Hjälp mig tänka...

Equilina

Trådstartare
Uppfödaren till min ena häst har erbjudit mig två nya, vara jag har möjlighet att ta emot en.
Det är två helsyskon, ston födda -97 resp -98 e: Rambo-Falleur-Ceylon. Jag har även haft deras mamma en period, och den hästen jag redan har därifrån är också e: Rambo, så jag vet vad de har att brås på. De är båda inridnia som 3-åringar av samma kille (välkänd unghästryttare, duktig sådan) och har mer eller mindre stått sedan dess.
-97:an var utlånad till fodervärd en perion efter inridningen, och där har något hänt. Antagligen har fodervärden varit rädd och inte kunnat hantera henne. Hon är lite skyggare och rädd om huvudet, så hon kan ha blivit slagen. Denna hästen lockar eftersom hon är en utmaning för mig.

-98:an är väldigt trevlig att hantera (jag har ju av förståeligta skäl inte provridit någon av dem). Hon är lugn och snäll. Verkar vara en häst som man kan låna ut till kompisar som är på besök till skillnad mot -97:an som antagligen blir mera enmanshäst.

De rör sig likvärdigt, exteriört är de också lika.

Tanken är att jag ska rida igång hästen, vilken det nu blir, utvärdera svagheter och starka sidor, och sedan betäcka. Om den visar sig lämplig kan det även bli aktuellt att tävla.

Vilken hade ni valt?

(Jag har redan 3 hästar i stallet, varav en då från denna uppfödaren som jag är väldigt nöjd med.)

Sv: Hjälp mig tänka...

Jag som har svårt att låta bli utmaning skulle valt -97:an.
Även om sundaförnuftet säger mig jämt att jag borde ta en mer lättsamhäst så hamnar det alltid nya utamningar i stallet.

Jag hade nog tagit den hästen jag känt mest för, den som har mest personlighet, eftersom de verkar lika annars. Själv föredrar jag ju hästar av den lite lugnare naturen så jag hade nog tagit den som var mer trygg.

Ska du köpa, låna eller vad? Det kan ju vara en prisfråga också, den som är mer svårhanterlig borde ligga lägre i pris.

Det låter som trevliga hästar rent stam mässigt. Synd att de bara blivit stående.

Hon skänker den till mig.

En sak som jag tänker på är att det borde vara lättare för henne att sälja -98:an än -97:an (båda ska alltså bort, och den jag inte vill ha säljer hon).

Jag hade nog valt 97:an en sån häst om man kommer över det där jobbiga och hästen får förtroende tror jag får mer personlighet och man får ett ännu starkare band till en sån häst där man måste jobba lite mer för att få förtroende och tillit...Lycka till i ditt val vad det än blir-det är ju angenäma problem så att säga...:)

En sak som jag tänker på är att det borde vara lättare för henne att sälja -98:an än -97:an (båda ska alltså bort, och den jag inte vill ha säljer hon).

Det har du rätt i. Då hade jag nog valt 97 an eftersom det hjälper henne mest.

har ju också en förkärlek till "problem/projekthästar" så jag hade nog valt denna om de ändå är så pass lika i övrigt. Dessutom blir det ju lättare för henne att sälja 98:an eftersom den är lättare som häst, vilket hjälper henne mer också..

Ja, det brukar ju vara så, vinner man bara över dem så går de genom eld och vatten sedan.

Jo, ett mycket angenämt problem... :angel:

och sassiball:

Det lutar väldigt åt -97:an (jodå, de har namn också)... Det är den hästen jag känner mest för, även om -98:an gör det svårt genom att vara väldigt kelig och mysig.

Bor inte uppfödaren i närheten så du kan lära känna dem båda under en liten period? I första hand tycker jag du ska välja den som magkänslan säger. Men sen så tycker jag att eftersom du ska använda i avel så kanske du mer noggrannt bör utvärdera deras styrkor och svagheter. De kan ju inte vara helt lika exteriört, även om de är syskon. Kolla tex benställning, bogläge mm. Är de visade på nån unghästbedömning tex treårs? Isåfall så är det ju kanske på pappret bättre med det stoet som har bäst resultat om fölet ska säljas. O sen det negativa med 97an jämfört med 98an är väl att mamman präglar fölet väldigt mkt under uppväxten, och är hon mer skygg o lite knepig så löper fölet större risk för det än om du kanske betäcker 98an. Sen så lär ju eventuella spekulanter på kommande föl se mamman med och då kan det ju vara en fördel om inte mamman är en enmanshäst, och ger ett bra intryck. Men viktigt i sammanhangen är att du kanske inte ens tänkt att sälja kommande fölungar? För då gör det ju genast saken mkt lättare.

Men som sagt, följ hjärtat för egen del, men om du tänkt sälja fölungarna så tycker jag att du ska granska dem båda nogrannare för att välja den absoult bästa individen om du vill få dina fölungar lättsålda.

Sen en sak till, grattis att du ska få stoet, då borde verkligen uppfödaren ha förtroende för dig!

Kloka ord! :bow:

Jag har träffat dem några gånger båda två.
farligt speciell är inte -97:an, på marken visar det sig mest genom att hon är lite huvudskygg, men det tog 5 min innan jag kunde ta hur jag ville på henne. -98:an däremot kommer fram direkt och går en i hälarna :p

Kom på att jag har ett par dåliga bilder...

-97:an från sidan:

-97:an framifrån:

(Som ni ser är hon ganska närgången ändå)

-98:an

Det är inga bra bilder, men de säger kanske något?

Bara ut efter bilderna (och min köp alltid utmaningar-sjuka) så skulle jag helt klart valt -97. Hon har något i blicken.

Jag hade , av just den anleningen valt 97an.
Och så hjälpt henne att sälja 98an , som tack för "gåvan"

97:an!!

98:an borde vara mer lättsåld för ägaren och du kommer hitta en treligare häst i 97:an, eftrsom hon är lite mer jobb med.

(och hon var dessutom finare.... :angel: )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka