Hjälp mig hitta Gustavsbergs-servisen

Ramona

Trådstartare
Jag har blivit helt kär i en Gustavsbergs-servis, men tyvärr kan jag inte hitta namnet på den så jag har inte kunnat köpa på mig delar. Tyvärr var jag dum nog att inte köpa 9 st mattallrikar för 25:-/st då jag i en stund av snålhet tyckte att 225:- för 9 st tallrikar var för dyrt. :o: eek:Och nu när jag ångrat mig finns de inte kvar längre.

Hur som helst så det jag vet är att tallrikarna var märkta Gustavsberg Opak 05 U. 05 inser jag är 1905, men vad står U för? Opak är ju porslinet och det fanns i flera serier så där har jag ingen lycka heller tyvärr.

Mönstret är i alla fall väldigt romantiskt med stora rosa blommor. Det är inte fullt med blommor, utan ett par stora.

Någon som vet?
 
Sv: Hjälp mig hitta Gustavsgergs-servisen

Tillägger att tallrikarna såg nästan ut som serien Matta Rosor, men kanterna var formade och med guld.
 
Sv: Hjälp mig hitta Gustavsbergs-servisen

Tallrikarna var snarlika med dessa, fast med vad jag tror är lite mer färg. Och så guldkanten förstås.

MattaRosorG.jpg


Markeringen var Gustavsberg (kommer inte ihåg ifall det var med f eller v) Opak 05 U.
 
Sv: Hjälp mig hitta Gustavsbergs-servisen

Nej, tyvärr, det där är Hagtorn. Blommorna på "mina" tallrikar är mycket större.
 
Sv: Hjälp mig hitta Gustavsbergs-servisen

Har du provat att kontakta G-berg för att få hjälp?
Japp, jag har ringt till dem, men jag fick ingen hjälp. De ville att jag skulle ta kort på stämpeln och på motivet på tallriken och maila in. Men några sådana har jag inte och hon kunde inte hjälpa mig på telefon sa hon. :(
 
Sv: Hjälp mig hitta Gustavsbergs-servisen

Tea?
attachment.php


(Kikar igenom spegeln.com ifall du undrar över min plötsliga porslin(nåja)kompetens... :D)
 
Sv: Hjälp mig hitta Gustavsbergs-servisen

Tea är snarlik, men det är inte dem. Blommorna var betydligt mer rosa och mer färg överlag.
 
Sv: Hjälp mig hitta Gustavsbergs-servisen

Här händer det grejer. :) Jag ringde ju loppisen för att fråga ifall tallrikarna var kvar i torsdags. En ur personalen gick då omkring och letade och hittade inte tallrikarna och vi hann prata massor i telefon under tiden. En av kassörskorna kom dessutom ihåg att en person köpte tallrikarna, så det var ju helt kört, varpå jag startade tråden här för att få hjälp.

Hur som haver så fick jag känslan att jag måste åka tillbaka till loppisen. Jag gick dit jag hade sett dem och visst, där låg de!! Men under 3 st andra tallrikar som också hade rosa blommor på sig och guldkant. Så när personalen hade letat hade hon bara hittat de översta och då trott att alla tallrikar under var likadana. :banana: Så nu har jag 9 st tallrikar här hemma! Jag vet fortfarande inte vad serien heter, men nu kan jag i alla fall maila in till Gustavsberg och hoppas på svar.

Såhär ser tallrikarna ut:
photo%2B2.JPG


photo%2B1.JPG


Såhär ser stämpeln ut. Men det står 05 och sen U.
12.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig hitta Gustavsbergs-servisen

Men tänk hur tokigt man kommer ihåg. Sambon var ju helt säker på att de liknade Hagtorn. Han sa att blommorna var mindre. Jag sa att blommorna var stora, och kom ihåg dem mycket större än vad de egentligen var. ;) Men när jag såg tallrikarna sen så var det ju en självklarhet att det var de tallrikarna. Det gick det ju inte att ta miste på liksom.

Men så olika minne man har. När vi kollade igenom Gustavsbergs hemsida höll vi inte alls med varandra om hur servisen egentligen såg ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp