hjälp mig med stall ritningen!

MaRomer

Trådstartare
Stallet är reklangulärt och befintlig byggnad med måtten n 9*18 m. Längs med varje långsida skall det finnas en dörr. Dörren ut mot "baksidan" ska användas till gödsel och behöver ej vara bred:) längs ena kortsidan kommer foder och sadelkammare ligga. Den dörren fgår placera var som. Står jag framför stallet är det på vänster kortsida.

Jag vill få in 4 boxar, varav en ska vara godkänd fölbox. Det går även bra med en ponny box. Och även en härlig spolspiltan. Jag vill ogärna ha alla boxar på rad;) men kom med förslag! Kanske buck? Vill hjälpa till:)

Fönster längs båda långsidorna och gärna längs båda kortsidorna, även om ena väggen kommer vara en sk innervägg.

Sv: hjälp mig med stall ritningen!

:love: självklart hjälper jag till ^_^!

enkel ritning
33090798.jpg

överblick
33090936.jpg

stallgången
33090937.jpg

spolspiltan har måtten 2*3, front väggarna i de 5 kantiga boxarna är 2,5m så man kan göra boxdörrarna lagom stora för tjock häst + föl :D, stallgångarna är ca 3m breda.
(boxarna är inte på rad, det finns en spolspilta, 2 fölboxar, sadelkammare, foderkammare och ett extra rum för vad du än behöver det till)(boxväggarna är här 1,40 + 1m galler, så det ser lite mer trångt än det kommer vara med en lägre boxvägg, orkade inte ändra XD)

Fint! Men måste varna lite för snedställda väggsnuttar eller boxdörrar. Även om totala ytan på boxen är mer än tillräcklig räknar de i vissa fall kortaste väggen som den raka delen av den väggen, som här bara blir drygt 3m? Ritade mitt stall med såna väggar men fick rådet att ändra från länsstyrelsen.

Men i detta fall är det ju mindre än 5 boxar, så då blir kanske inte stallet så noga granskat?

om de är väldigt petiga så kan boxarna åka på att den korta mellanväggen är ca 2m, men om det är en vettig människa som inspekterar så ser de nog fördelen med stor fölbox och bred boxdörr :p. men man får ju förpröva stallet och hoppas på det bästa.

Även om totala ytan på boxen är mer än tillräcklig räknar de i vissa fall kortaste väggen som den raka delen av den väggen, som här bara blir drygt 3m?

Vaaa? :crazy: Antar att folket på länstyrelsen är vettlöst kassa på matematik i sådana fall...

Alltså sadelkammare och foderkammare finns redan, även torkrum osv. Det är alltså bara boxar och spolspilta som ska göras på den ytan jag satt;) Och kortsidan ska vara 8 m inte 9, sorry för förvirring;)

Anledningen till att man inte får ha korta väggar är att en stor häst kan rulla fast, så beroende på vinkeln på det "avklippta" hörnet kan de bedöma olika från fall till fall fick jag höra. Så för att slippa få olika åsikter och krångel med bedömningen är det enklare att göra boxar med fyra sidor. Men om boxen är mkt större än kraven går det säkert bra! :)

blir det stora boxar :D,

boxar på långsidan är 3*5, inte godkända som fölbox om du inte gör kortsidan till 3,2
boxar på kortsidan är 4*4 och godkända som fölbox då då de har arean 16 kvm.

spolspilta 2,45 *3m och nedsänkt lite så vattnet inte rinner ut i stallgången lika lätt.

stallgången mellan spolspilta och box (mot sadelkammaren) är 2,45m
stallgången mellan box på långsidan och kortsidan är 3,80m
boxarna är här 1,30m höga.
33095051.jpg

33095052.jpg

33095050.jpg

så vill du kan du få 4 fölboxar ^_^

Det här är jätteroligt, för det är PRECIS något sådant jag tänkt mig!!! TACK!!! Idag får vi reda på om gården blir våran och då kanske du får se din ritning i verklighet;) Det roliga är att boxarna kommer vara murade, "spiltgaller" mellan dem, dvs högre framåt och inget in mot väggen, och öppen front.

bockar och bugar och någon dag ska även jag sätta mig in i PS!

Det här är jätteroligt, för det är PRECIS något sådant jag tänkt mig!!! TACK!!! Idag får vi reda på om gården blir våran och då kanske du får se din ritning i verklighet;) Det roliga är att boxarna kommer vara murade, "spiltgaller" mellan dem, dvs högre framåt och inget in mot väggen, och öppen front.

bockar och bugar och någon dag ska även jag sätta mig in i PS!

Det må vara snyggt så som du vill ha det, men ska du ha ston med föl är det en praktisk omöjlighet. Du kommer inte kunna lämna fölet i boxen för den kommer att hoppa över på två röda sekunder. Det är en absolut nödvändighet att kunna lämna fölet i boxen utan att den ska kunna ta sig ut och/eller skada sig.

Bara ett tips-lätt att glömma:).

En kompis, tesora här på Buke, har helt öppet fram på alla sina boxar och det är aldrig något föl som hoppat ut i hennes stall..

Det må vara snyggt så som du vill ha det, men ska du ha ston med föl är det en praktisk omöjlighet. Du kommer inte kunna lämna fölet i boxen för den kommer att hoppa över på två röda sekunder. Det är en absolut nödvändighet att kunna lämna fölet i boxen utan att den ska kunna ta sig ut och/eller skada sig.

Bara ett tips-lätt att glömma:).

Jag har haft öppna boxer i hela mitt liv, och aldrig haft någon häst eller något föl som hoppat ut!

Vi har också öppna boxar och aldrig har nåt föl hoppat över här heller :)

Enligt tips i en annan tråd här så bör spolspiltan vara en bit längre än 3 meter för att få plats ordentligt. :)

aldrig förstått varför folk säger att spolspiltor ska vara mer än 3m breda :/, jag har 2,50m bred spolspilta/ skötselplats/stallgång, inga problem att spola hästarna! min häst är ändå låångt ifrån glad över att tvättas.

jag vill ha en spolspilta där hästen inte kan ställa sig på tvären och trassla in sig(vilket min shettis kan göra när hon står uppställd). min stora häst har för stor rumpa för det och står där hon står och kan inte fara runt allt för mycket.

Det var LÄNGRE än 3 m inte bredare som påpekades, är tex trevligt att kunna kratsa bakhovarna utan att de är 5 cm från bakväggen eller tex kunna gå runt bakom hästen med slangen.
Vår är 4 meter lång vilket är ganska lagom kan möjligen kortas av en halv meter och ändå funka bra men inte en hel meter. Däremot vill jag INTE ha dem 3 meter breda just för att unghästar som klyddar kan snurra runt när de är så breda jag vill ha dem max 2,5 meter breda.

Och här hoppade ett föl på 140 hög dörr när den var några dagar gammal, ren tur att där stod en handlingskraftig människa precis utanför dörren som fick tag i fölet innan den var på nergång mot betongen och lyckades vräka den baklänges så den ramlade baklänges in i boxen igen istället för att bryta nacken mot betongen.

Som gylle sa, LÄNGRE än 3 meter! :)

En såpass bred spolspilta känns inte helt optimalt nej.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Anläggning Om ni fick drömma helt fritt, hur skulle ni vilja ha det i stallet för att spara tid, underlätta och göra det smidigt för er själva...
2
Svar
25
· Visningar
2 865
Senast: Snubbelfot
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 529
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 975
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar