Hjälp mig, Hur mkt hö ? (hösilage)

A

annelie

Hej.
jag behöver hjälp om hur mycket jag ska ge min häst i hö. det är så här att han stod ute hela förra vintern o vi gav honom o de andra 2 hästarna fri tillgång till hö ( en 250 kg hösilage bal ca 1 gång varje, varranan vecka ) så nu har jag bestämt mig för att han ska komma in o då har jag problemet om hur mycket jag ska ge honom. Jag rider cirka 2 ggr i veckan ( ibland mer ) men han är 18 år, så det blir inte hårt ! ska jag ge honom hö 2 eller 3 ggr per dag ? en gång när han kommer in på kvällen, en gång när han kommer ut i hagen?

snälla, jag behöver verkligen hjälp. :confused: Tack :)

Sv: Hjälp mig, Hur mkt hö ? (hösilage)

Ge honom på kvällen rejält kanske 8 kg. Då ser du om han äter upp allt eller hur mycket han lämnar. Så kan du utefter det sedan ge mera lagom.

När jag hade ponny som stod på halv om halvt fri tillgång så fick han 1 bal ut i hagen på morgonen. Den klarade han sig på nåsätan hela dagen. De balarna låg på 4-5 kg.

Nu ska min häst förhoppningsvis få det så i vinter och jag planerar att kasta ut 1½ 8 kg bal till honom och åringen som de förhoppningsvis ska klara sig på nästan hela dagen.

Sedan kommer han få 5-6 kg inne på kvällen så får jag se hur långt det räcker. Och åringen kommer till att börja med få lika mycket. Sedan märker man ganska fort hur mycket det går under natten.

Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig, Hur mkt hö ? (hösilage)

Antingen ger du fri tillgång ute och försöker uppskatta hur mycket han får i sig under dagen, och ger resten inne till natten.
Räkna med minst 1½ kg hö/100kg häst.
Eller så ger du en större giva inne till natten och delar resten på övriga mål. Ge minst 3 mål/dag. gärna 4.
Detta är vad jag skulle gjort.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023