hjälp mig nu!

weasel_

Trådstartare
Nu när jag sitter och läser lite här så började jag bli lite orolig :crazy:
Jag äter p-piller, cerazett (om det nu stavas så?) det är alltså minipiller.. Dom funkade inte så jätte bra för ett tag sedan, jag fick liksom mellanblödningar hela tiden, sjukt jobbigt..
Så jag gjorde ett uppehåll och sedan började med dom igen, det är alltså såna p-piller som dom flesta slipper mensen av eller bara får lite små mellanblödningar ibland.

Nu till mitt problem..
Jag åt/äter mina p-piller som vanligt, och fick ingen mens på ca 1 mån (ovanligt då jag brukar få lite mellanblödningar titt som tätt).
Sen fick jag ömma bröstvårtor och så kom det en slags mens, fast mer som en rejälare mellanblödning.. alltså ingen riktig mens.

lite luddigt kanske.. men kan jag vara gravid? tänkte på ömmheten då..:crazy:

Sv: hjälp mig nu!

Det enklaste är väl att göra ett test? Självklart finns det en risk att du är gravid.

Det verksamma hormonet i cerazette är gestagenet (progesteron)

När äggcellen lämnat äggblåsan är gulkroppen kvar i äggstocken medans ägget vandrar ner till livmodern.
Gulkroppen utsöndrar progesteron och östrogen som gör att livmodern förtjockas.
Om ägget blir befruktat så utsöndrar embryot hCg-hormon som stimulerar äggkroppen att fortsätta utsöndra progesteron som gör att slemhinnan stannar kvar i livmodern och bildar en miljö av små blodkärl så ägget kan utvecklas.

Blir ägget inte befruktar så slutar äggkroppen att utsöndra progesteron och slemhinnan stöts ut ur livmodern. Man får mens.

Eftersom du äter progesteron som kroppen har för att behålla ett befruktat ägg kvar i livmodern så är de väl inte lite konstigt att resten av din kropp kanske också tror du är gravid?

Och eftersom progesteronhalten i din kropp inte minskar, så kommer inga nya ägg att bildas och din mens uteblir.

Det enklaste är väl att göra ett test? Självklart finns det en risk att du är gravid.

Det verksamma hormonet i cerazette är gestagenet (progesteron)

När äggcellen lämnat äggblåsan är gulkroppen kvar i äggstocken medans ägget vandrar ner till livmodern.
Gulkroppen utsöndrar progesteron och östrogen som gör att livmodern förtjockas.
Om ägget blir befruktat så utsöndrar embryot hCg-hormon som stimulerar äggkroppen att fortsätta utsöndra progesteron som gör att slemhinnan stannar kvar i livmodern och bildar en miljö av små blodkärl så ägget kan utvecklas.

Blir ägget inte befruktar så slutar äggkroppen att utsöndra progesteron och slemhinnan stöts ut ur livmodern. Man får mens.

Eftersom du äter progesteron som kroppen har för att behålla ett befruktat ägg kvar i livmodern så är de väl inte lite konstigt att resten av din kropp kanske också tror du är gravid?

Och eftersom progesteronhalten i din kropp inte minskar, så kommer inga nya ägg att bildas och din mens uteblir.

uh, suck..
ja, det enklaste är väl att göra ett test naturligtvis..
men hur säkra är minipiller egenligen? som vanliga p-piller?
kanske ska gå över till "vanliga" piller istället..

Minipiller innehåller en så pass hög halt av progesteron att ägglossningen brukar utebli men funkar främst genom att bilda ett tjockt sekret i livmoderhalsen så inte spermierna kan tränga in.

P-piller innehåller både progesteron och även östrogen som gör att ägglossningen uteblir. Östrogenet kan också öka risken för bröstcancer, därför man inte brukar rekommendera tjejer med bröstcancer i släkten att använda p-piller.

Din kropp kanske inte funkar med cerazette, pröva en annan sort.

Min kropp funkar inga hormoner alls på :(

Minipiller innehåller en så pass hög halt av progesteron att ägglossningen brukar utebli men funkar främst genom att bilda ett tjockt sekret i livmoderhalsen så inte spermierna kan tränga in.

P-piller innehåller både progesteron och även östrogen som gör att ägglossningen uteblir. Östrogenet kan också öka risken för bröstcancer, därför man inte brukar rekommendera tjejer med bröstcancer i släkten att använda p-piller.

Din kropp kanske inte funkar med cerazette, pröva en annan sort.

Min kropp funkar inga hormoner alls på :(

Okej, tack så jätte mkt för hjälpen.
Jag har haft Trionetta förr, och det funkade bra förutom att jag själv tyckte att jag gick upp i vikt och var lite grinig..
Ska nog prova på vanliga p-piller igen så får vi se..
men först och främst göra ett gravtest och hoppas på att det inte är något. önska mig lycka till :confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
521
Senast: FrDrake
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 242
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 813
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst