Hjälp mig hitta LITET matbord

S

Saril

Jag bor i en lägenhet på 19 kvadrat = extremt lite plats. Vart sjutton finns det matbord som passar? Det finns ganska många som är 75*75 cm men det är på gränsen till för stort... Hade hellre velat ha något mindre, typ 60*60 eller nåt.

(Det finns ett bord (Muddus på Ikea) som är 48*60 men det har så konstiga ben, skulle förmodligen go nuts på att inte kunna skjuta in stolen ordentligt.
74836_PE192373_S3.jpg
)

Sv: Hjälp mig hitta LITET matbord

Du har inte funderat på ett barbord då? ILVA har i 60*60.

Jag är ett stort fan av just barbord, mycket bättre höjd och man kan stå och äta/jobba framför datorn utan att få ont i ryggen.
Men sedan vet jag att många föredrar "riktiga" bord om man ska vara ett par stycken och äta. Men har man som du ganska trångt om utrymme kanske det inte är prio ett. ;)

vad har du för möbler i din lägenhet då? och har du plats för ett bord med stol? du kommer väl inte tat bo där i all evighet (gissar på studentbostad?) du kanske kan köpa ett kaffebord istället?

det är ju i regel mycket svårmöblerat i små enrummare, så har man inte loftsäng så måste man välja mellan soffa eller matbord..

Kaffebord var ju jättesmart!

Och till TS kan jag ju tillägga att jag bor på dubbla ytan (37 kvadrat) och sitter alltid och äter i soffan. :D :o Varför? För att det är skjukt tråkigt att äta i köket, speciellt om man äter ensam.
Bara till att skaffa bra brickor och ett vettigt soffbord.

En tanke som slog mig. Kan du inte ha ett bord som fälls ut från väggen? Och sånna där klappstolar (som förslagsvis hängs upp på en krok när de inte används.. Då kan du ju få lite fri golvyta om du behöver det, samtidigt som du kan ha ett bord då du behöver det?

Jo visst är det en studentlägenhet ;) Jag har en 160-säng som tar upp typ halva lägenheten, men tyvärr behövs den (har just nu en kompis boendes här och på helgerna ofta min pojkvän) och ett skrivbord som är 120*60 cm. Det fungerar när man är ensam att äta vid skrivbordet men när vi är två blir det svårt.

Planlösningen ser ut så här:
http://img40.imageshack.us/img40/367/planlsningrit.jpg

Jag ritade in mina möbler som jag har det nu på den högra lägenheten. Funderar alltså på att ställa matbordet framför fönstret.

Jag är inte ett så stort fan av barbord, men jag kan kika på det på Ilva :)

Tänkte först också ha ett bord utifrån väggen, där bokhyllan står nu. Men jag vill ha bokhyllan där (förvarar mat i den :p) och även om jag flyttade bokhyllan så är det nästan för tight att ha ett bord där.

Har faktiskt funderat på ett sidobord (ikeas Lack) vilket är 55*55 cm. Men det är ju bara 45 cm högt och då blir det väl att sitta på kudde på golvet. Skulle nog kunna fungera, men vill hellre ha ett vanligt bord.

Kollade barbordet på Ilva nu, såg himla trevligt ut, men 1500 kr är alldeles för mycket för ett bord i dagsläget.

Tillägg: jag sitter också ofta i sängen (vilken också fungerar som soffa här ;)) och äter men jag tycker inte alls om det. Jag har ju liksom inget soffbord så då blir det att ha maten i knät - jobbigt!

Senast ändrad av en moderator:

Om du inte nödvändigtvis måste ha ett bord från köksavdelningen skulle jag tipsa om ett sängbord. Finns ju såna som är lika höga som ett matbord, tex Hemnes från IKEA. Är ju dessutom smidigt med en låda i bordet, som man kan förvara servetter eller nåt i.

åhh! ja nu vet jag!

köp en smal lång skiva, 45 cm bred, 120 cm lång, fäst ena kortsidan i väggen vid fönster (eller med tvingar i fönsterbrädan) och ett(eller två) justerbart bordsben från IKEA i den andra änden. sedan har du en stol på vardera sida om bordet när ni är två som äter, då blir bordet smalt men ni får varsin bra bordsyta för tallrik+glas, och det tar minimalt med plats..

sätter du den med tvingar i fönsterbrädan kan du dessutom toklätt flytta bordet mot skrivbordet eller "köksväggen" och ha en "singelplats" för när du äter ensam ^^

Om du inte nödvändigtvis måste ha ett bord från köksavdelningen skulle jag tipsa om ett sängbord. Finns ju såna som är lika höga som ett matbord, tex Hemnes från IKEA. Är ju dessutom smidigt med en låda i bordet, som man kan förvara servetter eller nåt i.

Ja vad smart! Det Hemnes som kostar 500 kr vore inte helt fel faktiskt. Det blir lite tvärtom dock, på gränsen till för litet :p Men hittar jag inget annat så :)

åhh! ja nu vet jag!

köp en smal lång skiva, 45 cm bred, 120 cm lång, fäst ena kortsidan i väggen vid fönster (eller med tvingar i fönsterbrädan) och ett(eller två) justerbart bordsben från IKEA i den andra änden. sedan har du en stol på vardera sida om bordet när ni är två som äter, då blir bordet smalt men ni får varsin bra bordsyta för tallrik+glas, och det tar minimalt med plats..

sätter du den med tvingar i fönsterbrädan kan du dessutom toklätt flytta bordet mot skrivbordet eller "köksväggen" och ha en "singelplats" för när du äter ensam ^^

Hänger inte helt med hur du tänker... Menar du att kortsidan ska sitta mot fönstret eller väggen där bokhyllan står? Och varför ska bordet vara så långt menar du?

bordet ska vara smalt för att man ska kunna sitta två vid det.. varför köksbord är minst 65x65 är för att du kommer att putta ner din bordskamrats tallrik i dennes knä om det är smalare och ni sitter mittemot varandra..
så, här kan ni sitta snett mot varandra eller bredvid varandra, ha utsikt från köksfönstret, du kan även skjuta bordet mot väggen eller mot skrivbordet och ha som hylla bara..

Ah nu förstår jag hur du menade.. Nej hur litet som helst kan ju bordet inte vara, men jag vill hellre ha ett bord där man sitter mittemot varandra. Jag funderar vidare... Tack i alla fall för idén! :)

Vad sägs om ett klaffbord då? Som du kan ställa längs väggen/under ett fönster när du inte använder det och fälla ut till önskad storlek när du behöver?

Tex detta från ikea:
66396_PE179294_S3.jpg

Nu var just detta ganska dyrt, men de brukar finnas på loppisar för ett par hundralappar eller så - och loppisar finns det gott om i Uppsala! :)

Vad sägs om ett klaffbord då? Som du kan ställa längs väggen/under ett fönster när du inte använder det och fälla ut till önskad storlek när du behöver?

Tex detta från ikea:
66396_PE179294_S3.jpg

Nu var just detta ganska dyrt, men de brukar finnas på loppisar för ett par hundralappar eller så - och loppisar finns det gott om i Uppsala! :)

Men det där såg ju riktigt bra ut! Det lär inte ta upp mycket plats helt ihopfällt. Vad heter det? Kan inte hitta det på Ikeas hemsida.

Jo nu hittade jag det - Norden. Hemskans dyrt var det visst :p men ska kolla efter liknande modeller och begagnat.

Det är ett Norden och en kompis till mig hade precis ett sånt när hon bodde i "lägenheterna" i flogsta höghus (med stor säng).

Går det att ställa skrivbordet vinkelrätt mot fönsterväggen? I så fall kan det fungera som matbord när ni är två och som skrivbord annars. Förutsatt att du inte har stationär dator och en massa annan bråte på skrivbordet alltså.;)

Jag har ett Bjursta från Ikea:
73914_PE190690_S3.jpg

Minsta måtten är 50*70, men drar man ut båda utdragsskivorna så kan man sitta 2 pers utan problem och uppemot 4 om man inte är så kinkig (:p).

Jättepraktiskt bord! Jag har använt det som skrivbord, arbetsbänk och köksbord hittills. Känns stabilt och bra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka