Hjälp mig trötta ut min unghund

Lejonelle

Trådstartare
Min 8 mån bruksvalp är allt jag hoppats av energi, intelligens och will to please. Med andra ord: jag är rätt sliten av att försöka ligga steget före och hålla honom sysselsatt så han inte river huset eller bryter sig ut ur hundgården när de är ensamma hemma.

Jag behöver bra och konkreta råd på saker att sysselsätta hundarna med de dagar jag inte orkar vara så duktig matte. Varje sådan dag gör att jag får ett elände dagen efter...

Jag har en full kastrull här hemma, vissa dagar får man också lära sig ha tråkigt och där med basta.
Bara jag känner att jag har gett honom förutsättningar för detta, alltså rejält med aktivitet dagen innan.

Är du säker på att hunden inte är stressad?

Visst är han det ibland, det hör väl till könsmognad, men han mår bra och är inte stressad av sitt vardagsliv om du förstår hur jag menar. Han är bara lite mycket. Jag skulle behöva hitta bra aktivering som inte kräver så mycket av mig men ger mycket sysselsättning i den lilla (stora) huvudknoppen.

Jag brukar aktivera nosen, det blir de fort trötta av. Nu har vi stor tomt, så på fem minuter hinner jag lägga ut en massa torrfoderbitar som de sedan kan ägna timmar åt att leta efter. Sedan vilar de, för att återigen lägga tid på nosandet. Därefter är de helt slut i huvudet, bägge två.

Särskilt hanhunden är väldigt energisk och på, och en riktig pain in the ass om han inte blir motionerad dagligen. Men det finns ju dagar livet inte tillåter full aktivering, då blir det nosen istället.

Jag följer tråden, har också en arbetsnarkoman som aldrig får nog av att jobba.
Idag har vi tränat apportering, busat med hundkompisar och badat i 5 timmar, och nu är hon riktigt trött. Tack och lov :p

Vad tycker han är kul då?

Här gräver vi dike. :D Min skrutt är suverän; han ställde sig i diket och grävde så jordkokorna flög, alltmedan jag stod och hängde på spaden och pustade. Han tuggade även loss tjuriga rötter och skakade ur grästovorna. Toppen! När det var min tur att gräva så hoppade han fram och tillbaka och jagade jorden jag slängde.

Han sover gott nu, min lille trädgårdsmästare. :love:

Vad tycker han är kul då?

Här gräver vi dike. :D Min skrutt är suverän; han ställde sig i diket och grävde så jordkokorna flög, alltmedan jag stod och hängde på spaden och pustade. Han tuggade även loss tjuriga rötter och skakade ur grästovorna. Toppen! När det var min tur att gräva så hoppade han fram och tillbaka och jagade jorden jag slängde.

Han sover gott nu, min lille trädgårdsmästare. :love:

Verkar lovande, vi har dikesgrävning för ett bredbandsprojekt i vår bygd inplanerad nästa helg. Hoppas min tycker lika mycket om det som din.

Annars tycker han om: godis, variation, att äta bajs, att hoppa upp på olika saker, vara ute på promenad, + allt som ger belöning.

Jag brukar aktivera nosen, det blir de fort trötta av. Nu har vi stor tomt, så på fem minuter hinner jag lägga ut en massa torrfoderbitar som de sedan kan ägna timmar åt att leta efter. Sedan vilar de, för att återigen lägga tid på nosandet. Därefter är de helt slut i huvudet, bägge två.

Särskilt hanhunden är väldigt energisk och på, och en riktig pain in the ass om han inte blir motionerad dagligen. Men det finns ju dagar livet inte tillåter full aktivering, då blir det nosen istället.

Jag motionerar dem dagligen, annars får jag verkligen lida. Och vi har också stor tomt och de får sin mat utspridd i gräsmattan och får vackert leta om de vill äta. Men inte tar det några timmar inte.. Först brukar de leta upp tikens mat och valpen äter upp hälften, sen ger de sig på valpkulorna som är mindre storlek och fler, alltså svårare att hitta. Men de letar på en kvart eller så, sen är inte det kul längre så då tänker jag att det mesta är slut.

Hur sprider du ut maten så att det roliga räcker länge? Glest och över stor yta?

Slöa dagar tycker jag stora märgben kan ge sysselsättning ganska lång tid, även för mina glupska grå. De blir ju inte utmattade mentalt direkt, men de har iaf lite att göra!

Klickerträning där du lär in "värdelösa" grejer är också ett tips. Att lägga 5 minuter på att lära hunden vinka/backa/snurra/snurra andra hållet/skall/buga/spela död osv kan vara ganska nyttigt.

Hur sprider du ut maten så att det roliga räcker länge? Glest och över stor yta?

Jag brukar köra godissök med min, men då kör vi max 5-8 små bitar på 20x20 m, så hon faktiskt får leta. Annars ger det inte henne någonting.

Just nu roar vi oss med att lära in olika visselsignaler, typ närsök och sitt/stopp. Går dock inte göra för sent på kvällen, mina grannar är nog lite trötta på mitt visslande som det är… :p

Inomhus kör jag också märgben, eller en fylld (och frusen) kong, oftast med hennes kvällsmat i. Senast jag var på Ge-Kås köpte jag en annan bra aktiveringsleksak, som är till hälften som en hård boll, till hälften av mjukare plast med hål i. Brukar trycka in större bitar av torkad lunga, lever och annat som hon inte lyckas få ut ur hålen själv, utan som hon verkligen måste jobba för.
Den håller inte så länge dock..

Idag verkar dock gårdagens träning hänga i hyfsat. 3,5 h apportering och sedan direkt 1,5 h bad och bus med hundpolarna verkar vara en bra uttömmningsgrej :D Det har räckt med att hon varit med på jobbet (hundcafé) och att vi varit ute och promenerat 1,5 h idag.

Du kanske kan höra av dig till uppfödaren och fråga om tips med? Hans far eller mor lär ju kanske ha varit lika dan, menar jag på :)

Du kanske kan höra av dig till uppfödaren och fråga om tips med? Hans far eller mor lär ju kanske ha varit lika dan, menar jag på :)

Jodå. Det är helt normalt för rasen och åldern och jag har massor med tips från uppfödaren. Eftersom många här på Buke har arbetande hundar tänkte jag att det fanns bra tips att få här, och det gjorde det ju.

Utställning igår, det var tydligen rätt jobbigt, för både igår och idag är han helt sansad. Det gick rätt bra också, han fick Hp och blev BIR och BIG-3 valp och uppförde sig jättefint.

Jag brukar lägga det i spår, det håller våra sysselsatta längre. Som sagt, de håller på i timmar och sedan kan de gå på en andra omgång när de vilat en stund. Nu är det stora ytor att söka av, och konkurrensen gör att de fnattar omkring rätt mycket den första vändan (och därmed missar så de har till andra omgången senare).

Som @lady_vip skrev är trix bra aktivering för lata dagar, jag lärde min även lite nyttiga trix som hitta nycklarna, hämta tidningen, sortera tvätt osv :)

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 198
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 426
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar