Hjälp mig prissätta

makarontanten

Trådstartare
Om ett par veckor ska jag för andra gången i mitt liv ställa mig på loppis och sälja ( det var minst 6 år sedan sist och efter den mardrömmen sa jag ALDRIG MER :p).

Men nu måste jag bli av med en massa saker som ligger och skräpar och har börjat plocka ihop en hel del. Min fråga är hur sjutton man ska sätta priser? Vill märka upp det med priser nu medan jag stryker, tvättar, rengör och packar ner det. Går själv aldrig på loppis och vet inte alls vad man bör ta för de olika prylarna. Har googlat lite men det står bara att man ska vara billig. Och vad är pris på billigt då ;)?

Nu är det ju allt möjligt som ska säljas, men det jag undrar mest över är kläder ( även jackor) och skor som är nya-mindre använda? Tavlor? Fönsterlampor? Gardiner?

Sv: Hjälp mig prissätta

Folk förväntar sig att få massor för några kronor på loppis.

På loppis verkar det som att det får kosta mellan 5-50kr om det ska vara lättsålt.
Är det något riktigt fint en hundring.

Så vill du bli av med det så räkna med att mer eller mindre få ge bort grejerna å var glad om det ens täcker kostnaden för bordet :meh:

Tyvärr är väl det min erfarenhet också, men tänkte att hellre några kronor än att det dammar igen i skåp och lådor här hemma :p.

Så om vi säger att jag har ett gäng överdelar som är inköpta för 200-400 kr, så ca 20-30 kr, är det ett rimligt pris? Byxor 30-40 kr? Vinterjacka 60 kr? Vill bara ha lite riktlinjer att gå efter, så tack för tipset om ca 10 %:)

Äh, sätt 50-75:- så har du prutmån!
Många som handlar på loppis är äckligt fräcka, så du kommer få höra det mesta och ALLA kommer försöka pruta, oavsett vilket pris du sätter.

I välgörenhetsaffären där jag bor kostar toppar 40-50, kortärmad topp 30, linne 20-30, jacka 100-200, jeans 50 osv. Sen finns det specialfall som kan vara dyrare men då har det också varit dyrt från början. Som regel är det de små plaggen som är svårast att sälja. Sen har dom klädrea ibland = halva priset.

På en vanlig bordsloppis går det inte att prova kläderna, det sänker priset på t ex byxor.

Småprylar verkar mer lättsålt än kläder, men som sagt, billigt!

Jag skulle vara billig, så billig jag bara kan. Vad som helst för att slippa ta hem det.

Jag skulle vara billig, så billig jag bara kan. Vad som helst för att slippa ta hem det.

Fast man får nog ändå ta med det mesta hem skulle jag tro, om man inte har priser av typen 1 kr/st.

När jag själv sålde till riktigt bra priser på gamla antika prylar och samlarsaker (prisspannet låg mellan 5-40 kr tror jag, med enstaka undantag) sålde jag som mest 1/3 av grejorna. Tycker man ofta på loppisar ser säljare som inte får mycket sålt, men i grunden tror jag det handlar om vad man säljer. Luggslitna prydnadsfigurer från 80-talet som du själv inte vill är det nog sannolikt ingen annan heller som vill betala för.;)

*KL*

Jag tänker att om du har något finare som du vill ha vettigt betalt är det bättre att lägga upp på tradera eller blocket, och så tar du med det som är beredd att slumpa bort till loppisen. I för sig kan det vara bra att ha lite fina grejer för att dra folk.

Jag sålde allt möjligt krimskrams på loppis :D så man vet aldrig vad andra uppskattar. Å andra sidan kastade jag praktiskt taget grejerna efter folket, prutade själv åt dem, och gjorde dealer utan minsta motstånd. Tror aldrig jag snackat så mycket på en dag, visste inte att jag hade det i mig. Det enda som inte verkar gå att sälja är böcker (om de inte är moderna eller speciella, knappt ens då).

Åh, så sjuk kul med loppis! :)

Jag stog för första gången själv i somras och sålde på loppis och man vet aldrig vad andra människor är intresserade av att köpa men från att ha haft en stor kombi fullastad plus en släpkärra så fick jag ta hem fyra kartonger och då var en fylld med böcker som ingen ville ha trots att de bara kostade 1kr/st. Så böcker är inget att rekomendera att ta med om du inte har någon tomplats.

Vi sålde mycket kläder som bara tog plats hemma i garderoben och då var de priser mellan 5-50kr. Någon enstaka klänning kostade 100kr. Prydnads grejer sålde vi med för mellan 1-50kr. Jag har också sänkt priset lite under dagen eftersom då just för att få de sålt.

Det som vi gjorde var att vi försökte att inte ha så fullproppat på bordet då är det svårt att se vad som finns och istället gå folket förbi till nästa bord. Vi flyttade hela tiden grejerna vilket jag tror gjorde att dels så fick vi som stod och sålde inte hade fullt fokus på de som kanske ville köpa och de kan då titta i lugn och ro utan att bli utstirrad på minsta lilla man gör (vi höll självklart koll på de ändå för att se om de försökte ta kontakt om de hade frågor eller bara vill köpa de). Iom att vi flyttade grejerna så fick de olika fokus som ex de grejerna som stod längst bak kanske inte lika många tittade på mot de som stod ut mot gången.

Jag har efter det varit på två hästloppisar och sålt och haft samma koncept med att flytta runt och inte ha så fullproppat vilket ledde till att ena gången sålde jag slut på allt och andra gången hade jag 10 grejer kvar som jag inte vill sänka mig på och sålde de istället för mera pengar på en välkänd akutionssajt :p

Hoppas du får en rolig dag :)

*väcker dammig tråd* :angel:
Hur gick det? :bump:

Tips om man ev. ska vara säljare?

/hallonsaft som rensat och har fundering på att hyra ett loppis bord.

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 602
Senast: Voeux
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 469
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan OM man generaliserar, vilken typ av prylar kan man räkna med att få sålt på en hästloppis? Vilken typ av prylar förväntar sig besökarna...
Svar
16
· Visningar
1 648
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama