Hjälp mig spåna. Tänder

orion_x

Trådstartare
Min sexåring har slitit ner sina framtänder som om hon vore en krubbitare. Två veterinärer har stått som frågetecken och sagt att det är inte normalt. Kruxet då, hon krubbiter inte, äter inte upp sin box (det finns inga färska gnagmärken och hon har haft boxen i 4 år typ), hon drar inte tänderna mot järnet på boxdörren.
Vad sliter hon sina tänder på???? Kan inte se henne göra något annat än beta, sova och vara som alla andra i hagen. Jag har koll på dem hela dagen.

Det enda som kanske skulle kunna påverka är att hon i två perioder i sitt liv fått sitt Hö i småmaskigt hönät för att förlänga ättiden. Det handlar om en vinter och två månader i sommar.

Någon som har någon idé? För mina är slut.

Hönäten. Jag hade redan innan jag läst att du gett henne i sådana, den gissningen och hade tänkt ställa frågan om du inte själv sedan skrivit det.

Min sexåring har slitit ner sina framtänder som om hon vore en krubbitare. Två veterinärer har stått som frågetecken och sagt att det är inte normalt. Kruxet då, hon krubbiter inte, äter inte upp sin box (det finns inga färska gnagmärken och hon har haft boxen i 4 år typ), hon drar inte tänderna mot järnet på boxdörren.
Vad sliter hon sina tänder på???? Kan inte se henne göra något annat än beta, sova och vara som alla andra i hagen. Jag har koll på dem hela dagen.

Det enda som kanske skulle kunna påverka är att hon i två perioder i sitt liv fått sitt Hö i småmaskigt hönät för att förlänga ättiden. Det handlar om en vinter och två månader i sommar.

Någon som har någon idé? För mina är slut.
Hästar har ju lite olika hårdhet på sina tänder, vissa sliter snabbare än andra. För vissa funkar det fint med hönät och munkorg, för andra gör det inte det.
Antar att det kan skilja mellan olika materiel på hönät/munkorg också, har sett både mjukare och hårdare nät.
Jag tror också att problemet är näten. Jag tror du helt enkelt får skippa dem till den hästen.

Säger också hönätet. Det är två hästar i vårt stall som har fått ordentligt nedslitna tänder efter att vi haft småmaskigt nät över rundbalen i hagen en vinter, ca tre månader. På övriga tre som gick i samma hage syns ingenting så det är ju inte alla som drabbas. Om det beror på hästens tänder eller ätteknik som gör att de skadas vet jag inte.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka