Hjälp mig i sadeldjungeln

Guldaskig

Trådstartare
Jaha, så var det dags att byta sadel igen - tjohooo :grin: Eftersom jag själv är ganska kass på sadelinprovning så tar jag nu hjälp av Buke. Kommer också ta hjälp av en sadelutprovare senare men vill först prova och känna efter lite själv så att jag har mer på fötterna till utprovningen.

Såhär ser hästen ut i dagsläget:

IMG_7148.jpg

IMG_7151.jpg

IMG_7152.jpg

Nuvarande sadel, en Kentar, ser ut såhär på henne:

IMG_7147.jpg

Ligger alltså i bakvikt och är kanske för smal...? Den ryggar henne i pälsen bak vid bossorna.

Tips på både dressyrsadlar och hoppsadlar som kan tänkas passa mottagges oerhört tacksamt :D Vet inte om det framkommer på bilderna utan sadel men hon är lite takformad. Sadeln behöver dessutom vara cutback så hon får plats med manken.

Sv: Hjälp mig i sadeldjungeln

Det kan man ju tycka :D Men jag vet inte, har fått för mig att det inte är helt rätt modell för henne längre eftersom hon ändrat sig så i kroppen sen vi fick den sadeln utprovad...

Så värst drastiskt har hon väl inte ändrat sig och det skrev jag inte heller. Däremot har hon ju uppenbarligen ändrat sig såpass mycket att sadeln inte längre ligger rätt :)

Passier har jag fått tips om av en kompis också. Någon speciell modell du tänker på?

Så du tror att sadeln kan passa om bomvidden blir vidare? Jag är som sagt tveksam men man vet ju aldrig.

Ja. Hon har ju bara breddat sig lite så med största sannolikhet kommer sadeln funka i en vidare bomvidd.
Man behöver inte befinna sig i sadeldjungeln längre än nödvändigt ;)

Haha, det har du rätt i ;) Vet att du inte vill hålla på och krångla med sadlar längre hit och dit men tycker du att modellen passar alltså? Ingen blir ju gladare än jag! Funderar dock på om bommen ändrar sig i om man gör den vidare, alltså om den blir mer böjd?

Sadelmakaren på Strömsholm vidgar Kentaur sadlar. Om du breddar den så hamnar den naturligt längre ner över manken & baksvikten försvinner.

Ja du var väl själv nöjd med sadeln när du köpte den? Kändes hästen bra så passade den ju uppenbarligen (och nej, för ögat kan jag inte se något fel annat än lite bakvikt) Om du dessutom också gillar den modellen så tycker jag absolut du ska prova samma modell i en bredare bom istället för att försöka hitta en helt ny sadel som passar er båda.

Vanlig missuppfattning är att bommen blir betydligt mer böjd om man ändrar bomvidden men så är inte fallet. Ändrar du en bomvidd (på Kentaur är det typ 3-5 grader) så kommer du inte märka någon skillnad. Den skillnaden som du tror dig märka kan lika gärna bero på stoppningen.
Sen är det ju skillnad jämfört med t.ex. Wintec som har en väldigt flexibel plastbom som därmed blir mer böjd jämfört med t.ex. Kentaur som har en betydligt hårdare bom och inte ändras lika mycket.

Så: prova en bredare bom. Med 99% sannolikhet är ditt problem löst.

Liknande trådar

Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 980
Senast: caballus
·
Utrustning Köpte en sadel igår åt vår ponny (arabkorsning, kort i ryggen med liten manke), en dressyrsadel där det går att byta koppjärnen...
2
Svar
20
· Visningar
3 290
Senast: super
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 721
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka