Hjälp mig över lite funderingar?

I

Incontestable

Ingen aning om den här hamnade rätt nu men jag provar!

Jag har för ca 2 månader skaffat min första häst, en varmblods valack vid namn Jamaica's Reggae.

Han är 9 år och ca 169 cm hög, vilket är ganska stort för mig då jag är ca 162 cm lång :crazy: han är dessutom ganska grov.

hur som helst är han jättesnäll att rida, (han har varit ridhäst i 3,5 år) enda problemet är att han tar låååånga kliv i traven vilket inte är så konstigt pga hans storlek och travförflutna.

dessvärre är traven inte stötig utan mjuk, men första steget är nästan som ett galopp språng?
Jag är inte så väldigt rutinerad inom ridningen, jag har gått på ridskola något år sen är jag för det mesta självlärd med hjälp från min mamma och bekanta runt omkring, kan grunderna skritt trav och galopp om man säger så ;) har mest varit skogsmulle - tjejen som lufsat i skogen med hästarna, det är först nu jag skulle vilja träna lite smått på banan.

nu skulle jag bara vilja veta hur jag ska kunna göra för att få honom att korta sin trav lite? :confused:
Hans galopp däremot är jättefin!
jag håller själv på att träna upp min balans nu och vi kämpar tillsammans för att komma någonstans.

mitt mål är att en dag bara kanske kunna tävla i nån liten dressyrtävling. Senare när jag har lärt mig lite mer.
hans förra ägare har hoppat med honom, någonting jag aldrig kommer att våga göra med honom! :eek:
tror jag iaf.

någon som har något tips?

MVH /Lina

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig över lite funderingar?

Ta hjälp av en utbildad tränare.
Är faktiskt jätteroligt att rida inför instruktör.

för att korta traven, träna mycket trav på volter, 8:or, serpentiner med mera... så han måste tänka till lite..!
Det är som när vi själva går/springer, är det bar arakt fram går det fortare men om vi måste svänga och trixa måste vi fundera på vart fötterna är!
mycket halvhalter och övergångar trav/skritt är också bra =)

lycka till!:)

För det första: Grattis till nya hästen. Vbl är underbara läromästare även om många inte inser detta!!

Det andra: Du ska nu lära känna din häst och hans gångarter. Ni får försöka mötas på halva vägen. Jag tror inte att du ska försöka korta hans trav så mkt. (då blir det ponnysteg av det hela) utan du ska försöka få honom bärigare (mer gung i stegen). För att få det måste han få jobba upp sina muskler sakta men säkert. (vet ju inte hur han ser ut nu iof). Som föregående skrev så är volter och serpentiner bra. Var noga med vägarna.
Lär in halvhalter på honom. Använd de vi varje gångartsbyte (och miljoner gånger däremellan :rofl:) på så sätt blir du och din häst mer förberedda på tex att komma upp i trav i balans utan att det blir älgkliv av det hela.

Lycka till!!

Jag har också ett varmblod mysiga små saker.:smirk: samtidigt rikigt små :devil:-vlar ibland....

Min häst blir lätt obalanserad å springer på.Jag kör mycket volter m.m. tillräckligt stora så att hon känner sig trygg.
Fick sen tips att vara påen stor volt och gå halva volten skritt halva trav. Då hinner både du och hästen balansera upp varandra.Villdu göra det svårare tar du trav och skritt i vart 4:jde dels varv. Jag brukar trava halva varvet sen bara skritta några steg så att hästen är balanserad å direkt trav igen.

Gå in på hippson.com där fär du mycket nya ridövningar också som lugnar hästen, måste vara medlem.
ex på ett: Du har trav,lugn trav. Du gör en volt tillbacka på långsidan tillräckligt stor så att hästen känner sig trygg. sen kommer du på kortsidan där mitt på gör du en stor volt, tänk på att ni ska klara den. kommer ut på kortsidan fortsätter vidare till andra långsidan när du kommer dit kör du volt tillbaka igen. kommer på kortsidan en stor volt osv hopppas du förstår.det är enlugn övning som lugnar hästen..

lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 360
Senast: Krumben
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter