Hjälp mig göra en marknadsundersökning.

Sammet

Trådstartare
Jag sitter och klurar lite på olika affärsideer.
Kan ni söta rara bukefalister hjälpa mig göra en marknadsundersökning.

Vad jag behöver veta om er är:
Var ni bor (åtminstånde län, helst stad),
hur gammal ni är,
om ni är tjej eller kille,
om ni har egen/egna hästar.

Vill ni inte svara här är ni välkommna att skicka ett PM med svaren.
Ni behöver inte svara på alla frågor. Vet ni inte svaret, lämna blankt.

1. Vad är det vanligaste kostnaden i ert län för att ha en häst på/i:

a) Lösdrift, med jourer. Fri tillgång till hö.

b) Lösdrift, inackordering med full skötsel (ni kommer dit och behöver bara rida). Fri tillgång till hö.

c) Inackorderingsstall för skadade hästar, som står inne nattetid. (8 kg hö ingår)
Hästägaren lämnar hästen till stallet som tar hand om hästen tills den är frisk. I priset ingår in/utsläpp, mockning, fodring och att hästen rycktas varje dag.
Möjligheten att köpa till extratjänster såsom motionering efter önskat schema, bandagering, sårskötsel mm för en avgift som motsvarar arbetet som läggs ner.

d) Inackorderingsstall ,med jourer samt att ni mockar själv. (8 kg hö ingår)
e) Inackorderingsstall med full skötsel (ni kommer dit och behöver bara rida, inge mockning/jourer).(8 kg hö ingår)

f) Är det någon kostnadsskillnad om hästen övergår en viss mankhöjd (och därmed troligast äter mer)

g) Vad skulle du personligen tycka att det var värt att betala för ovanstående uppstallningsmöjligheter på en välskött gård med fint stall? (Beskriv kortfattat vad för sorts häst ni hr i åtanken när ni beräknar vad ni skulle tycka det var värt att betala).
Skriv gärna om er häst skulle behöva mer hö än de 8 kg som ingår.

2. Vad kostar en privat ridlektion hos er, på icke egen häst.

3. Vanligaste priset för en turridning på:
a) 1-2 timmarsritt, fika ingår.
b) Flerdagarsritt, mat och boende ingår.

4. Vad är kilopriset hos er för:

a) ensilage.
b) torrhö.

5) Om ni skulle boka en turridningsritt, hur skulle ni vilja att den var upplagd?
Beskriv kortfattat, gärna både en sommar- och vinterritt.

Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig göra en marknadsundersökning.

Vad jag behöver veta om er är:
Var ni bor (åtminstånde län, helst stad), Halmstad, Hallandslän
hur gammal ni är 18 år
om ni är tjej eller kille Tjej
om ni har egen/egna hästar. Har egna hästar

500-1000 kr

b) Lösdrift, inackordering med full skötsel (ni kommer dit och behöver bara rida). Fri tillgång till hö.
1000-1500 kr

c) Inackorderingsstall för skadade hästar, som står inne nattetid. (8 kg hö ingår)
Hästägaren lämnar hästen till stallet som tar hand om hästen tills den är frisk. I priset ingår in/utsläpp, mockning, fodring och att hästen rycktas varje dag.
Möjligheten att köpa till extratjänster såsom motionering efter önskat schema, bandagering, sårskötsel mm för en avgift som motsvarar arbetet som läggs ner.
2500-5000 kr

d) Inackorderingsstall ,med jourer samt att ni mockar själv. (8 kg hö ingår) 2000 kr
e) Inackorderingsstall med full skötsel (ni kommer dit och behöver bara rida, inge mockning/jourer).(8 kg hö ingår) 3000-4000 kr

f) Är det någon kostnadsskillnad om hästen övergår en viss mankhöjd (och därmed troligast äter mer) Ja, oftast skillnad på hur mkt de äter, strl obetydlig

g) Vad skulle du personligen tycka att det var värt att betala för ovanstående uppstallningsmöjligheter på en välskött gård med fint stall? (Beskriv kortfattat vad för sorts häst ni hr i åtanken när ni beräknar vad ni skulle tycka det var värt att betala).
Om det är ett stall med precis 'allt', bra människor, rejäla boxar, gott om stora hagar , bra bete sommartid så ja då kan man nog lägga vad som helst..När det gäller hö så är det svårt att säga att 8 kg räcker, det beror helt på vad för näringsvärde det har och hur stor hästen är/hur mkt/lite de står inne eller vad de står på för strö

Privat på egen häst 100-200 kr så kanske 250-400 kr

a) 1-2 timmarsritt, fika ingår. 300 kr
b) Flerdagarsritt, mat och boende ingår. 1000 kr

a) ensilage. 0.80 kr/kg
b) torrhö. 1.50 kr/kg

5) Om ni skulle boka en turridningsritt, hur skulle ni vilja att den var upplagd?
Beskriv kortfattat, gärna både en sommar- och vinterritt
Jag tycker inte om upplägget: "Rida, binda hästarna utanför och fika, rida lite igen" Jag tycker det är bättre att man rider en tur på 1,5-2h och sedan fikar gemensamt oavsett årstid.

Var ni bor (åtminstånde län, helst stad), Kristianstad
hur gammal ni är, 21
om ni är tjej eller kille,
om ni har egen/egna hästa, har haft 2-3 egna de senaste 8 åren.

ca 700-800, finns inte många lösdrifter här

b) Lösdrift, inackordering med full skötsel (ni kommer dit och behöver bara rida). Fri tillgång till hö. ca 700- 1000

3000-5000 kr

d) Inackorderingsstall ,med jourer samt att ni mockar själv. (8 kg hö ingår)
1000-1500 kr

e) Inackorderingsstall med full skötsel (ni kommer dit och behöver bara rida, inge mockning/jourer).(8 kg hö ingår)
2000-3500, inte heller vanligt här

f) Är det någon kostnadsskillnad om hästen övergår en viss mankhöjd (och därmed troligast äter mer)
De flesta räknar på ponny eller häst

Jag skulle räkna ut hur lång tid allting tar och försöka ta en "timtaxa" på ex. 70 kr/timme och sedan slå ut det på en månad. Mina hästar har fri tillgång på hö (små halvblod) och de äter lätt 12-14 kg om dagen.

Allt från 70-200 kr, dock vanligast på egen häst här.

a) 1-2 timmarsritt, fika ingår. ca 250 kr/person
b) Flerdagarsritt, mat och boende ingår. Samma sak där, räkna ut hur mycket jobbet kostar. Beroende på hästtyp och övernattning 2500- 4000/person

a) ensilage. ca 5-6 kr/kg
b) torrhö. ca 7 kr /kg, förra året och detta året var det något högre

//E

Nu blir jag fundersam.

Ni bor både i skåne (av vad jag förstog) och en säger hö/ensilagepris på 0.80 kr/kg och 1.50 kr/kg och den andra säger ca 5-6 kr/kg och ca 7 kr /kg och att det var dyrare förra året...

Hur kan det skilja sig så oerhört?

Ulricehamns kommun
21
Tjej
1 Häst

600

1500

Möjligheten att köpa till extratjänster såsom motionering efter önskat schema, bandagering, sårskötsel mm för en avgift som motsvarar arbetet som läggs ner.2000

d) Inackorderingsstall ,med jourer samt att ni mockar själv. (8 kg hö ingår) 400
e) Inackorderingsstall med full skötsel (ni kommer dit och behöver bara rida, inge mockning/jourer).(8 kg hö ingår) 1200

f) Är det någon kostnadsskillnad om hästen övergår en viss mankhöjd (och därmed troligast äter mer)ja

Eftersom det är en shettissom det gäller för mig så
skulle jag ge max 1000:- i månaden för den servicen.Och att min ponny inte skulle få äta 8 kg hö

500

a) 1-2 timmarsritt, fika ingår.300
b) Flerdagarsritt, mat och boende ingår.1000

a) ensilage.2:- kg/ts
b) torrhö.1,50

Beskriv kortfattat, gärna både en sommar- och vinterritt.
Jag skulle vilja ha pigga hästar. En trevlig guide,god fika.
Har bara varit ute på turritt en gång. så jag har inte så möe att säga direkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Anläggning När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan? Låt säga att man finner flera stall som är...
Svar
14
· Visningar
1 965
Senast: YorkWann
·
L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 675
Senast: CiderGirl
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama