Hjälp mig med mitt vardagsrum!

Caoimhe

Trådstartare
Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora soffbordet, och ersätta dessa med en tvåsitssoffa, fotpall, och eventuellt (mycket gärna) en fåtölj. Efter att ha hittat en trolig ersättare till min soffa så har jag dock insett att ska jag ha både soffa och fåtölj blir det än en gång för trångt. :arghh: I alla fall om jag behåller den layouten jag har nu. Jag har känt mig låst i att jag måste ha kvar övriga möbler där de står för att TV-bänken är kantad på varsin sida med matchande bokhyllor. Nu inser jag dock att jag nog gärna hade bytt soffvägg och TV-vägg för att kunna få det luftigare för soffan, men då får inte bokhyllorna plats brevid TVn...

Jag har funderat och funderat, men inte kommit på något perfekt ännu, men jag vet att Bilen brukar vara bra på detta, så jag testar!

Mitt vardagsrum är 449 cm x 324 cm. Längs med ena kortsidan finns ett fönster. Jag har försökt rita av rummet, men har ingen linjal så ber om ursäkt för wobbly linjer och ej 100 % skalenligt.

IMG_20250418_212443.webp

Dörren är egentligen 83 cm, men jag har räknat in dörrkarmen också i de 96 cm. Det lilla vågräta strecket en bit från det nedre högra hörnet avser hur långt ut dörren når i öppet läge.

Soffa, fotpall, och fåtölj (och något slags sidobord) är det enda jag är sugen på att köpa nytt, så i övrigt behöver jag jobba med de möbler jag har.

Detta behöver få plats:
TV-bänk 148x47cm
Bokhylla x2, 90x36cm
Klösträd 90x65cm
Digitalt piano 130x30cm
Soffa (ej inköpt) förslagsvis 164x89cm

Om möjligt även fåtölj 89x89cm.

Någon som vill hjälpa mig att spåna på hur man bäst kan möblera mitt vardagsrum? 🙏🏼 Jag är tacksam för all input!

Ett förslag jag har är detta:

IMG_20250418_220154.webp

Är jag helt fel ute? Jag tror det osäkraste är väggen längst till höger (fåtölj/soffa är ju enklare att justera längs väggen än bokhyllor). Är det "okej" att till stor del gömma en bokhylla bakom en dörr, eller kommer det att se jättekonstigt ut?

"mysighet" har ofta mer att göra med att man matchar material och färger. Tillexempel att allt trä har samma färg, och att textilernas färger funkar mot varandra.

Att tavlor sitter rimligt grupperade mot varandra och att ramarna antingen är likadana eller "mismatchar snyggt".

Att gardiner släpper in ljus och är nog långa, och funkar med resten.

Men angående placeringen av möblerna så hade jag velat ha fotpallen till vänster nära fönstret, annars ser placeringen rimlig ut.

Visa bifogad fil 165910

Är jag helt fel ute? Jag tror det osäkraste är väggen längst till höger (fåtölj/soffa är ju enklare att justera längs väggen än bokhyllor). Är det "okej" att till stor del gömma en bokhylla bakom en dörr, eller kommer det att se jättekonstigt ut?

Behöver du dörren? Om du tar bort dörren så hamnar inte bokhyllan bakom och det kommer se luftigare ut. Vi har plockat bort dörren till köket för att vi tycker att det ser bättre ut så. Bor i hyresrätt så har ställt den i förrådet.

Sen tycker jag mysighet kommer från personlighet. Tavlor, gardiner, prydnader, växter som man tycker om. Tavlorna ska placeras på ett bra sätt. Jag vill helst inte ha för stora ytor tom vägg. Det blir kalt och omysigt tycker jag.

soffan lite närmare fönstret, så fåtöljen blir mindre inklämd, och fotpallen på andra sidan, så ett litet runt bord får plats.

"mysighet" har ofta mer att göra med att man matchar material och färger. Tillexempel att allt trä har samma färg, och att textilernas färger funkar mot varandra.

Att tavlor sitter rimligt grupperade mot varandra och att ramarna antingen är likadana eller "mismatchar snyggt".

Att gardiner släpper in ljus och är nog långa, och funkar med resten.

Men angående placeringen av möblerna så hade jag velat ha fotpallen till vänster nära fönstret, annars ser placeringen rimlig ut.
Helt enig om detta.
Hos min mor lyckades jag efter mycket om och men få till det så att de mörkbruna bokhyllorna ersattes av vita. En annan hylla och soffbord var redan vita och behövde vara det för att morsan skulle se dem ordentligt. Att byta bokhyllor gjorde så enormt mycket. Det blev mer enhetligt, lugnare, kändes fräschare och på alla sätt rakt igenom positivt. Och eftersom rummet var stort och böckerna många blev det inte heller för ljust med en så stor, vit möbel som det ändå var. Innan det hade jag inte tänkt riktigt på hur stor skillnad det blev av att ha det någorlunda enhetligt osv hemma.

Behöver du dörren? Om du tar bort dörren så hamnar inte bokhyllan bakom och det kommer se luftigare ut. Vi har plockat bort dörren till köket för att vi tycker att det ser bättre ut så. Bor i hyresrätt så har ställt den i förrådet.
Min spontana tanke var JA, men det är ju bara ett par gånger om året det är sant... Kanske det kan vara värt att gå och hämta dörren från förrådet de få gånger den faktiskt behövs, till förmån för ett trevligare och luftigare vardagsrum. 😁

Hur blir det om du låter hyllorna stå bredvid varandra, och bilda en större hylla? Och pianot någon annanstans.

Hur högt är pianot? Ryms det under nedre kanten av fönstret, t.ex?

Visa bifogad fil 165910

Har du testat att ställa soffa och fåtölj vid fönsterväggen, sedan byter du plats på pianot och teven? Tror det skulle skapa mer rymd i rummet.

Man skulle också kunna skuffa soffa och tv-bänk åt höger, ställa klösträdet i det övre fönsterhörnet och fåtöljen i det nedre.

Om en fåtölj ser inklämd ut eller inte tänker jag beror inte bara på den faktiska storleken, utan också dess utseende och stil.

Min spontana tanke var JA, men det är ju bara ett par gånger om året det är sant... Kanske det kan vara värt att gå och hämta dörren från förrådet de få gånger den faktiskt behövs, till förmån för ett trevligare och luftigare vardagsrum. 😁

Du kan ju alltid testa och se vad du tycker. Det är ju lätt att sätta dit dörren igen om du ångrar dig.

Hur blir det om du låter hyllorna stå bredvid varandra, och bilda en större hylla? Och pianot någon annanstans.

Hur högt är pianot? Ryms det under nedre kanten av fönstret, t.ex?
Pianot är tillräckligt lågt för att kunna stå under fönstret, men jag har haft det ståendes där tidigare och gillade inte riktigt att det blev så trångt och fönstret blev svåråtkomligt. Kanske det blir luftigare nu dock om man får bort nuvarande soffan (divan nära fönstret) och även flyttat på bokhyllorna. Hmm... Värt att fundera på.

Liknande trådar

Hemmet Jag sliter mitt hår! Vi har ett rum som vi tänker att vi vill ha lite som ett tv-rum i anslutning till kök/vardagsrum. Men jag får fasen...
Svar
13
· Visningar
761
Senast: Guldaskig
·
Hemmet Igår var jag och sambon och mätte nya lägenheten vi köpt, tyvärr blev jag lite besviken. Vardagsrummet var mycket mindre än vad jag... 2
Svar
30
· Visningar
7 915
Hemmet Ja vårat vardagsrum ser ut som ett bombnedslag efter att vi fått bebis :o :crazy: Möblerna vi har är köpta till tidigare lägenhet... 2
Svar
33
· Visningar
6 003
Senast: lady_vip
·
Hemmet Observera att denna inte är skalenlig, rummet är nästan kvadratiskt och inte så avlångt som det ser ut på bilden. + att det är en vägg...
Svar
2
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka