Hjälp mig spåna efter hingst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare flickancarra
  • Startdatum Startdatum
F

flickancarra

Jag har ett sto som är a-ponny, fuxtigrerad och ca 1 meter hög. Min fundering på sistone är att hitta en hingst att betäcka henne med för att få fram en pålle som liknar henne och har lika bra temperament, som hon kan köras i par med. Hon är inskriven som knabbstrupper (blandrasregister) men är en nederländsk appaloosa. Hingsten ska helst finnas i skåne eller här i närheten.

hst08367.jpg

inlagt03-01-09021.jpg

inlagt04-01-09011.jpg

Någon som har förslag?

Sv: Hjälp mig spåna efter hingst!

jag hade nog tagit en shettis som är homozogot skäck. Helt brunskäck då för att öka på chansen att avkomman blir så lik som möjligt.. Är generellt dålig på shettisar.. men min kompis säger att det är väldigt sällan shetlandshingstar tar emot främmande raser, speciellt inte tigrererade då det är en förbjuden färg inom den aveln.. Så ja hade nog letat en appaloosa eller en amerikanskt minihingst. Och OM du hittar en sån i sverige ska du nog bara vara glad att den finns å köra dit ditt sto :) För lite mer ädelhet hade jag gärna sett en welsh på henne! Det vore nog mitt val, den eller den amerikanska minihästen.

Min lillasysters ponny är också prikig och vi letade hingst till henne sommaren 2008 och hittade en brittish spotted pony hingst men tyvär blev hon aldrig brunstig :(
Den söta lilla hingsten heter Broomells Dolphin´s Majestic. Han är jätte fin prikig hingst! :D Han är typ 120 - 127 i manken! :)

Nja, jag tycker det vore lite synd att betäcka med en skäck. Det "förstör" hennes färg ju, och är inte godkänt i tigrerad avel..

jo, det får nog blir amerikansk mini eller brittish pony tror jag. Vill ju inte ha en häst som blir större än stoet som de sen ska köras i par..

Han såg fin ut. Jag har tittat lite på en hingst sosm heter Rowberton Bobby Dazzler också som också har svart som färg på prickarna så att säga. Han är helt tigrerad och jag föredrar de som har lite mer färg. Jag får kolla i böckerna här hur det funkar med genetiken svart-fux, då jag också föredrar fux som stoet är... Ja, det är lite lurigt det här..

kl

Jag har för mig att om jag betäcker med tigrerad häst att det är 50% chans för tigrerad, 25% lite mer färg och 25% hel färg... men som sagt. Jag ska slå upp det.

Fler tips?

Ja han är jätte fin! :) Nej tyvär vet jag ej någon mer hingst, jag letade förfullt i sommras hingst till min lillasyrras prikiga lilla ponny. Hittade några små knabstrupper i danmark men för långt att åka dit ;) Men Broomells Dholpin´s majsetic tyckte jag nog var finnast!

Jo, det finns ju danmark och det är ju inte så långt igentligen för min del. Men det känns som om man kan spara lite pengar om man hittar på denna sidan sundet på färjekostnader och vet-intyg..

hm..

kl

Det finns inte som för stora att man kan seminera på klinik när det gäller småttingar väl?

hmm jag vet inte riktigt :/ Det är väldigt krångligt med färjor och sådant. Jag hade nog valt Majestic ;) Vet du hur man laddar bilden som man kan svara med? Jag kan lägga in en bild på min lillasysters ponny! :D

Jag vet inte riktigt vad du menar med bilder man svarar med? Här på buke eller på hingstens sida? Är nyfiken på din syster lilla sto!

så som du lagt in bilderna på din på din söta lilla prickiga ponny! ;)
Jag hittade bilder på Rowberton Bobby Dazzler och söt va han! :D Men väldigt liten! ;) När vi kollade efter prickiga hingstar till min lillasyrras ponny ( pippi heter hon då) så ville vi att min syster skulle kunna rida fölet - att det inte skulle vara för litet och då passade Majestic in då han är typ 127 i manken! ;D

du har fått pm..

kl

Ingen annan som vet om det finns någon liten hingt ute i vårt land? ca 1 m, tigrerad.? Det måste ju finnas fler än två att välja mellan?

jag hade nog tagit en shettis som är homozogot skäck. Helt brunskäck då för att öka på chansen att avkomman blir så lik som möjligt.. Är generellt dålig på shettisar.. men min kompis säger att det är väldigt sällan shetlandshingstar tar emot främmande raser, speciellt inte tigrererade då det är en förbjuden färg inom den aveln.. Så ja hade nog letat en appaloosa eller en amerikanskt minihingst. Och OM du hittar en sån i sverige ska du nog bara vara glad att den finns å köra dit ditt sto :) För lite mer ädelhet hade jag gärna sett en welsh på henne! Det vore nog mitt val, den eller den amerikanska minihästen.

:confused:

Men hästen är ju inte skäck utan schabraktigrerad. Varför ta en hingst med helt annan färg om man vill ha ett likafärgat par att köra med?

Till TS: Finns det inte små knabstruppers och british spotted pony i avel som kanske kunde passa?

Broomell's Dolphin Majestic bor numera i Södermanland, jag känner ägaren. Det är nog lite för långt bort från Skåne för TS misstänker jag?

du har fått pm..

kl

Ingen annan som vet om det finns någon liten hingt ute i vårt land? ca 1 m, tigrerad.? Det måste ju finnas fler än två att välja mellan?

Stall Minibo har en jätte snygg fewspot hingst, under en meter.
De befinner sig strax utanför Alvesta.
De har även american miniatyr hingst och Falabella, alla lika snygga.
Ska se om jag kan rota fram några bilder...

edit:Ärsh, bilderna ligger på den andra datorn..

Senast ändrad:

Limelights Valentine, American miniature även godkänd för British Spotted Pony
Han är Bay Appaloosa
Finns på Stuteri Tangil på Orust

*knapprån*

Moderatorn påminner om att man gärna får tipsa om hingstar, men undvik att länka till deras hemsidor!

tyvärr tog han inte imot ston som var större än 96 i mankhöjd och min är en meter.. Men han var himla fin!

kl

Tack alla för hjälpen! :bow::bow::bow:Sitter och googlar på alla nya uppslag jag får.

Har under dagen haft kontakt med den ena hingstägaren som kanske hade ett sto med "rätt" färg till salu men jag får se hur jag gör. För och nackdelar med allt.. *kliar huvudet*

Hittade bara en gammal sida från minibo, som jag minns att jag kollat för länge sen..Vet du någon sida som är mer aktuell så får du gärna pma mig. Den som verkar nyare som jag hittar funkar inte ..

du skulle kanske leta efter en blueroan(stavning?) hingst !
b9ce7dca.jpg

Jag har en amerikanare som jag betäckte med mitt ena palomino/med blanket sto
Och ut kom den här
hmm.jpg

maravilla3mn026.jpg

här är mammas färg
PICT0952.jpg

Vill tillägga att detta är ingen reklam för min minihingst!! Då vi flyttar till spanien om någon månad , så han kommer INTE att finnas kvar i sverige !

Tesora

Jag vet två små, fast bägge finns i Stockholm. Den ena är en farabella, och står på Fors Gård bland alla islandshästar. Han heter Spirit. Jag vet att han har tagit emot ston förut, men vet inte om han har fått några avkommor. Prickig är han i alla fall....
Sen finns en jättesöt holländs import hos Linda (hon som uppträder med shettisar & amerikanska miniatyrer). Jag vet att bägge hennes hingstar blev avelsgodkända på ett bruksprov, tror 2007. En bild på Lindas prickiga, Mr Springfield:
Bild_162.jpg

Liknande trådar

Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 182
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Hej alla Bukefalosar! Har bestämt mig för att betäcka mitt underbara sto, men jag har ingen aning om med vilken hingst!?!?!? Hon...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: ElleJL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Barmarksdrag/canicross