Hjälp mig tänka...

Sv: Hjälp mig tänka...

Fråga mig inte hur eller varför, men jag brukar ha väldigt bra blick.

Den med bläs är den bästa av de två.

Åh, sällan man får ett sådant trevligt problem på halsen:p.
Tycker 97:an ser trevlig ut, vaken fin blick.
Samt som andra redan skrivit, 98:an verkar lättare att få såld.

Lycka till med nya pållen:)

/J.

Till alla:

Tack så mycket för alla svar!! Speciellt eftersom ni trycker på den hästen jag gillar mest... :D
Och eller hur, det är något speciellt med henne...

Jag håller också med om att den med bläsen ser ut att vara en bättre häst, sen får du ju avgöra ang detta med hennes ev huvudskygghet osv om det är en svaghet hos henne mentalt, som kan påverka ur avelssynpunkt.

Det låter som en psykiskt vekare häst och det ska man ha med i åtanke, det kräver mer, och kanske att även avkommorna får detta.

Även om det finns eventuella gissade förklaringar ang fodervärd, så lutar det åt en annan mental stabilitet hos den andra. Det är viktigt när man avlar.

Jag gillar också speciella hästar, men jag vill gärna att de har självsäkerhet och är mentalt starka, eftersom såna hästar lättare håller huvudet kallt och är intelligentare än lite osäkrare hästar, tycker jag. Eller de löser situationer på ett klokt sätt, blir inte blockerade som vekare hästar kan bli, osv. Det är viktigt ur avelssynpunkt.

Så jag skulle rekommendera att studera dem lite innan du väljer och fundera även över den mentala biten.

Den här hästen var ganska skarp (men inte överdrivet, ett sto, liksom) innan hon åkte till fodervärden. Ägaren tror att fodervärden blivit rädd och slagit henne i brist på bättre vetande. Så någon mental svaghet skulle jag inte säga att hon har. Sen ska man ha i åtanke att ingen av dem blivit särskillt mycket hanterade de senaste åren, i stort sett bara för verkning och vaccination. Det är alltså ingen som har försökt jobba med henne heller.

Utifrån de bilder du har så tycker jag helt klart att 97an ser trevligare ut exteriört och har en mer levande blick. Tycker att den ser ut att ha betydligt bättre hals bla, men bilderna kan ju också luras. 98an ger ett mkt tråkigare intryck utifrån bilderna.

Bilderna är ju inte de bästa, tyvärr. -98:an kommer inte alls till sin rätt. Dessutom ville hon bara stå och sova i någons famn! :p

Nu har jag meddelat ägaren att jag vill ha -97:an (:banana:), vi ska bara hitta en dag som passar att hämta henne :p

Tack för alla åsikter och tankar! :bow:

Man får gratulera dig!
Tänk att få en häst "bara så där":)

Hoppas nu det går bra för dig, och att de får sålt kompisen snabbt!

Hehe, egentligen fick jag ju två dessutom :)

Kompisen blir inte ensam, hon har 5-6 ston till. Jag hoppas att jag kan hämta henne i helgen, man längtar ju mer än lovligt efter att få komma igång! :p

Tack! :)

Ja, om jag valde rätt eller inte kommer att visa sig i sinom tid... :p Och jag kan nästan garantera att jag kommer plåga buke med processen! ;)

tröttnar du på processen kan du säkert få en hel drös med PM om folk som är villiga att ta vid.:angel::idea::rofl:

Nu är hon hemma!

Tack så mycket för alla kloka råd! Jag känner att jag tog rätt beslut och hon verkar vara en underbar individ! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka