ger man främst när det behövs mer fosfor än kalcium i foderstaten.
det är endast de väderna jag fått via mail.
Miner vit passade till tidigare hö. Men kan tänkas att det ej kommer funka till nya foderstaten dock har jag en hel hink kvar så vore kanon om det kunde funka. Annars har jag även en säck miner grön, avel granngården.

Du har en kvot på 5,8 som passar många hästar. Men har han lätt för att bli bukig så kan du behöva en högre kvot. dvs tillskott av protein i foderstaten.

Du har en kvot på 5,8 som passar många hästar. Men har han lätt för att bli bukig så kan du behöva en högre kvot. dvs tillskott av protein i foderstaten.

Han har ju det:/ mage men svårt att få honom att lägga på hull för övrigt.

Verkar som höet kan passa honom så köper mig hem och testar!

Mitt hö får en kvot på 4,8... Hon blir ju lätt bukig och tappar överlinje om hon inte får tillräckligt med protein! Denna kvoten är kanske lite låg för henne...??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 612
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 256
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Hej på er! Skulle uppskatta att få lite synpunkter på ett hösilage jag ev ska köpa. Har upptäckt att mitt inte kommer räcka om det slår...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama