Hjälp mig, snälla!

S

Svea_ox

Hej! Hur får jag upp henne i trav utan att hon börjar tölta? hUR FÅR MAN IN EN BILD?
:banana:

Sv: Hjälp mig, snälla!

Trav utan tölt:
Det som funkat för mig är bommar. Lägg ut några (4-5) med lagom avstånd på backen. Ge signal om trav alldeles framför (luta dig framåt, ge hästen eftergift så den kan se sig för) så att ökningen kommer över bommarna.

Jag har inte sett en häst än som töltar i det läget :D

jag...har sett en häst som töltat i det läget t.o.m kastat sig över för att slippa trava...eller hm...
men som redan sagt...driv på ordentligt och ställ dig i sadeln (luta dig fram så ryggen blir "fri") ge hästen långa tyglar...funkar inte det....ge den HELT långa tyglar och sträck fram händerna(med tyglarna i)
säj traaaaaaava tydligt när du ger kommandot.......
det med bommar är oxå jättebra.....att försöka i snö och vatten är bra oxå....och även i skogen där det inte går att tölta...alltså den måste se var den sätter ner fötterna...

När min lilla töltmoppe ;) är på det humöret så funkar det bäst för mig att få honom att gå stadigt i form och sen driiiiva så han får med bakbenen. Man måste tajma drivning och förhållning väldigt exakt. Börjar han gå upp med huvudet (om man driver för mkt och inte fångar upp) så tänker han tölt.
Detta kanske inte gäller alla hästar, men sådan är min ;)

Jag rider och tävlat en femgångare med väldigt mycke pass och han har också svårt för att trava, det var värre förr nu går det bra. Men han travar inte om man ger honom jättelånga tyglar och ställer sig upp nästan helt i sdalen utan han behöver lite stöd på ryggen och lätt kontakt med tygeln annars så börjar han bara tölta.
Men vi har longerat honom mycket och lärt honom kommandot traaaaava så då går ju det lätt att använda även när man rider.
Jag vet att han nästan är ett undantagsfall, de flesta hästar travar om de får lång tygel och att man reser sig upp ur sadeln..!
Lycka till med din häst!

Min tar i det läget pass över bommarna. Trots att han annars inte passar.

keilir skrev:
Jag vet att han nästan är ett undantagsfall, de flesta hästar travar om de får lång tygel och att man reser sig upp ur sadeln..!

Min häst travar inte heller om man ger honom långa tyglar och står i lätt sits. Han bara "låser" sig då och fortsätter tölta...
T2-häst :p

För det första, travar hästen utan ryttare, om inte kan det vara ide att prova från marken. Löslongering kan hjälpa, men då gäller det att den inte har alltför dålig balans så att den klarar att trava alls på en volt. Det går att löslongera över bommar, men vissa hästar behandlar dessa som ottäcka hinder som man bara måste hoppa.

Vid ridning lockar man lättast fram traven när hästen är lösgjord och inte allt för pigg, man måste ha såpass bra koll att man kan ge den mycket frihet att söka sig framåt neråt utan att den rusar iväg och såpass god egen balans att man inte stör hästen i onödan. Det hjälper ofta att ge ryggen fri och luta sig en aning framåt (många sitter redan i grunden lite framåtlutatde och då blir det lätt för mycket av det goda). Tillfällen då det är lättare att få fram traven är i uppförsbackar och ojämn terräng. Har man lärt in kommando för trav från backen så underlättar det för hästen att veta vad man menar.

Hej
Jag tycker inte att du ska länga tyglarna och luta dig fram - det enda du gör är att lära hästen att gå på bogarna - och det är ett drygt och onödigt jobb att lära bort det.

Först måste hästen trava bra under sig själv. Lek med den på lina i alla slags terräng - uppför, nerför, över diken - oländig terräng och plan mark. Lär den att välja traven först under sig själv. Lär häaten också att skritta med eftergift i nacken och att hjälperna fungerar bra i skritt. Sedan väljer du en bra plats där han travar bra och börjar där. Sitt lugnt i sadeln, upprätt och i balans med eftergift i nacken (i skritt) och be den att gå fram. Får du trav - mycket beröm!!! om inte - känn efter var du spänner dig ohc prova igen. gör det lätt för din häst att göra rätt.

En annan variant är att någon longerar hästen på den plats där han travar bra och du bara åker med. Ni lär alltså hästen att trava med någon på ryggen - sedan kan ni pö om pö lära den ryttarhjälperna för trav.

Det kan ta tid och måste få ta tid att lära en häst som har svårt för traven att börja trava. Sikta mot att det tar ett halvår innan du kan trava uppsutten på slät mark. Markjobb är a och o i det läget. Hästen måste få både balans och muskler för traven. Sedan är det ju en förutsättning att hästen är avslappnad och lugn med dig på ryggen - annars spänner han sig ohc då kan det vara svårt med traven bara därför. Är han spänd med ryttare så är grundarbetet (insittningen) inte tillräckligt bra gjord och det är bara att börja om med att vänja hästen vid all utrustning mm.

kotte

MercedesBenz skrev:
Min tar i det läget pass över bommarna. Trots att han annars inte passar.
Intressant, vad har du för avstånd på bommarna då? *nyfiken*

Jag har fått lära mej att man ska ställa sig i lätt sits, länga tyglarna, lägga händerna på manken och driva på...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Unafraid
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka