Hjälp Mig Tack!

L

LillOhlsson

Problemet ett när d inte funkar för mig blir jag arg å hård i handen i stället för att fortsätta vara mjuk åsådär.. men ja vet ju att d går ju bara sämre å hästen blir fundersam å vet inte va han ska göra.. Jag har alltid varit så när ja rider dressyr. Lika på min andra ponny. Vad ska ja gö när d blir såhär? Ja försöker slappna av, brukar göra halt å blunda en stund eller blunda å tänka på något annat medans ja rider, men d funkar inte alla ggr, nån som har nån ide? sen behöver ja hjälp med sittsen, Jag sänker händerna ofta, nästan lägger dom på manken å skänklarna åker fram, vad ska ja tänka på för att hålla häderna och skänklarna på "rätta stället". Finns d nå knep som ni använder er av?? Hjälp mig!

Sv: Hjälp Mig Tack!

Centrerad ridning - hitta en sån tränare! :love: Tränar du för ngn nu?

när du blir spänd i handen så spänner du övriga kroppen. Precis som man inte vill att man rider hästen med handen, så vill man heller inte att ryttaren utgår från handen i sig själv dvs i fråga om sin kroppsuppfattnng - om du lär dig analysera resten av din kropp, säte, skänkel, axlar och rygg, så slappnar även handen av. det är som ett mirakel, men jag lovar att det är sant. :D

Bra att du är så självkritisk och försöker komma tillrätta med problemet. Jättebra att du "avbryter" och tex blundar för att hitta din egen koncentration och kropp igen - det är en bra början.

Nej jag tränar inte för någon, har gjort förut men la sedan av me ridning en stund. Men ska tävla lite nu tänkte jag, sista året på ponny=/ snyft* Men iaf, jag ska börja träna för min kusin. Ska bara få igång hästen först, lite för rund är han allt:) hehe..

Så du menar alltså att jag ska försöka slappna av mer, få till sittsen bättre osv då slappnar jag av i handen mer? Hm ska tänka mer på min sitts imorrn så får vi se vad jag kan åstakomma:) (mer än vad jag redan gör)
Har hört att det även är bra att rida barbacka? någon som prövat? man får ju självklart bättre balans men får man bättre sits åxå?

Det är jätte bra att rida barbacka!
Jag gjorde det varje dag i nästan två månader eftersom sadeln inte passade och jag fick fantastisk balans och mkt bättre sits! Det är värt att prova!

Japp det menar jag. spänd hand har att göra med balans till stor del, dvs man håller balansen med tygeln.

barbacka kan hjälpa en ja. tänk på att ha axel och armbåge avslappnad, armbågen skall vara vid din sida - då är det lättare att slappna av eller känna när man spänner till, och du drar inte fram dig själv med handen utan sitter bättre....

Lycka till!

Jag har precis samma problem!

Igår satt jag upp för första gången på tio månader, tog ett djupt andetag, hade en stilla och stabil hand,höll om med skänkeln och rätade på mig i sadeln...Det kändes kalas! Detta var på en häst jag tidigare upplevt som lite smått knepig dessutom.
Sen efter ett tag märkte jag att jag höll på att hamna i gamla mönster igen, dvs för mkt fokus på vad händerna sysslade med...och då kände jag direkt hur hästen blev spänd.
Tror att fokus på tyngdpunkten (dvs. magen) är en bra grej att tänka på, och sen att inte tänka för tekniskt på vad man sysslar med. Lugn och låt det sjunka ner i magen, sen till det en stabil hand.
Det fungerar för mig!
Men jag är iofs en glad amatör på en läromästare ;)

När jag läste ditt första inlägg tänkte jag att du kanske är 14-15 år men förstår nu att du är några år äldre. Det jag vill komma till är att det kanske inte bara handlar om hur man är till häst utan också i resten av livet. Tonåren är en tid när humöret styr väldigt mycket och man inte alltid gör som man egentligen vill. Hur ofta snäser man t ex inte åt sin mamma fast man egentligen inte vill? Har du själv mycket humör utanför ridbanan så följer det så klart med.

En annan sak som kan leda till att man blir hård och arg är att man vet i hjärnan vad det är man vill men kroppen har ännu inte kommit på hur det ska gå till (kanske lite löjligt förklarat). Man måste helt enkelt komma ikapp sig själv och här tror jag att en tränare är till stor hjälp. Det kan vara så små kommentarer som behövs och det att inte behöva "tänka själv" kan få en att slappna av.

Jag har ju ingen aning om vem du är och hur du är som person men jag minns själv hur jag var när jag var yngre och tränar en del tonårstjejer och tänker på hur de kan vara. Lycka till med ridningen.

Be någon om hjälp (vilket du ju ska göra), och be personen longera dej, utan tyglar så du får känna hästen med kroppen. Försök lära dej stanna, fatta galopp sakta av osv med enbart sitsen.
Är hästne inte van vid det kan det självkalrt bli svårt, men huvudsaken är att du kan känna att den lyssnar på dej.
Man ska kunna rida hästen utan att använda tygelhjälper (då menar ja inte jämt om man rider dressyr, men man ska ex helst kunna stanna hästen med enbart sätet..)

Du kan även träna på att rida på längre tyglar ibland o bara tänka på sitsen.
Försök tänka på bakdelen på hästen, inte på munnen!

När jag blir arg brukar jag antingen skritta en stund på långa tyglar, eller trava en stund (lättridning) och bara försöka få mej och hästen att slappna av.
Och inte fortsätta träna fören jag är avslappnad.

Ett annat tips är att inte försöka sej på att träna dressyr om man är lite irriterad från början. För då kan det bli som en ond cirkel - hjärnan koppplar lite ihop irritationen med ridningen som inte går och då fortsätter du bli irriterad näe du ska rida dressyr.

När du känner att du blir arg och att din ilska börjar gå ut över hästen, fundera på om hästen är din värsta fiende eller din bästa vän. Det var någon (mins ej vem) som i ett diskussionsinlägg skrev "vissa rider hästen som om den var deras värsta fiende". Är det så du vill rida och så du vill se på din häst? Gissar att du ser din häst som din bästa vän (eller en av dem iallafall?), tänk på det när du rider och börjar bli arg för att det inte fungerar och behandla den därefter.

keramin skrev:
När jag läste ditt första inlägg tänkte jag att du kanske är 14-15 år men förstår nu att du är några år äldre. Det jag vill komma till är att det kanske inte bara handlar om hur man är till häst utan också i resten av livet. Tonåren är en tid när humöret styr väldigt mycket och man inte alltid gör som man egentligen vill. Hur ofta snäser man t ex inte åt sin mamma fast man egentligen inte vill? Har du själv mycket humör utanför ridbanan så följer det så klart med.

En annan sak som kan leda till att man blir hård och arg är att man vet i hjärnan vad det är man vill men kroppen har ännu inte kommit på hur det ska gå till (kanske lite löjligt förklarat). Man måste helt enkelt komma ikapp sig själv och här tror jag att en tränare är till stor hjälp. Det kan vara så små kommentarer som behövs och det att inte behöva "tänka själv" kan få en att slappna av.

Jag har ju ingen aning om vem du är och hur du är som person men jag minns själv hur jag var när jag var yngre och tränar en del tonårstjejer och tänker på hur de kan vara. Lycka till med ridningen.

Haha jag fyller 18 om mindre än en månad:) Jag är väldigt lugn och sansad person, tycker inte om att skälla på någon lr skrika, såra någon e d värsta jag vet, Jag är häldre tyst om vad jag tycker än blir osams med någon så ja kan inte riktigt koppla ihop hur jag är utanför ridbanan å på ridbanan... Jag blir oftast arg på mig själv, vilket gör att ja stelnar till å blir hård.. det är d sista ja vill.. Det du skriver om att hjärnan vill en sak å kroppen gör en annan känner jag igen, där har ja ett stort problem, Jag vet hur d ska se ut å kännas men ja får inte till det.. hm.. tur att ja ska börja träna för en tränare snart:) tack för dina råd ja ska tänka på dom nästa gång ja sitter upp..

Whirlie skrev:
När du känner att du blir arg och att din ilska börjar gå ut över hästen, fundera på om hästen är din värsta fiende eller din bästa vän. Det var någon (mins ej vem) som i ett diskussionsinlägg skrev "vissa rider hästen som om den var deras värsta fiende". Är det så du vill rida och så du vill se på din häst? Gissar att du ser din häst som din bästa vän (eller en av dem iallafall?), tänk på det när du rider och börjar bli arg för att det inte fungerar och behandla den därefter.

Åhh han e min bäste vän:) Det är därför ja brukar sakta av å andas djupt nåra ggr å sluta ögonen, sen börja om igen, säger självklart förlåt åxå för att ja blev arg. Lika när ja blundar medans ja rider, då slappnar jag av mycket mer å får tillbaka kontakten mm.. Tack

Vita_N_6520 skrev:
Be någon om hjälp (vilket du ju ska göra), och be personen longera dej, utan tyglar så du får känna hästen med kroppen. Försök lära dej stanna, fatta galopp sakta av osv med enbart sitsen.
Är hästne inte van vid det kan det självkalrt bli svårt, men huvudsaken är att du kan känna att den lyssnar på dej.
Man ska kunna rida hästen utan att använda tygelhjälper (då menar ja inte jämt om man rider dressyr, men man ska ex helst kunna stanna hästen med enbart sätet..)

Du kan även träna på att rida på längre tyglar ibland o bara tänka på sitsen.
Försök tänka på bakdelen på hästen, inte på munnen!

När jag blir arg brukar jag antingen skritta en stund på långa tyglar, eller trava en stund (lättridning) och bara försöka få mej och hästen att slappna av.

Ett annat tips är att inte försöka sej på att träna dressyr om man är lite irriterad från början. För då kan det bli som en ond cirkel - hjärnan koppplar lite ihop irritationen med ridningen som inte går och då fortsätter du bli irriterad näe du ska rida dressyr.

Det dära med longering ska ja verkligen pröva på ngra ggr, för balans behöver jag verkligen, å lära mig stanna hästen utan att bli "dragandes" i tyglarna.. Tack till dig med:)

Vita_N_6520 skrev:

Så gör jag också! Blir jag irriterad så brukar jag vara trava på och länga formen, skritta lite och sen försöka igen.

En helt annan grej:

Många ryttare vill få ner hästens huvud och drar automatiskt ner händerna på bogen. Har ni sett någon på hög nivå rida så?....nej, jag trodde väl inte det.

Testa att böja armbågarna en gång och förhåll med hjälp av armarna istället för händerna så är det betydligt lättare att vara mjuk i handen.

Lycka till :p

ZorroLouise skrev:
En helt annan grej:

Många ryttare vill få ner hästens huvud och drar automatiskt ner händerna på bogen. Har ni sett någon på hög nivå rida så?....nej, jag trodde väl inte det.

Testa att böja armbågarna en gång och förhåll med hjälp av armarna istället för händerna så är det betydligt lättare att vara mjuk i handen.

Lycka till :p

Vissa tom "lägger" sig när o har händerna långt ner så det blir "rakt" (vågrätt) mellan handen o bettet för att få hästen att böja på nacken.. :eek:

*KL*

Prova att tänka att du håller i två blöta svampar som du försiktigt kramar om. Du ska tänka att vattnet ej ska forsa ur svampen, utan endast några droppar ;) Fungerade på mig, är idag mycket mer avslappnad när jag rider, likaså hästen.

Sen jag skrev sist har min sits blivit mycket bättre=) bra! Jag sänker inte handen lika mycket och benen sitter där dom ska nästan hela tiden=) jag tänker hela tiden på att inte bli hård i handen även om d inte går som jag vill:P Det känns mycket bättre, pållen min känns mer avslappnad åxå=) Har ridit mycket barbacka, det har gjort min balans kanon=) och sittsen har också påvärkats.. Händerna har blivit bättre pga att ja fått höra små kommentarer hela tiden, nu på slutet har d räckt med en blick från syrran;) Hoppas det håller i sig så jag kan göra min första start snart, blev inget den 28 för det var redan 19 st överanmäldra=/ /sofia och minten

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 964
Senast: Mia_R
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 849
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar