Hjälp mig tolka!

P

Pita

Vad är polyartrit?

Och på ett papper om hältutredning, om det står lågt böjprov/högt böjprov (fram): 1-2 , bak: m , vad betyder det?

Poly = flera
artrit = icke infektiös (stavas det så? ledinflammation.

Polyartit är således ledinflammationer i flera leder, och det är inte pga en infektion.

Ang böjproven så lågt/högt talar om vad för leder man böjt. På lågt böjer man kotled, hovled och kronled. På högt knäled, armbågsled och bogled fram och has och knä bak. Sen kan man isolera ut ännu lite mer om man vill och t ex böja kotled etc med men ändå kalla det lågt.

Siffrorna och m:et talar om hur mycket hästen reagerat efter böjprovet. 0 är ohalt, 5 är blockhalt. 1-2 är alltså en ganska liten hälta.

M står för Markering, och motsvarar under en grad. Oftast så indikerar det att hästen är inte helt ren av böjprov men inte halt av det heller utan oftast så är den endera ofräsch de första stegen men sen bra, eller att den får en liten, liten reaktion.

Tack för svaret! Nu är bara frågan om jag gjort bort mig som 17... Jag har nyss köpt hästen i fråga, som enligt säljaren inte var ngt fel på. Hon hade gjort en vet.undersökning innan försäljning, och jag fick se pappret. Av ngn anledning såg jag inte denna text då (nervös kanske?) utan läste bara övrig text på pappret :

"Undersökning: palpation normalt musklad, ej muskelöm, palpation ben och leder tidigare patella op., i övrigt u.a.
skakar på huvudet
ohalt på rakt spår på löpargången
ohalt vid longering i båda varven
CR röntgenundersökning av halskotpelare, rygg samt bog vf"

Låter väl bra, tänkte jag, och köpte hästen. Nu känner jag mig helt blåst, när jag tittade igenom papprena igen och fick syn på detta...

Hur ska jag tolka 1-2? Är det en hälta? Eller inget att bry sig om? Vad görs åt polyartrit? (På mitt papper står "Behandlingar: ingen")

Artrit används både om infektiös o icke infektiös, samma med polyartrit.
Nu är infektös artrit på häst en dramatisk historia med hög feber o kraftig hälta så det är oftast ingen tvekan om vad det är frågan om.
Att använda polyartrit på "vanlig" ledinflammation i flera leder är kanske inte så vanligt.
PL

Åhå, där ser man. Jag fick ju ett vetpapper med diagnos: Polyartrit. Och jag var ju tvungen att ringa och fråga vet vad i hela friden det betydde. Hästen las nämligen in för erlichiosbehandling (vilket förvisso också stod på pappret) så jag blev ganska förvånad över att inte se erlichios som diagnos.

Och det var då vet som sa att det var icke infektioös de anv artrit om. Men det kanske var hans högst egna tillämpning då.

(Det som står på pappret är fö Inkom för behandling av erlichios, de tidigare behandlingarna på SLU, att han reagerar med 1 grad för lågt böjprov runt om och är öm vid böjning. Och sen står det erlichiosbehandlingen och att han är ohalt både för böjprov, rakt fram i löpargången och vid longering efter behandling. Och så som sagt diagnosen. Polyartrit.)

Jag förstår inte riktigt det där pappret du fick? Är det ett GAMMALT papper om vad hästen är behandlad för innan? Eller är det den veterinärbesiktning du gjorde inför köpet? (SNÄLLA, säg inte att du köpt den obesiktigad? :crazy: Eller snarare, att du köpt den på ett gammalt intyg eller litat på köparens vet.)

Vad behandlingen för polyartrit eller ledinflammationer överlag är är ganska mycket beroende på vad ORSAKEN är. Min valacks polyartrit var pga erlichios och gav sig inte med mindre än erlichiosbehandling. Andra ger isg med bara vila, ytterliga andra behöver sprutas, en del ger sig med vila och butta t ex osv.

Men du måste förtydliga det där med papprena lite mer. Det som du skrev nu sist tyder ju på att hästen inte är böjd, men visat huvudskakningssymptom och därför är röntgad i nacke, hals och bog (som var UA). Men den var alltså INTE ren på böjprov? Vilka ben reagerade den på? Och hur GAMMAL är hästen, vad har den gjort innan etc?

1-2 grader böjprovsreaktion är just en BÖJPROVSreaktion. Hästen behöver inte vara halt innan böjprov (vilket din ju inte är/var). 1-2 grader är en lindrig till måttlig reaktion. Om den BETYDER något är 10 000 kronorsfrågan. Många, ffa äldre hästar, med en aktiv karriär bakom sig reagerar på böjprov utan att det behöver betyda ett dugg. Där får man titta på hur hästen fungerar i arbetet och ser ut under arbetsprov.

Lades det några bedövniingar (anestesi?). Så man kan lokalisera VARIFRÅN reaktionerna kom?

Så om du 'gjort bort dig' eller ej är en svår fråga. Du kan ha en häst som helt enkelt har böjprovsreaktioner men det är inte värre än så, dvs den är fullt ridbar och har inga problem. (Böjprov är en ganska kraftig provokation). Eller så har du en häst som är ofräsch/som har problem som påverkar den eller kommer att påverka den. Det är sånt man ska diskutera med den veterinär som veterinärbesiktigar så att man kan ta ställning till hur mycket vikt man ska lägga vid dessa reaktioner. Och det är därför KÖPAREN ska välja veterinär..

Nyfiken fråga - lyckades du försäkra den?

Hästen i fråga är alltså också opererad för patella uphakning (?)
Denna operation innebär ju att man skär av det innre patellarligamentet, resultatet blir att knäskålen inte kan haka upp sig, men åsikterna går isär om ev. följdverkningar. Med bakgrund i resultat från de forskningsrapporter jag har läst så ville jag nog vara lite skeptisk, men det beror ju igen helt på vad hästen ska användas till

Om en häst får ont i ett antal leder pga ehrlichios så är det definitivt någonting som man kallar polyartrit, icke infektiös i det här fallet eftersom själva infektionen inte går in i leden. Fölsjuka ger också ofta polyartrit.
PL

Pappret är från en vet.-undersökning på säljarens initiativ inför försäljning, pga att han skakar lite på huvudet, och säljaren ville veta vad hon sålde (detta var vad som sas till mig). Undersökningen är gjord 10 dgr innan jag köpte honom, och gjord på klinik.

Han är alltså röntgad (ua) och hältundersökt utan böjprov (ua), men också hältundersökt MED böjprov, vilket visade (både låg o hög) båda fram:1-2 , (låg) båda bak: m
Inga bedövningar användes.

(Hoppas du förstår, det blir lite rörigt...)

Hästen i fråga är en 9 år gammal kallblodstravare, som tränats och startats (dock endast 10ggr, sista ggn för 3 år sedan). Nu har han ridits, men i "travartempo". Han har tydligen ridits endast ca 3 dgr/ vecka och då har han fått "springa av sig".
Kanske kan en inflammation komma sig av detta?

Enligt säljaren har han aldrig varit halt eller skadad när hon haft honom.
Man kan heller inte märka av ngn hälta i tex hagen när han springer och busar. Inte heller har jag kännt ngt när jag ridit, vare sig på rakt eller böjt spår.

Japp, han är försäkrad till köpesumman inom samma bolag som tidigare.

Jag skulle ljuga om jag tyckte det lät bra att han har varit aktiv travare, och att ridningen nu varit 'rida i travartempo', i min värld blir det i översättningen 'flängridning'. Det BEHÖVER inte vara det, men..

Och ja, det kan ha räckt för att ge inflammationer. Och ofta behöver man inte få så mycket symptom (eller några direkt märkbara alls) när det är i ett 'tidigt' skede och/eller man inte ställer så höga krav på hästen. Beror också på smärttåligheten hos hästen, vissa hästar är 'pipiga', andra är tåliga.

JAG skulle vilja ha den hältutredd innan jag fortsatte med den faktiskt. Tyvärr =/

Hmm, kikade lite mer bland papprena, kom på att jag har ju även en vet. besiktning gjord för ca 1 år sedan, inför hans förra försäljning.
Även där var böjprov gjorda, och då utan anmärkning.
Hos den ägaren hade han vad jag förstod blivit riden på ett lugnare sätt.

Kanske kan man då tro att detta beror på en överansträngning till följ av för hård ridning i kombination med för sällan?
Isf så räcker det kanske med att han rids så som jag tänkt rida honom (= normalt tempo)för att han ska vara problemfri.

*Hoppas*

Jag ska iaf prata med min vet för att se vad de säger.

Om han har ledreaktioner/ledinflammationer så måste du bli kvitt dem först. Sen är det om det inte finns röntgenförändringar etc god prognos för att han ska hålla utmärkt för det arbete du vill =)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar