Hjälp mig fylla i höanalysblankett!!

Sv: Hjälp mig fylla i höanalysblankett!!

Höanalys ska du kryssa i om du har hö. Vill du ha inkls mineraler kryssar du i mineralanalys också, vill du ha utförligare analys ang mineraler, så kryssar du i den under i stället: mineralanalys och spårämnesanalys. Fast spårämnesanalys är egentligen inte nödvändigt. Det man vill veta är i princip: kalcium, fosfor, magnesium och kalium. Men du väljer ju själv.

Då antar jag att jag ska välja hösilageanalys (höet är i dessa stora vita balar) och t.ex en mineralanalys? Då borde man väl få det viktigaste.

Fast egentligen är det märkligt att det finns en ruta för hösilage och ensilage då det egentligen inte finns något som heter hösilage. Det heter ensilage. ensilage är också inplastad med vit plast ;)...så hur vet du att ditt grovfoder just är hösilage undrar jag ?

Fast egentligen är det märkligt att det finns en ruta för hösilage och ensilage då det egentligen inte finns något som heter hösilage. Det heter ensilage. ensilage är också inplastad med vit plast ;)...så hur vet du att ditt grovfoder just är hösilage undrar jag ?

Jaa du....här i Finland vet man inte vad det heter, men jag tror detta är rätt.

Här har det varit en "svår" sommar med mycket regn. Då tycker jag man ska kosta på sig en hygien- eller mögelanalys också - och definitivt om man ska fodra med hö. Vi har skickat in prover från två olika leverantörer och båda har haft för mycket mögel i år. "Vår" höbonde har inte ens skördat något alls så vi får köra med ensilage i höst - blir till att slänga mycket innan vi kommer upp i förbrukning ens med minibalar!

Det är ju förstås svårt för oss eftersom hästen är inhyrd på stort stall. Kan inte så mkt påverka vad de ger för hö. Kan bara analysera och anpassa resten av foderstaten därefter.

Ahaa... men om ni misstänker att något är galet med hygienen på fodret och ni kan visa det med en analys så tycker iaf jag att den som står för fodret får skaffa ett annat, så till viss del borde ni kunna påverka. Det kan inte vara acceptabelt att tillhandahålla undermåligt foder (och inte heller att ge sådant till hästarna bara för att det ingår i hyran...)!

Nu är det ju ffa höskörden som är tveksam i år och det var (väl?) inte det ni ska analysera, men om hästarna blir dåliga i magen eller undviker att äta så bör ni ändå överväga en hygienanalys, tycker jag.

Kan ni hjälpa att tolka detta och vad det innebär?

Torrsubstans (878g/kg)
äggviteämnen (protein?) 94g/kg ka
NDF (vad är det?) 636g/kg ka
Socker 122g/kg ka
D-värde(??) 588g/kg ka
Ca 3,1 g/kg ka
P 2,3 g/kg ka
K 21,8 g/kg ka

Fodervärde

ME 8,9 MJ/kg ka
SRV 57g/kg ka

Senast ändrad:

Tillägger ännu att "ka" antagligen beteyder torrsubstans (kuivaaine, på finska)

Ja, det blev ju lite mer begripligt, analysen ser inte riktigt ut som det brukar "på svenska" :D

Grattis, ditt foder ser bra ut! Jag tror inte man får ge råd om enskilda hästars foderstat i trådarna och vågar därför inte skriva här hur jag tyder din analys, men jag skickar dig ett PM i stället!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: MiniLi
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa! Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom reglerna en...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
73 363
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama